Ириней Константинов: Още ме боли, че киното ме загърби и не се снимах в повече филми
Секция: КУЛТУРА
28 Март 2015 16:12
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Ириней Константинов: Още ме боли, че киното ме загърби и не се снимах в повече филми

/КРОСС/ - Откъде е това рядко име - Ириней, г-н Константинов?

- Ириней е духовното име на моя чичо Донко - архимандрит д-р Ириней. Той е бил протосингел на ефорията, председател на духовния съд. Висш духовник, който на 23 септември 1944 г. изследва безследно. В негова памет моят баща, който много го е обичал, ме кръщава така. Като по-малък много се притеснявах. Около мен Петър, Иван, Георги, а аз - Ириней. Ириней-Пириней и не знам още колко римувани закачки съм отнасял. Но сега много си го харесвам. Неотдавна дойде един млад човек и каза, че преди години съм бил на гастрол в Плевен, майката на женя му гледала спектакъла и останала толкова впечатлена, че кръстила дъщеря си Иринея. Оня ден тя ми се обади, за да ми честити рождения ден.

- Името идва от гръцкото eirene и значи мир, покой. Ирина е миротворец. Вие мирно дете ли бяхте?
- Напротив, бях много луд като малък. Всякакви неща ми се струпваха на главата и на главата на моя баща, който се чудеше как да оправя поразиите.

- Защо семейството ви е било изселено в Сливница?
- Така и никой не ни каза истинските основания. Изселват цялата ни фамилия през 1949 г.,
няколко месеца след като съм се родили в болницата на ул. „Шейново". Сливница и досега е в най-ранните ми детски спомени. Много игри, много приятели, повечето от които бяха циганчета. Участвах с тях в най-лудите игри и приключения. Веднъж паднах във варница и се прибрах вкъщи бял като снежен човек, защото нямаше къде да се измия. Майка ми удар щеше да получи, като ме видя, защото варта беше изгорила кожата ми.

- До коя година живяхте в Сливница?
- Тръгнах на училище на шест години. Изкарах първия срок и леля ми ме осиновява, за да мога да се преместя в София. Майка ми получаваше временни разрешения за по шест месеца от Костадин Кюлюмов, един от бъдещите сценаристи на „На всеки километър , тогава началник в Софийско окръжно управление на МВР. Докато на баща ми възстановиха жителството чак през 1964 г. На следващата година му възстановиха и адвокатските права, за да може да работи в София.

- А какво работеше той в Сливница, как издържаше семейството ви?
- Чудя се как е оцелял в първите години. Работеше възможните най-тежки неща - във варниците до Сливница, разтоварвам на гарата, вадене на пясък от реката, в мините. Извършваше най-тежката физическа работа до момента, в който му възстановиха адвокатските права, но само за Сливница. Хората му имаха доверие и се радваше на голяма клиентела. Понякога подготвяше дела и за София, но „зад кадър", като Сирано де Бержерак в сянка. Подготвяше делата и двама негови колеги се явяваха да ги изповядат пред съда.

- Поради неблагонадеждност ли ви пратиха да служите в Строителните войски?
- Е, поради какво друго? През 1966 г. трябваше да вляза в казармата и един ден получих повиквателна заповед за поделение 1161, което е в Бухово.

- Буово, както му казват местните.
- Да. Отидох в Буово, където изкарах единичната подготовка и дори накрая изстреляхме по пет патрона с пушка манли-хера от 1895 г. Тогава се строеше завод „Витоша" на бул. „Черни връх" и ни изпратиха там. Когато влязох за първи път в огромната дупка, ми се стори, че отивам в долната земя и излизането е невъзможно...Обаче един прекрасен ден ни казаха, че който може да пее и да свири на някакъв инструмент, получава три дни отпуск, за да го донесе и да се яви на прослушване в ансамбъла на Строителните войски. Викам си - три дни, три дни, кой ти ги дава. Тогава въобще не допусках, че може да ме вземат в този ансамбъл. Макар че пеех прилично и свирех на цигулка. Пръстите ми бяха станали като кебапчета от работата и студа. Обаче се явих и ме приеха. От изкопа яхнах белия овен и излязох на обетованата земя! Знаете ли какво нещо е да излезеш от калта на изкопа, да отидеш в спалните помещения, които тогава се помещаваха в бившите конюшни на Фердинанд, и да видиш ред цивилни, ред военни, ред парадни дрехи.

- Кои хора бяха тогава в ансамбъла, станали известни след това?
- С нас пееше Паша Христова. Томи Димчев беше шеф на естрадната група, още Светозар Русинов, оперният певец Иван Консулов, който сега живее в Швейцария, Панайот Генчев Михайлов, известен пианист, сега е в Швеция, народната певица Лиляна Дафо-ва, големият акор-деонист Иван Кирев и синът му Кирчо Кирев, китарист. Репетираш, слягаш цивилните дрехи и се прибираш вкъщи. Безкраен празник. През април тръгвахме на турнета и се прибирахме чак есента. Животът беше изумителен. Тогава опознах България.

- Имахте ли проблеми при кандидатстването във ВИТИЗ?
- Не. Вероятно и тогава, и след това в живота ми винаги е имало едно наум заради биографията, която си носех на гърба. Но мои братовчеди искаха също да влязат във ВИТИЗ и не им позволиха. Единствено една братовчедка беше допусната да учи турска филология в СУ, тя избяга във Виена през 50-те години.

- Кой ви подготви за изпитите във ВИТИЗ?
- Конферсие в ансамбъла на Строителните войски беше сегашният професор в НАТФИЗ Емилия Ангелова, тогава дошла в София от Толбухинския театър. Тя знаеше, че ще кандидатствам, и на едно турне в Стара Загора на терасата на хотел „Верея" ме накара да й рецитирам нещо. Направих го и това беше първото ми усещане за публика, макар и само от един човек. А когато вкъщи имаше хора, баща ми винаги ме караше да рецитирам. Беше ми подготвил и репертоар.

- Какво влизаше в него?
- На първо място стихотворението на Цанко Церковски „Тиранин ме хвърли", което беше нещо като отдушник на татко в изживения живот. Той ме учеше как да го рецитирам.

- Помните ли го още?

-Да. Тиранин ме хвърли в тъмница, тиранин гроб ми изкопа и мойта мощната десница към зид той камен прикова. Тиранин иска да немея и що е правда да не знам, за волността да не милея... И така нататък. Въпреки това обаче баща ми искаше да уча право и да го наследя в професията. Но аз вече имах нагласа към актьорството. Владимир Трандафилов, който завеждаше катедрата по сценична реч във ВИТИЗ, беше приятел на цялото ни семейство. Един ден се виждат с баща ми пред Съдебната палата и татко му споделя, че искам да кандидатствам в театралния институт. Трандафилов нищо не казва и си тръгва. След няколко крачки обаче се обръща и се провиква с школувания си глас: „Борисее, да ми пратиш Иринейчо..." Отивам един ден във ВИТИЗ, казаха ми, че професорът още не е дошъл, и сядам отвън да го чакам. В един момент го виждам как пресича „Раковски". (Тук Ириней Константинов стани и имитира походката на Трандафилов.) Върви изправен, без да се обръща встрани, сякаш няма коли - като Ал Пачино в „Усещане за жена". Помня, че на пропуска му дадоха куп писма и двамата се качихме в кабинета му. Той седна зад бюрото си и видях как на пръста му проблясва пръстенът на Кайнц.

- Какъв е този пръстен?
- Това е европейска награда, за изключителни актьорски постижения. Дава се много рядко. Пръстенът е на името на Йозеф Кайнц, голям австрийски актьор. Не знам друг в България има ли такова европейско признание...„Какво ще изпълниш, моето момче?", пита ме Трандафилов. Казвам, че съм подготвил стихотворението „На рентген" от Иржи Волкер, чешки поет, техния Смирненски. „Оо, и аз съм го рецитирал...", възкликна актьорът. Това още повече ме гипсира. Започнах да рецитирам, а той взе едно ножче и през цялото време отваряше писма. Въобще не си вдигна погледа към мен. Когато свърших, той ме погледна: „Добре, мойто момче. Поздрави баща си..." И вече когато бях на вратата, подхвърли: „Затягай бурмите!" И толкоз.

- Помогна ли ви този доста енигматичен съвет?
- Явявам се аз, Гриша Островски и Желчо Мандаджиев са в комисията, всеки ще вземе клас. Мисля, че вървях добре, но все чакам да видя чичо Владо. Когато го срещнех, се опитвах да го заговоря, но той ме подминаваше с думите: „Затягай бурмите!" В крайна сметка влязох в класа на Гриша Островски. Проф. Трандафилов ни водеше майсторски курс по художествено слово през първия семестър, но никога не стана дума за това, а и никога не се осмелих да го попитам.

- Благодарение на Гриша Островски още като студент влизате с летящ старт в киното с филма „Петимата от „Моби Дик"? Какво си спомняте от тогава?
- Беше изумително време през тези три месеца. Снимахме по цялото южно крайбрежие. Преди това с Мариус Донкин ходихме на Панчарево да се учим да управляваме платноход. На морето художникът Сашо Денков, един от най-добрите ни леководолази, ме научи да се гмуркам с акваланги. За първи път видях колко е красиво дъното на морето. Веднъж отидох до един талян до Каваците, за да видя как се закрепват колците и мрежата. И изведнъж срещу мен изскочи някакво огромно животно. Оказа се тюленче, влязло вътре да яде риба. Майката ги довела от Маслен нос до един фиорд, където ги отглеждаше. И сутрин, когато отивахме да снимаме, те скачаха в морето. Но край таляна в стъклото на маската тюленчето ми се видя като нещо огромно и страшно.

- Харесвате ли „Петимата от „Моби Дик"?
- Филмът беше свеж, не натоварваше, беше екшън, играеше и великит Георги Парцалев. Той беше невероятен човек, не даваше прах да падне върху нас петимата.

- Вярно ли е, че сте били сигурен в избора ви за ролята на Раи в „Момчето си отива"?
- Никога не съм бил сигурен, особено тогава. Може би бях сигурен само в следващия филм, който снимах с Иля Велчев - „Дубльорът". Но за „Момчето си отива" после прочетох... не бяхте ли вие писали как е станал изборът?

- Да, аз писах. Режисьорът Людмил Кирков наистина се е колебаел между вас и Филип Трифонов. И Георги Мишев му казал: „Кире, Ириней е хубавец, холивудски тип актьор. Понеже филмът е и автобиографичен, гледай мен и избирай..." Ето как вашата хубост ви изиграва лоша шега.
- Помня, че тогава минах през един много дълъг период на пробни снимки. Но какво да се прави, явно съдбата е била на страната на Фипо. Той направи страхотна роля и не мога да кажа, че не е хубавец и той. Като го гледам във филма какво готино момче е бил в ония години... Има очарование, излъчване, което да накара героинята на Невена Коканова да му обърне внимание.

- „Дубльорът" е вторият ви филм с главна роля, нали?
- Да, тогава бях втора година във Варненския театър. Снимахме в Пловдив и по каскадата „Белмекен-Сестримо". За снимките винаги тръгвах с едно от ония дипломатически куфарчета, които бяха много модерни. Вътре слагах две шишета уси-ки и по 2-3 картона „Марлборо" или „Кент".

- Баровец?
- Какво значи баровец. Като поръчаш на някой моряк от техния магазин и излизаше много евтино. Беше страхотно удоволствие да го занеса на групата, в която бяха Наум Шопов, Доси Досев, художникът Джидрата, операторът Краси Костов, Илята Велчев, в един период и Велко Кънев... Това беше армаганът, с който започваше купонат и по традиция завършваше с бяло вино при Наум. Невероятно прекарване, но работехме яко. Един ден на каскадата имахме смърт. Точно правеха стената, опасана със скелета. И ние се катерехме по тях и снимахме. Моят герой беше работник, преди да стане каскадьор. Почина един от бригадирите, който ни посрещаше и ни помагаше. Голям майстор и много добър човек. Преди да го погребат, колегите му направиха нещо като във филм на Айзенщайн. Пренесоха ковчега по протежение на цялата стена, за да се прости бригадирът с последното си работно място. А цялото околно пространство беше покрито от хора, облечени с тъмни дрехи.

- Извинявайте, но си мисля, че киното не ви изполва пълноценно през втората половина на 70-те и през 80-те години...
- И аз мисля така, но не мога да кажа защо. Чувал съм много истории за себе си, вероятно и аз имам вина за цялата тази работа. Може би някъде за нещо съм се отнесъл несериозно...Вероятно съм имал противници в художествените съвети. Може би лицето ми е било за друго време. Нямам представа. Но всичкото това го за-твярам в един микс от нещото, наречено живот. Така е трябвало да се случи. Съдбата е била такава. Но имах щастието да работя често в Телевизионния театър, който ме направи популярен. Анализирайки себе си, кариерата и начина си на живот, винаги отправям критиката съм самия мене. Много обичах живота, с всичките му прояви и приключения Имах доста работа, пътувах много. Сега не мога да кажа, че не ми е мъчно. Съжалавям, че така се разминах с киното през най-хубавите си години. Това обаче не ме прави по-малко съпричастен към киното и се радвам как сега има апогей на коментарите, разговорите и изявите на българското кино за стогодишния му юбилей.

- Театърът компенсираше ли отсъствието на филмите.
- Да. Компенсирах го с всичко друго, не само с театъра. Освен това имах и храна за суетата си като актьор. Не останах незабелязан от хората. Получавах в много случаи адмирации, усмивки, добри очи, дяволити погледи от момичета...

 

Пенчо Ковачев
„24 часа"

 

Ириней Константинов е роден на 23 март 1949 г. в София. Завършва ВИТИЗ „Кръстьо Сарафов" през 1972 г. със специалност „Актьорско майсторство" в класа на проф. Гриша Островски.
Разпределен е във Варненския театър, където играе до 1976 година. После се мести в театър „Сълза и смях", а от 1984 г. до днес е в трупата на театър „София" . Снима се в киното, играе често в телевизионния театър на БНТ. От 2008 г. е директор на театър „София". През 2013 г. получава наградата „Икар" за най-добре управляван театър.