Министерство дава нов милион за допитване на чужди туристи
Секция: Туризъм
28 Март 2015 11:59
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Министерство дава нов милион за допитване на чужди туристи

/КРОСС/ Над 900 хил. лв. ще бъдат похарчени за поредно допитване до българи и чужденци харесват ли България като туристическа дестинация. Ресорното министерство е пуснало пореден конкурс за изпълнител на подобен тип анкета, става ясно от регистъра на обществените поръчки. В случая финансирането е по програма „Регионално развитие" 2007-2013 г.

Анкетьори ще обикалят планини и плажове през различните сезони, за да интервюират отпускари - любители на еко, био, селски, религиозен и други видове алтернативен туризъм, понеже, както обясниха за в. „Сега" от Министерството на туризма, такова проучване е нужно, а не е правено от 2010 г. насам.

Освен това ще бъде направен цялостен анализ за туристическото търсене. Друг анализ пък трябва да проучи четири пазара с висок потенциал - Австрия, Израел, Италия и Китай, и да препоръча как България да стане магнит за повече екскурзианти и почиващи от тези държави.

„Първите три пазара са сред Топ 20 на генериращите пазари за българския туризъм, като не били изследвани в предходни проучвания, а Китай представлява особен интерес с оглед на бързите темпове, с които се развива този пазар", обясняват от ресорното ведомство, като напомнят, че Китай е на първо място в света по разходи за туризъм за 2014 г. Освен това китайците харесвали пътувания, различни от масовия туризъм, т.е. плажове и ски, а интересът им специално към България напоследък растял.

От министерството подчертаха, че проектът „Проучване на чуждестранните посетители и на българските туристи в България и провеждане на четири нови чуждестранни пазари" е част от по-голям проект, чиято реализация е забавена с почти две години. Всички дейности по проекта трябва да бъдат приключени до края на 2015 г. иначе губим близо 2,2 млн. лв. европейско финансиране, твърдят от МТ. Министерството вече е реализирало първата част - Оценка на ефективността на националния туристически маркетинг. Стартирани са процедурите за избор на изпълнител за „Анализ на териториалното развитие на туризма".

По данни на НСИ през февруари 2015 г. посещенията на чужденци в България са 329,8 хиляди, което е с 2,9% повече спрямо същия месец на м.г. Посещенията на граждани от Австрия са били 5974, като по-голямата част от тях са дошли по работа. Гостите от Израел са били 6491 и почти всички са били тук за отдих. Малко над 5500 са били посещенията на италианци през февруари, като основната част от тях са дошли по работа. „Топ пазарът" Китай се е отчел с 617 посетители през февруари, от които едва 202 са били у нас на почивка. Според министерството обаче Китай е интересен пазар заради бързите си темпове на развитие и заради ръста на китайски туристи в Европа, и у нас. Колкото до данните на НСИ - те давали само количествена информация, но не и профил, потенциал и предпочитания на туристите.

Критериите за избор на фирма, която да получи апетитната поръчка не са особено високи. Фирмата трябва да докаже поне три изпълнени еднакви или сходни проекти, изпълнени през последните три години. Според минималните изисквания дружеството трябва да има квалифицирани специалисти, които да притежават необходимите знания и умения в областта на предмета на поръчката. Ръководителят на проекта трябва да е поне магистър в областта на маркетинга, статистиката, социологията или др. и поне пет години да е работил по специалността.