Айн Ранд в афиша на театър „София”
Секция: КУЛТУРА
16 Юли 2015 09:10
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Айн Ранд в афиша на театър „София”

/КРОСС/Айн Ранд (Алиса Зиновиевна Розенбаум), тачена като един от колосите на американската философия на ХХ век, за първи път попада в българския театър. Нейната пиеса „Нощта на 16 януари" влиза в афиша на театър „София" през новия сезон, а дързостта да направи първата постановка е на проф. Пламен Марков, пише „Монитор". Репетициите започват през септември, а премиерата е насрочена през ноември.

Честта да изговорят текстове, изригнали от красивия ум на родената в Санкт Петербург през 1905-а авторка на романите „Изворът" и „Атлас изправи рамене", се пада на актьорите Лилия Маравиля, Лора Мутишева, Ивайло Герас-ков, Антон Григоров, Пла-мен Манасиев, Петя Силя-нова, Дария Симеонова, Симона Халачева, Росен Белов, Силвия Петкова, Юлиян Малинов, Михаил Милчев, Николай Антонов и Николай Върбанов.
Над „Нощта на 16 януари" ще работят и сценографката Мира Каланова, композиторът Калин Нико-лов, а Емил Христов ще прави видеото към спектакъла.

Представлението всеки път ще изненадва с финала си, защото от зрителите в залата ще зависи как ще се развие действието и как ще завърши спектакъла.
Айн Ранд написва „Нощ-та на 16 януари" сравнително бързо - за няколко месеца
с надеждата да спечели пари.
Първата реализация е в „Холивуд Плейхаус" през октомври 1934 г. с участието на звездата от нямото кино Барбара Бетфорд. В публиката са имена като Мери Пикфорд, Марлене Дитрих, Пола Негли, Франк Капра, представители на белогвардейската емиграция.

Сюжетът на пиесата се завърта от действителен случай - самоубийството през 1932 г. на шведския мошеник Ивар Крюгер, известен като Краля на кибрита. Във версията на Ранд секретарка отива на съд заради убийство на своя коравосърдечен любовник и шеф, банкрутиралия шведски финансист Бьорн Фокнър. Първоначално смъртта му прилича на самоубийство, но след това излизат още хипотези - или секретарката Карън Андрес е бутнала Фокнър от балкона на апартамента му на последния етаж в пристъп на ревност заради неотдавнашната му сватба, както твърди очевидец, или пък госпожица Андре и Фокнър са заговорничили да инсценират самоубийството му - заговор, който би успял, ако тъстът не го бе надушил и не бе убил финансиста.

Онова, което прави пиесата популярна, е решението на авторката да повери присъдата в ръцете на съдебни заседатели, избирани всяка вечер сред публиката. Ранд обяснява, че съдебните заседатели трябва да решат дали са романтици, които вярват в страстната всеотдайност на Карън Андре към властния, необщителен, но неистово привлекателен негодник Фок-нър, или пък са по-склонни да приемат фарисейските показания на свидетелката против Андре, която я описва като ревнива усойница, а тъста представя като образцов гражданин. Ако изберат второто, намеква Ранд, те ще изправят на съд собственото си „усещане за живота", като го лишат от всякакъв героизъм.

В момента в театър „София" вървят репетициите за премиерата на "Ние сме вечни" от Кирил Буховски. Пиесата спечели Третия конкурс за съвременна драматургия на театъра, а премиерата ще е през септември на Международния театрален фестивал "Сцена на кръстопът" в Пловдив и през октомври в София. Режисьор на спектакъла е Василена Радева. Тя е разпределила ролите между Юлиян Рачков, Антон Григоров, Симона Халачева, Дария Симеонова, Лора Мутишева и студента от НАТФИЗ Боян Арсов.
„Ние сме вечни" нищи проблемите на младите хора и техните решения - дали да останат в България или да напуснат страната; дали да отидат на протеста или няма смисъл; дали да отделят време за родителите си или те не заслужават...Група от 5 съученици, точно завършващи 12-и клас, точно на прага на реалния живот. Плюс 1 героиня, по-голяма от тях.

Освен с тази премиера, новият сезон на трупата ще започне и с участие в Празници на изкуствата Аполония - с постановката на Николай Поляков - „Олд Сейбрук" от Уди Алън и „Последният страстен любовник" от Нийл Саймън.