Чепеларе стана лидер в производството на ски
Секция: ИКОНОМИКА
02 Март 2015 14:07
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Чепеларе стана лидер в производството на ски

/КРОСС/ Фабриката за производство на ски в Чепеларе се наложи като световен лидер в бранша, след като в две поредни години пусна на пазара по над 800 000 чифта. От шест години заводът в родопското градче с 5200 жители е собственост на финландския гигант „Амер Спортс Груп". Родната фабрика държи рекорда сред останалите цехове в света и вади двойно повече спортни пособия от другия производител на ски на компанията - в Австрия, твърди управителят Йордан Ламбрев. Още след покупката на родния завод през 2008 г. финландците обявиха, че в родопското градче ще се правят 1/5 от ските в света. Преди да станат част от „Амер Спортс", чепеларци произвеждали 4 пъти по-малко.

Български ски се продават от Австралия до Канада

„Проучвания на „Амер Спортс Груп" сочат, че в Чепеларе се произвеждат най-много алпийки и бегачки в сравнение с останалите заводи на различни корпорации в Китай, Германия, Австрия, Франция, Испания, Чехия, Украйна, Финландия и Япония. Финландската компания държи рекордните 24% от световния пазар за оборудване на зимните спортове и притежава марките Wilson, Atomic, Suunto, Precor, Mavic, Salomon и Arcterix. Според експертите соченият доскоро като лидер в бранша Rossignol отстъпва първите позиции и се нарежда наравно с Jarden в челната тройка с около 13% пазарен дял.
„Продаваме чак в Австралия, Нова Зеландия, Япония, както и в САЩ, Канада и цяла Европа. Доставчиците в тази индустрия посочват, че ние сме най-мощният им клиент, който зареждат със специални пластмаси за направата на ски „Атомик" и „Саломон", коментира шефът на единствената фабрика за ски у нас.
Активният период за производство на оборудване за зимните спортове е през лятото и есента, когато в завода работят около 650 души. За производителите е важно сняг да има в началото на сезона, тъй като продажбите започват в средата на октомври и продължават до края на зимата. През миналата година „Атомик" започна производство и на ски облекла, каквито досега марката не е продавала. Цялата колекция е направена в гама, сходна на цветовете на ските.

Безснежните зими смъкват продажбите

Поредицата от безснежни зими смъкна продажбите на ски, затова и производството за последния сезон във фабриката е паднало с около 4-5%. „Произведохме малко над 700 000 ски през 2014 г. заради неблагоприятната зима в Европа, където е основната част от пазара. Въпреки това не отстъпваме от лидерските позиции", категоричен е Ламбрев.
Производството на ски за бягане в Чепеларе е намалено от 300 000 на 200 000 бройки, а спадът при алпийките е с около 1%. За сметка на това местната фабрика започна направата на ски „Атомик" и „Саломон" от по-висок клас и ценова категория.
Всъщност производството на ски не е никак лесно. Сложните процеси са обвързани с над 15 манипулации и различни технологии, материалите се внасят от Западна Европа.
Ските са продукт, в който има около 40 криви линии и нито една права, и за направата им се ползват техники от металообработването до художествения дизайн.
Фабриката за ски в Чепеларе е един от най-големите дарители в региона. Не минава спортен празник или значимо събитие в града под Мечи чал без финансовото участие на производителя. В подкрепа на дейността на нашите спортни федерации и единствения в страната алпийски батальон ръководството на цеха дарява ски за тренировките на спортисти и войници.

Историята на фабриката

Известната фабрика е създадена в началото на 70-те години на миналия век, след като „Спортпром" затваря цеха за ски с марка „Пирин" в София и го прехвърля в родопското градче. Така на пазара се появява нов бранд - „Пампорово", с годишно производство около 20 хиляди чифта.
През декември 1981 г. Министерството на леката промишленост започва преговори за получаване на лиценз за производство на австрийската марка „Атомик" в Чепеларе, а година по-късно са произведени първите ски. През 1995 г. държавната компания „Пампорово ски" става собственост на работническо-мениджърско дружество. Част от парите от продажбата на ски завода РМД вложило в покупката на лифта на чепеларския ски център „Мечи чал", където „Орион ски" заедно с още няколко частни фирми има участие от 49% чрез публично-частно партньорство с общината.
Финландският гигант „Амер спортс" стана собственик на „Пампорово ски" срещу около 5 млн. евро преди 6 години и оттогава досега наля над 40 млн. лева за усъвършенстване на производството.

Президент и посланици ги карат с удоволствие

Освен сред световния ски елит произведените в Чепеларе ски са хит и сред родните политици.
Президентът Росен Плевнелиев се спусна преди две години по пистата на ски центъра „Мечи чал" заедно с олимпийската шампионка Екатерина Дафовска, като караше подарените му ски, изработени в единствената фабрика у нас.
На върха на едната му ска стои емблемата на град Чепеларе, а на другата - картата на България с трикольора. Кметът на Чепеларе Тодор Бозуков подари на държавния глава и президентска карта, осигуряваща му ВИП присъствие на пистите над Чепеларе.
„Голям поддръжник съм на Чепеларе и всичко, което се прави тук. Истински съм впечатлен", каза тогава Плевнелиев. Освен него и бившият посланик на Великобритания в България Джонатан Алън е фен на ските родопско производство. Бившата посланичка на Финландия у нас Таря Лайтиайнен също лети по пистите с чепеларски ски, пише "Преса".