Покорител на световния океан
Секция: Наука
21 Април 2015 11:11
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Покорител на световния океан

/КРОСС/ Вет­ро­ходът „Кру­зенщерн" е пер­лата на рус­кия плат­но­хо­ден флот и един­ствен от този тип кораби, извършил две око­ло­свет­ски пътеше­ствия. Оке­а­но­логът Алек­сандър Ремесло от Кали­нинград, участвал и в двете оди­сеи, раз­казва на стра­ниците на „Рос­сий­ская газета" с какво се слави вет­ро­ходът, как е въз­действал на бой­ния дух на вой­ниците от Вермахта и какво се е слу­чило с капи­тана, който не могъл да прежи­вее раз­дя­лата с кораба.

Сега на борда на вет­ро­хода „Кру­зенщерн", който е реги­стри­ран в при­ста­нището на Кали­нинград, на прак­тика са випуск­ници от руски мор­ски учи­лища. Тази година „Кру­зенщерн" за първи път ще вземе на прак­тика учащи се от други страни. Това са 27 кур­санти от Висшето мор­ско учи­лище в Хавър, Франция.

Този кораб с пър­во­на­чално име „Падуа" е бил спус­нат на вода в Бремер­хафен, Герма­ния през 1926 година. Това е бил послед­ният кораб от сери­ята на т.нар. „летящите „Пе". Име­ната на всички вет­ро­ходи на кора­бо­вла­де­леца Фер­ди­нанд Лайеш започ­вали с бук­вата „П" - „Пру­сия", „Пасат", „Потози" и про­чее. Те са били използвани не за раз­вле­че­ния и мор­ски раз­ходки, а за пре­воз на стоки на дълги раз­сто­я­ния. Капи­та­ните на тези кораби били нари­чани „алба­троси", а чле­но­вете на екипажите се полз­вали с осо­бен заслужен авторитет.

Вет­ро­ходът „Падуа", както и него­вите пред­ше­стве­ници, е бил построен без двига­тел и е извършил серия пла­ва­ния от Герма­ния до при­ста­нищата на Чили и Австра­лия и обратно. За недо­стижим се смята пре­ходът, който „Падуа" извършва през 1933 - 34 година, когато изми­нава раз­сто­я­ни­ето от Хам­бург до австра­лийския Порт Лин­кълн само за 67 дни. По ско­рост това е съпо­ста­вимо с пре­хо­дите на знаме­ни­тите клипери (много бърз много­мач­тов вет­ро­хо­ден кораб - бел. ред.), пре­на­сящи чай. През 1938 - 39 година „Падуа" прави рекордно по ско­рост пла­ване по марш­рута Хам­бург - Чили - Австра­лия - Хам­бург. Той бил изми­нат за осем месеца и 23 денонощия.

В тези сложни мор­ски походи се случ­вали и траге­дии и моряци често заги­вали. Така вед­нъж, когато „Падуа" при­ближа­вал южното крайбрежие на Чили при нос Хорн, мощна вълна отнесла от палу­бата три млади момчета. Имало и друг слу­чай - бур­ното море изхвър­лило обратно на борда пад­нал преди това от кораба моряк. Друг път моряк пад­нал във водата от голяма висо­чина от мач­тата, а когато го изтег­лили, той с трепе­реща ръка все още стис­кал ножа, с който работел.

След края на Вто­рата све­товна война по силата на репа­раци­ите вет­ро­ходът бил пре­да­ден на Съвет­ския съюз и тогава полу­чил новото си име „Кру­зенщерн" в чест на адми­рал Иван Фьо­до­ро­вич Кру­зенщерн. В деня, когато кора­бът сме­нял стопа­ните си, капи­танът на „Падуа" Юрген Юрс, оби­ко­лил на вет­ро­хода четири пъти нос Хорн, почи­нал от сър­де­чен пристъп.

Днес „Кру­зенщерн" е един­стве­ният плат­но­ход от сери­ята на леген­дар­ните „летящи „Пе", който продължава пъл­ноценно да живее. Оста­на­лите отдавна са превър­нати в музейни експо­нати. Така напри­мер, „Пекин" стои при­вър­зан в Ню Йорк, неда­леч от Бруклин­ския мост. Съща е участта на „Пасат" в Тра­вемюнде, Герма­ния и на „Померн" на Аланд­ските ост­рови във Фин­лан­дия. Вет­ро­ходът „Памир през 1957 г. потъ­нал в района на Азор­ските ост­рови, след като го връх­ле­тял ураганът „Кери". От целия екипаж успели да се спа­сят само шестима.

„Кру­зенщерн, като участ­ник в много­бройни регати печели редица транс­ат­лан­ти­че­ски сърев­но­ва­ния за вет­ро­ходи: през1984 г. по марш­рута Сидни - Ливърпул взе Све­тов­ната купа на канад­ските при­ста­нища, „Гранд Регата Колумбус-​92″, посве­тена на 500-​годишнината от откри­ва­нето на Аме­рика, и Tall Ships Races-​2000, в чест на новото хилядолетие.

Забавно бе, когато по време на послед­ното сърев­но­ва­ние в едни при­ста­нища посрещаха „Кру­зенщерн" с търже­стве­ния марш на Глинка, който няколко години бе химн на Русия, а в други сви­реха музи­ката на ста­рия съвет­ски химн, а тя е същата и днес.

„Кру­зенщерн" е и един­стве­ният руски вет­ро­ход, извършил две око­ло­свет­ски пътеше­ствия. През 1995 - 1996 г. оби­кол­ката на Земята бе посве­тена на 300-​годишнината на рус­кия флот, а през 2005 - 2006 г. - на 60-​годишнината от Парада на побе­дата на Чер­ве­ния площад. И в двете пла­ва­ния кора­бът бе избрал запа­ден курс, по който пре­об­ла­да­ват насрещ­ните вет­рове. Пътеше­стви­ето през 1995 - 1996 г. бе пър­вото и един­ствено, извършено от руски вет­ро­ход (ако не се броят яхтите) през ХХ век. И в двата слу­чая кора­бът бе под команд­ва­нето на капи­тан Олег Седов.

Най-​известният филм, заснет на борда на „Падуа" и превър­нал се в кла­сика на све­тов­ното кино, е „Голямата свобода,7″ с извест­ния герман­ски актьор Хайнц Алберт­сон в глав­ната роля. По сюжета зрял мъж губи любо­вта на млада жена и от мъка се впуска в далечно пла­ване на „Падуа". Известно е, че Гьо­белс забра­нява про­жек­ти­ра­нето на филма по време на вой­ната, тъй като смя­тал, че „лига­вата" мело­драма ще отслаби бой­ния дух на вой­ниците на Вермахта. Освен това, на борда на вет­ро­хода е сниман филмът „Път­нич­ката" на Ста­ни­слав Говорухин.

Източник: http://www.rusiadnes.bg/