Вдигат екотаксата за старите коли
Секция: БЪЛГАРИЯ
15 Юли 2015 07:37
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Вдигат екотаксата за старите коли

София /КРОСС/ Екотаксата за стари коли ще се вдигне с 3% от догодина. Това стана ясно вчера по време на форум „Деветте пътя към еврофондовете", на който властта и бизнесът дискутираха перспективите, които разкрива новата оперативна програма „Околна среда". „Предприемаме мерки за намаляване на причините за замърсяване на въздуха с фини прахови частици. Затова ще бъдат намалени екотаксите, които се плащат за нови превозни средства, и ще бъдат увеличени за старите коли", заяви по време на дискусията екоминистърът Ивелина Василева, цитирана от в. "Монитор". Тя уточни, че тарифата за нови коли ще бъде намалена с 5%, а за старите автомобили ще се увеличи с 3 на сто. Според данните, които Василева представи, у нас има регистрирани над 3 600 000 автомобила, като 66% от тях са на възраст над 10 години. Очакваният резултат от вдигането на екотаксата е да се ограничи вносът на стари коли, които са едни от основните причинители на мръсния въздух у нас, и постепенно автопаркът в България да се подмени. Заради превишаването на нормите за фини прахови частици във въздуха, който дишаме, ЕК вече дори заведе дело срещу страната ни. В момента при внос на кола от чужбина собствениците трябва да заплатят екотаксата преди регистрацията й в КАТ. Това става в някоя от фирмите, чиито офиси обикновено се намират на метри от каналите на „Пътна полиция" в страната. За всички коли, които са по-стари от 10 години, дължимата сума е 267 лв. След увеличението за тях ще се плаща вече с 8 лв. повече, или 275 лв. За возилата на възраст между 5 и 10 години тарифата сега е 253 лв, а за тези до 5 години - 200 лева. За най-новите автомобили сумата е най-тънка - 146 лева. Точно при тях се предвижда намаление със 7,3 лв, като таксата ще стане 138,7 лева. Според вносителите на коли обаче и сега тарифите са прекалено високи. От автокъщите твърдят, че плащаме най-високите такси в целия ЕС. След нас по високи тарифи били Словакия, където за старите коли екотаксата е 66 евро, и Холандия, където сумата е близо 40 евро. Според данни на МВР вносът на стари коли у нас продължава да надвишава продажбата на нови возила. Заради това и делът на старите автомобили, които са над 20-годишни, е най-голям - близо 1,5 млн. Автомобилите между 15 и 20 години пък са над 1,1 млн., а тези между 11 и 15 години около 700 000. Към средата на миналата година броят на превозните средства на възраст между 6 и 10 години е 403 191, а возилата до пет години са едва 133 941. Автотърговци обясниха пред „Монитор", че продават предимно коли до 10-годишна възраст. Така че скокът от няколко лева в екотаксата едва ли би се отразил на пазара. „Ако някой е решил да си купи кола, едва ли ще се откаже заради 10 лв. по-скъпа такса", коментираха те.