Стоилов: 120 мажоритарни депутати, но техният вот, събран с партийния, да определя накрая мандатите
Секция: Интервюта
22 Юни 2015 11:25
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Стоилов: 120 мажоритарни депутати, но техният вот, събран с партийния, да определя накрая мандатите

/КРОСС/Споровете в БСП не бива да се израждат в интриги, нито да са израз на икономически и други зависимости, казва зам.-председателят на БСП Янаки Стоилов пред "24 часа"

- Г-н Стоилов, предстои "пленум на истината" в БСП и очакванията са от скандали и анатемосване до промени в ИБ. Какво ще се случи в събота?

- Това трябва да бъде пленум на действието, а не само зацикляне в стари сюжети. От това дали ще решим нашите проблеми, зависи дали ще възстановим доверието към БСП в обществото.

- Какво разбирате под "пленум на действието"? Конфликтът между лявото и дясното крило в БСП е толкова дълбок, че се говори за разцепление, ще се случи ли?

- В БСП от години се води оживена дискусия за необходимостта от промяна в политическия курс. Проблемът е, че при управлението, което подкрепяхме, се допуснаха кадрови и други решения, които разочароваха много хора. Те обезцениха иначе сполучливи мерки в икономическата и социалната област. Сега сме длъжни да отстояваме национални и леви позиции в съответствие с условията през ХХI век, за да изведем страната от неуспешния български преход. Това, изглежда, не се споделя от всички в ръководството на партията. А придържането към статуквото не може да ни даде голяма подкрепа.

- Означава ли това, че ще има тотално олевяване на ръководството и от него ще бъдат извадени всички с по-дясно мислене като Драгомир Стойнев например?

- Инициативата за

персонални

промени е главно

на председателя

Има място за различни мнения. Но БСП трябва да е партията, която отново да отстоява интересите на хората на труда в различните му форми. Пленумът трябва да достигне до ясни политически позиции и организационни решения.

- Да очакваме ли разцепление, след като дясно мислещите в БСП ще бъдат изолирани?

- Не говоря за това някой да бъде отлъчен от БСП. Въпросът е различните виждания за политиката да не водят до раздори, да не се израждат в интриги, да не са израз на икономически интереси и зависимости. Всеки трябва да се държи отговорно, а личните амбиции да се постигат чрез резултатите на партията, а не чрез "търговия" с нейните позиции. Недостатък на БСП е, че тя е единствената партия, в която

всичко от

политическата

кухня излиза

в медиите

Нещо, което другите партии ревниво пазят.

- Казахте, че колегите ви не трябва да се водят от икономически зависимости - кой е икономически зависим и от кого?

- Въпросът може да се зададе и към върха на партията, и към представители по места. Разделението невинаги е симетрично на идейните различия. Важно е всеки, който има морални претенции към другите, да може сам да отговори на тях.

- Като заговорихме за зависимости - кажете истината за подкупа. Вие сте един от четиримата в БСП, които знаят кой е предлагал пари на Михаил Миков да се откаже от битката за лидер.

- Към БСП има най-големи очаквания да е неподвластна на корупция и други зависимости. Може би това е една от причините, освен опита да бъде уязвена, за поставянето на този въпрос. Зная, споменавано е за такова намерение. Липсата на достатъчно факти създава възможности за спекулации. За мен е ясно, че независимо дали става дума за провокация, или за реално предложение, то не се е реализирало и не е повлияло върху поведението на Миков, както и върху крайния резултат при избора на лидер.

- Докато не бъде казана цялата истина обаче, слуховете ще продължават.

- Вероятно е така, но аз няма да участвам в този политически сериал, защото това, което знам, съм го казал. Нека всеки, който повдига въпроса, да е готов да го изясни докрай. Но не в него се крие ключът за решаване проблемите на БСП.

- А къде?

- В това, че трябва да бъдем реална алтернатива на сегашното управление. Разполагаме с малко време да решим проблеми, които са се натрупвали с години в партията. Иначе тя ще изпадне в критично състояние. Трябва да съберем воля и енергия за предстоящите местни избори, за да отстоим позициите си в местната власт. И да подготвим БСП не след дълго отново да претендира за участие в управлението на страната.

- Положително ли се отразяват на рейтинга на БСП действия като гласуване за изключването на Георги Кадиев? Подобно нещо не е правено в групата на БСП от 1990 г. насам, с изключение на Николай Камов, който обаче бе от друга партия.

- Винаги може да се разсъждава къде са границите на вътрешната свобода и идейно-политическата съвместимост между нейните представители, когато се предприемат крайни организационни стъпки. Но в случая спорът надхвърли отношението към конкретната тема и се превърна в повод за изразяване на различия и по други важни въпроси. Показателно е, че тези действия продължават и след като групата се произнесе по случая. Дано противоречията с приетите позиции не се задълбочават, защото тогава единственото, което остава, е реакция от страна на политическото ръководство.

- Т.е. ИБ или пленумът да решат да изключат Кадиев от партията?

- Не говоря за изключване. Най-добре е да няма причина тази тема да се подновява. Но при сериозни основания може да се наложи да се даде политическа оценка на неговото поведение.

- Как приемате искането на ДПС за 100% мажоритарен вот?

- ДПС веднъж иска да покаже, че също може да се включи в популистката надпревара и, втори път, че темата за референдума преследва политически цели на президента, а не отговор на въпроса за характера на избирателната система.

- Лютви Местан заяви, че по принцип ДПС е за запазване на пропорционалната система, но се противопоставя на смесената, защото тя щяла да доведе до еднолично управление и авторитарен режим. Затова и предлагали мажоритарния вот като застраховка, че няма да се въведе това, което иска президентът - смесена система от 160 пропорционални депутати и 80 мажоритарни.

- Този въпрос за референдума е така формулиран, че дори положителният отговор не означава почти нищо - дали само няколко, или преобладаващият брой депутати трябва да се избират мажоритарно.

Ако говорим за българските условия, въвеждането на смесена система може би най-сполучливо ще отговори едновременно на изискването за представителност според резултатите и за по-силно персонифициране на политиката. Гражданите се чувстват отчуждени от партиите и хората, които ги представляват. Избирателна система по германския модел, която едновременно отразява точно влиянието на партиите и дава възможност за мажоритарна надпревара, е най-подходяща.

- БСП вече веднъж се опари от мажоритарния елемент, как ще ви помогне въвеждането на нов такъв?

- Най-добре е общият брой на мандатите за всяка партия да се определя от всички получени от нея гласове - за мажоритарните кандидати и за партийните листи. Така мажоритарният избор ще излъчи част от депутатите ѝ, но няма да я ощети от полагащото ѝ се представителство в Народното събрание.

- Това не е ли някакъв вид преференция? Как точно виждате разпределянето на броя депутати между пропорционален и мажоритарен вот?

- Могат да бъдат 120 на 120, но гласовете, които са подадени за мажоритарните кандидати, ще се съберат с гласовете на партийните листи и на тази база ще се определи броят на мандатите за всяка партия.

Можем да посочим държави с различни изборни системи - някои от тях се развиват добре, други не. Но в момента това са разсъждения, защото те не засягат предстоящите местни избори през есента.

Моето впечатление е, че хората повече се интересуват от социални и икономически проблеми, отколкото от това как да се избират политиците.

Искам да изразя едно опасение - съчетаването на множеството избори - за кметове на общини, на кметства и на райони, за общински съветници, с евентуалния референдум и голямата продължителност на изборния ден. Възниква въпросът

дали във всички

секции изборите

ще приключат с

резултат, който

наистина отговаря

на вота на

гражданите,

и е точно отразен в изборните протоколи. Представете си каква

издръжливост

е необходима,

за да се извършат всички действия в рамките на почти 24-часов процес.

Затова съчетаването на референдума с изборите принизява неговото значение и създава рискове за добрата организация на изборния процес.