Започва юбилейният цикъл концерти на Биг бенда на БНР
Секция: КУЛТУРА
11 Февруари 2015 12:05
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Започва юбилейният цикъл концерти на Биг бенда на БНР

София /КРОСС/ С концерт, озаглавен „21 години мимолетност" и музиката на забележителната Мария Шнайдер, американски композитор, диригент на собствен джаз бенд и аранжор, се поставя началото на юбилеен цикъл концерти на Биг бенда на БНР с диригент Антони Дончев.
Създаден на 3 март в далечната 1960 година, Биг бенда на БНР е музикална институция, работила под диригентските палки на именити български джазмени, като Жул Леви, Димитър Ганев, Георги Ганев, Емил Георгиев, Милчо Левиев, неповторимия Вили Казасян и Янко Миладинов.
От една страна 55 години са много и важни като натрупване, но от друга маркират само конкретна година от живота на организъм, функциониращ в ритмично темпо от репетиции, записи и концерти. Всяка нова година е очаквана, планирана, любопитна, провокативна и поучителна. За любителите на джаза в България всеки сезон представлява обещано изживяване и жанрово пътешествие в света на музиката. С проектите Jazz it и Джазофония, Биг бенда на БНР стартира поредица концерти, в които представя програми от световно признати автори и гениални гост-музиканти, като Кърт Елинг, Йълдъз Ибрахимова, Васил Петров, Милчо Левиев, Генчо Въртовски и много други.
В тази юбилейна за Биг бенда година публиката ще е най-важна за нас, затова следете за анонсите на предстоящите ни изяви и няма да съжалявате! Биг Бендът на 55, Мария Шнайдер на 55 и Антони Дончев на 56! Твърде много съвпадения, за да са случайни!


Мария Шнайдер e родена 27.11.1960г. в Уиндом, Минесота, малко градче с около 5000 души население. Местната учителка по музика, Евелин Бътлър, запознава Мария с пианото, когато тя е на пет години. На осем годишна възраст, тя вече е написала първата си песен
Учи теория и композиция на музика в университета в Минесота, като се дипломира през 1983 г., а след това, през 1985 г, получава магистърска степен по музика от висшето музикално училище Ийстман; учи в продължение на една година и в Университета на Маями. С дипломата си от музикалната академия в Рочестър, Eastman, Мария Шнайдер заминава за Ню Йорк и започва работа като пише щимове за инструменти от оркестрови партитури. След подобен ангажимент започва работа като асистент на Гил Еванс /Gil Evans/, аранжор на Майлс Дейвис. Той постоянно включва в оркестъра инструменти, нетипични за биг-бенд палитрата - френски хорни, флейти, обои - и така умишлено разширява уменията на музикантите.
Вдъхновена, Мария композира нощем своя музика за група, която сформира с тромбониста Джон Федчок /John Fedchock/, нейн състудент. (В последствие тя се омъжва за него, но както брака, така и първата банда се разпадат след няколко години.) По примера на Еванс, Мария внася промяна в писането си и разнообразява музиката с различни стилове. "Започнах да миксирам инструменти и звучене," казва тя, "така че, когато слушате, може да чувате валдхорна - а всъщност да няма валдхорна в бенда.
В неотдавнашно интервю тя споделя за работата си "... когато пиша, все повече осъзнавам, че следвам моята музика, вместо да я водя. Преди години имах разговор с родения в Бразилия композитор и китарист Егберто Гизмонти /Egberto Gismonti/. Трябва да чуете музиката му. Ще откачите. Ще го обикнете, сигурна съм. Тогава той ми каза, че никога не трябва да водим музиката. Трябва да я следваме. Тогава наистина не разбирах какво е имал предвид, но сега вече знам.
Споменаването на името Мария в Ню Йоркските музикални среди означава само едно - Мария Шнайдер, композитор, аранжьор, диригент и педагог.
Твърде фините граници на жанровата ù креативност, в някои отношения дори излизането от жанра, я утвърждават като фактор в джаз музиката. Музикалният критик Юджийн Марлоу пише: „Да я гледа човек по време на репетиция на „Мария Шнайдер Оркестра" е като да открива доказателство за силата на концентрираното и целенасочено присъствие на твореца. На моменти движенията ù напомнят танц, в други води бенда с остротата на Брус Лий, за да изиграе сцена, родила се в главата ù по време на дирижирането. Творчеството ѝ не се поддава на стандартни определения за джаз. Музикалните линии следват вътрешния глас на твореца и изобилстват с характерни за Шнайдер елементи, които наричам Шнайдеризми: от леки вълни до форте на пианото, още по-изразени при медните инструменти, както и силно текстурирани оркестрации, които извикват образи и цветове от музика. Много лична музика.
Години наред, биг-бенд музиката разчиташе на суинга, опрян на непоклатима стена от месинг: звука на Каунт Бейзи, Benny Goodman и Дюк Елингтън. Шнайдер абсорбира това, което тя нарича "фронтално запълване на децибели, сила и енергия," и никога не го е изоставя напълно. Но с преместването си в Ню Йорк в края на 80-те, музиката, която започва да композира, добива различен характер.

„Уморих се от това Биг бенда да е в три основни цвята: тромпети, тромбони и сакс" казва тя. Мария има нужда от мощта и прецизността на 15 или 20 музикални инструмента, и държи гръбнакът на произведението да е в импровизацията, която е основна за джаза. Но я привличат нюансите в оркестровата музика: като изместването и въображаемите форми на Равел и Дебюси. „Много от моите неща, или поне по-новите ми неща, са композирани като класическа музика", казва тя. "Мелодията преминава през различните музикални секции. Солистът трябва да пренесе музиката от една в друга част на оркестъра. Тук не говорим за „ ...моето соло, аз ще ви покажа всичко, което знам за инструмента," което е типично за биг-бенд музиката: един вид его шоу за всеки солист. В моята композиция солистите носят, разказват дадена история."
Мария Шнайдер и нейния оркестър имат забележителна звукозаписна кариера, с десет номинации и три награди Грами, обхващащи всичко от класически до джаз категории.
Уникалното финансиране на проектите ѝ се превръща в отличителен нейн белег, благодарение на тренда наложен от компанията ArtistShare®. Тя документира творческия процес за феновете, а те, чрез "фен-фондове" финансират записите впоследствие. Албумът „Концерт в градината" (2004), става исторически, като първия запис, спечелил Грами само с интернет продажби и реализиран изцяло благодарение на финансиране от страна на публиката.
Албумите „Концерт в градината" и „Небесно синьо" стават "Джаз Албум на годината" на Асоциацията на джаз журналистите и на класацията на музикалните критици на американското списание за джаз, блус и още нещо „Даунбийт". През 2012 г. нейната алма матер, Университета на Минесота присъжда на Шнайдер званието почетен доктор, а през 2014 г., The American Society of Composers, Authors and Publishers /ASCAP/ Американската общност на композитори, автори и издатели й присъжда престижната Concert Music Award
Мария Шнайдер се превръща в силен глас, застъпник за интелектуална собственост и цифрови права. Цитирана е в многобройни публикации за своите виждания за Spotify, Pandora, цифровите права и музикалното пиратство. Мария Шнайдер и нейният Бенд си сътрудничт с Дейвид Бауи в новия му сингъл, наречен, Sue /Съдя/ (Или в един сезон на престъпността). В скоро време се очаква и новият им запис, The Thompson fields /Томпсъновите поля/, 21-ви април 2015, чрез ArtistSharе.
Албуми EVANESCENCE 1994
ALLEGRESSE 2000
DAYS OF WINE & ROSES 2000
COMING ABOUT 1996 - 2008
CONCERT IN THE GARDEN
SKY BLUE 2007
WINTER MORNING WALKS 2013
Награди
2005 албумът CONCERT IN THE GARDEN за най-добър голям джаз състав
2007 албумът SKY BLUE за най-добра инструментална композиция Cerulean skies
2014 албума WINTER MORNING WALKS печели три награди Грами:
За най-добра съвременна класическа композиция за работата над WINTER MORNING WALKS, написан по стихове на носителя на Пулицър, Тед Кузър /Ted Kooser/. /Доун Ъпшоу /Dawn Upshaw/ получава Грами за вокалното си представяне на същия запис, Грами за най-добре направен албум за продуцента Дейвид Фрост и инженерите Тим Мартин и Браян Льош.