Многобройни нарушения при прилагането на СРС и през 2014 г.
Секция: БЪЛГАРИЯ
05 Юни 2015 09:30
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Многобройни нарушения при прилагането на СРС и през 2014 г.

София /КРОСС/ Многобройни нарушения свързани с искането, прилагането и съхраняването на специални разузнавателни средства, както и занижен и неефективен контрол спрямо заявителите на СРС и изготвените от тях искания. Спрямо 4000 души са били подслушвани, най-често СРС-та са били искани за престъпления, свързани с наркотици. Това са част от констатациите на Националното бюро за контрол на СРС в годишния доклад за 2014 година. Документът е внесен в парламента и вероятно скоро ще бъде разгледан.
Най-много СРС-та са искани от МВР - 1824, на следващо място е ДАНС с 1324 и прокуратурата с 1046 искания. Тенденцията от 2011 година за намаляване на хората, спрямо които се прилагат специални разузнавателни средства, се запазва и през 2014 година - 4202 (2013 - 4452). За над 17 % прилагането на СРС е започнало без предварително разрешение от съдия при непосредствена опасност от тежки умишлени престъпления или заплаха за националната сигурност.
В над 600 случаи пък са използвани СРС по отношение на обекти за установяване самоличността на хора, за които има данни, че участват в престъпна дейност (поставянето на камера в някое помещение, в което се предполага, че заподозреният ще влезе - под наблюдение ще са и всички други хора, които преминават през стаята, правата им ще са нарушени).
Най-често СРС-та са искани за престъпления, свързани с наркотици, на следващо място организирана престъпност, а на трето е шпионство (597 случая). Наблюдение и подслушване са най-исканите оперативни способи. От поисканите 19698, 19208 са били разрешени, но само 11115 са били приложени - т.е. за 8093 случая няма никаква отчетност какво са правили заявителите с разрешените оперативни способи.
Бюрото констатира, че прилагащите структури не са уведомили нито заявителите, нито съдиите на какво правно основание не е предприето прилагане на разрешения способ. От Бюрото са поискали обяснения за тези случаи, но не са получили отговор. В доклада е записано още, че ръководството на ДАТО (Държавна агенция "Технически операции", която пое подслушването от подобно звено в МВР) е отказвало да разпорежда прилагане на СРС по разрешени искания при липса на изрично посочен в акта на съдията способ.
От приложените СРС-та са били изготвени 1084 веществени доказателствени средства, от които приобщени към досъдебни производства са над 900. Установено е че на много места в страната ВДС-ите се унищожават по непредвиден в закона ред. Например Районен съд Казанлък е постановил, че изготвени и съхранявани от държавни органи ВДС-и трябва да се отнемат в полза на държавата.
Информацията, събрана чрез СРС и непослужила за изготвяне на веществени доказателствени средства рябва да бъде унищожена в десет дневен срок от прекратяване прилагането на СРС. За това трябва да се изготви и протокол. Проверката на бюрото е установила, че в пет окръжни прокуратури унищожаването е било забавено с повече от десет дни, има случаи и за закъснение от година.
"Неспазването на срока за унищожаване създават условия и предпоставки за използвани на събраните чрез СРС данни извън предназначението им да служат само за предотвратяване, разкриване и доказване на престъпления", пише още в доклада на бюрото.
В доклада се цитират констатациите от проверка през 2000 година на използването на СРС-та. Изводите "от проверки, извършени 15 години по-късно, позволяват да се направи извод, че се допускат идентични нарушения". Затова от бюрото препоръчват: да се вземат мерки за подобряване организацията и засилване на контрола при прилагането на СРС; да се предприемат промени в Наказателно процесуалния кодес и Закона за СРС във връзка с предвиждане на отделни правила за използване на СРС за дейности, свързани с националната сигурност; прецизиране на някои от процедурите с цел повишаване на гаранциите срещу злоупотреби; допълнителни правомощия на бюрото за повишаване ефективността на контрола, съобщава "Дневник".