Все повече българи живеят в деградираща бедност
Секция: Интервюта
30 Март 2015 14:41
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Все повече българи живеят в деградираща бедност

/КРОСС/Социалният антрополог доц. Харалан Александров пред "Преса"

-Честита научна степен, г-н Александров! Вече сте доцент, но мнозина у нас се питат какво точно означава социален антрополог?

- Най-краткият начин да се определи социалната антропология е като изследване на човешките групи и организации в техния контекст, при което се отчитат както социалните, така и вътрешнопсихичните аспекти на изучаваните процеси.

- Като такъв изследовател как бихте определили температурата на обществените процеси у нас?

- Метафорично казано, в момента температурата е спаднала. Т.е. обществото ни не е трескаво, не е прекалено възбудено, но това не означава, че е здраво. По-скоро означава, че е доста изтощено от болестите, от които страда. Оптимистичната диагноза е, че общественият организъм си почива, преди отново да се мобилизира за съпротива.

- В началото на годината казахте, че хората вече искат сигурност, а не нови избори, после и социолози ви подкрепиха със свои изследвания. Това какво означава - хората у нас се умориха или са примирени?

- Виждам по-скоро умора, отколкото примирение. Но най-вече забелязвам тревога и безпокойство. Все повече хора си дават сметка колко уязвимо е не само управлението, но цялото ни общество, колко крехък е фундаментът на нашия цивилизован живот, колко сме близо до социален и културен срив. Пред очите ни се разпадат държави, разкъсвани от вътрешни междуособици и външни интервенции, довчера благополучни общества се сриват под напора на варварство и самоунищожение. Това стряска и плаши, прави ни по-предпазливи и по-смирени, започваме да ценим минималната устойчивост и предсказуемост в България. Казвам минимална, защото при толкова високо ниво на институционална неефективност и корупция няма как да се радваме на истинска сигурност и стабилност.

- Но въпреки относителната стабилност у нас защо хората продължават да считат родната политическа класа за изолирана общност? За никого не е тайна, че реалностите на гражданите са различни от тези на политиците и няма пресечна точка между тях?

- Това е популярна заблуда, която активно се насажда от някои медии и от самите политици. Парадоксът е, че по този начин те режат клона, на който седят, и клатят крака, а именно легитимността и доверието са в представителната демокрация. Всъщност политиците в България не се различават по ценности и нагласи от тъй наречените обикновени хора. Те не образуват същинска класа, а по-скоро разнородна група от случайно овластени индивиди, точно толкова неподготвени, объркани и уплашени като всички останали. Тези хора са натоварени с непосилни отговорности и очаквания поради отчуждението на гражданите от публичния живот и нежеланието им да се ангажират с делата на общността. За наше удобство сме делегирали важните решения на политиците и експертите, които после обвиняваме за колективния ни провал. Добре е да си даваме сметка, че колкото повече се дезангажираме и отдръпваме в уюта или несгодите на частния си живот, толкова повече задълбочаваме пропастта между нас и управлението.

- Само гражданите ли са виновни за това, че пращат такива политици във властта и повечето не се интересуват от общия ни живот?

- Не, разбира се, това е проблем на културата на неучастие и имитация, която властва в България. Не може да виним хората за това, че са жертва на собствената си култура, но сме длъжни да им посочим този факт и неговите печални последици. По същата логика нямаме право да обвиняваме циганите за това, че са цигани - тоест, че следват безпросветните закони на гетото, - но имаме пълното право да настояваме да се променят, ако сме готови да ги подкрепим в това, или да поемат отговорността за отказа си да се променят.

- На какво се дължи объркването в политическото пространство - десните партии вече не са типични, левите сякаш се присламчват към десните - например АБВ и „Движение 21" на Таня Дончева - към ГЕРБ, а в центъра е само ДПС?

- Така е, защото партиите все-повече се държат не като политически субекти, следващи определена идеология, а като пазарни субекти, следващи маркетинговите проучвания на популярните нагласи. Преобладаващата култура на социално отчуждение и ненаситно потребление не цени политическото поведение, основано на идеи и принципи, а възнаграждава популизма, който откликва на настроенията и тревогите на момента. Разбираемо повечето политици тръгват по линията на по-малко съпротивление и улисани в усилия да привлекат вниманието на капризния електорат, неусетно напускат идеологическото поле. Заниманията с идеи и ценности се превръщат в луксозно хоби за избраници. Забележете, че от важните партии на прехода само ДПС - партията с най-устойчива подкрепа

през годините, има изразен уклон към идеологическо говорене. Стъпвайки на стабилна електорална база, лидерството на ДПС прави нещо изключително далновидно - опитва се да възпита либерален избирател. Те знаят, че популистката подкрепа е несигурна и ефимерна и че истинската политическа лоялност се базира на ценностна идентичност. Не след дълго останалите партии ще бъдат принудени да последват примера на ДПС. Аз очаквам реидеологизация на политиката и изобщо на живота след краха на неолибералната утопия, която наивно и самонадеяно обяви края на идеологическата ера и очевидно сгреши.

- Вероятно трябва прецизен анализ и на политическото говорене с противопоставяне и омраза, което се пренася и върху диалозите между хората?

- Противопоставянето, омразата и страхът са основните ресурси за политическа мобилизация в условия на социален и културен регрес. Примитивната група се мотивира за политическо действие най-лесно чрез разпалване на долни страсти - завист и омраза към успелите и различните, разрушителност и кръвожадност. Доказателство за това е успехът на терористите от т. нар. Ислямска държава. Неслучай-но те публикуват в интернет ритуалните оргии на садизъм, които устройват - това привлича като магнит психопати от цял свят. Посочването на врага и насъскването срещу него има сплотяващ ефект за всяка тълпа, независимо дали се е събрала на площада в Мосул, или в някой хейтърски форум. Отговорността на политическите лидери е да се противопоставят на това изкушение, като удържат цивилизованите норми на общуване. За щастие говоренето в категориите на омразата няма дълбоки корени в българската политическа традиция, но това не трябва да ни успокоява при тази повсеместна деградация и деинтелектуализация на публичния живот. Премиерът Бойко Борисов изглежда споделя моята тревога, защото неколкократно призова своите колеги политици към въздържание и умереност. Надявам се да са го чули.

- Параноя или дефекти в народопсихологията ни е това политическо внушение за чужди намеси в живота ни - сянката на Кремъл, дългата ръка отвъд Океана и т.н.?

- Не е народопсихология. Всяка общност, която преживява динамични и драматични промени, върху които няма контрол, е склонна да развива параноидни обяснения за случващото се, най-често от конспиративен тип. Звучи парадоксално, но хората се успокояват, след като разкрият злодея, който стои в дъното на всичко и е виновен за техните злочестини. Оказва се, че мнозина предпочитат да живеят в свят, управляван от зла конспирация, отколкото в свят, в който владее хаос. Проблемът е, че обсебените от конспиративни мании отказват да се ангажират с реалността, тъй като са убедени, че нищо не зависи от тях. Теорията на конспирацията е оправдание за заучената безпомощност. Това е оттеглен и често циничен светоглед, който блокира енергията за промяна.

- Бедността не е ли също блокиращ механизъм? Тя може да не е порок сама по себе си, но ражда всички останали пороци. Гетата вече у нас не са само в ромските махали...

- Разбира се. За собствено успокоение предпочитаме да мислим за гетата като цигански. Всъщност все повече българи живеят в унизителна, деградираща бедност и все повече селища и квартали добиват облик на гето. По-притеснително е, че развиват култура на гето. Тази култура има много особености, но водещо е отношението към бъдещето. Колкото по-високо в социалната йерархия е човек, в толкова по-дълга времева перспектива мисли за света и организира живота си. Социалните елити планират живота си години напред, ангажират се с бъдещето на общността, стремят се да променят света. Средните класи също имат сравнително дълъг хоризонт - по правило те инвестират в образованието на децата. Работническата класа, доколкото е останала такава, има по-къс хоризонт на планиране, свързан с икономическата сигурност на семейството - спестяване например. Хората от най-ниската класа, които обитават гетата, живеят в настоящето, борят се да оцелеят ден за ден. За тях животът е нещо, което ти се случва, а не нещо, което управляваш и насочваш. Затова се държат безотговорно към себе си и околните, слушат чалга, която възпява насладата от живота тук и сега, без минало и бъдеще. Добрата социална политика, ориентирана към развитие, трябва да отчита тези културни особености и да работи с тях.