Две решения за Античния театър
Секция: Коментари
31 Юли 2015 18:05
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Две решения за Античния театър

/КРОСС/ В тази страна има няколко сакрални места. Места, които не се нуждаят от анализ, коментар, дискусия, дебат. От нищо. Просто те са такива - важни, величествени, единствени. Те променят оптиките ни, дишането ни, сънищата ни, движенията ни напред и нагоре. Те натискат комплексите ни, отдалечават ни от всякаква провинциалност, разместват в съзнанието ни години, времена, сезони. И носят безвремие, през което всички ние можем да видим и усетим, че сме прашинки тук и тази вселена може без всеки от нас. И колкото и да сме суетни, богати, напористи, амбициозни, всичко това някак остава без значение пред тях. Тръгнах с това семпло лирично отклонение покрай разгорещилите се страсти около едно от тези сакрални места в България - Античния театър в Пловдив. Но все пак да преразкажа: Бизнесмен празнувал там рождения си ден. Имал договор до еди-колко си часа, но пък на своя глава удължил времето. Имало чалга. И така нататък. И така нататък. После се извинил. Наемът бил еди-колко си пари. И за капак Илияна Раева взриви социалните мрежи, като написа, че „идва времето „Пайнер" да направят концерт в храм-паметника „Св. Александър Невски". Тук вина няма бизнесменът, а този, който му е разрешил". Съгласен съм с последното. Но бих искал малко да разширя: Лично за мен тук въобще не са важни нито бизнесменът, нито бизнесът му, нито дали той е изпълнил договора си за наем. Нито пък кой му го е дал - в случая шефът на „Старинен Пловдив". Умишлено не споменавам имена. И не то е важното. А и в такива неща винаги има виновни и невинни. Винаги ще има оправдания. Винаги започват да се изкарват някакви договори, хартии, клаузи, анекси, административни норми и всичко, за което човек се сети и му се повръща от това. Нещо съвсем друго е важно и то не може да се подмине. Когато едно такова място започне да изпълнява подобни функции - сватби, погребения, рождени дни, банкети, имени дни и всякакви подобни, неговата сакралност и величие започват да атрофират. Това е страшното. Това е болезненото. Всичките втъкани векове в него се изпаряват. Всички движения на духа през годините изчезват. Или онези неща, с които си позволих да започна, просто се заличават. Те изгубват смисъла си. Или казано на друг език -девалвират. Разбирам, че от всичко трябва да се печели, от всичко трябва да се взема, да има непрекъснато движение на пари. Но не прекалихме ли с това? Не минахме ли всички възможни граници? И дори тези наеми да подпомагат някакви културни прояви и събития, това не може да бъде мотив. Това не може да бъде никакъв повод построеното от Марк Траян да се ползва за нашите малки суети. Нашите суети са нищо спрямо безвремието и вечността. На фона на всички онези магии, които се случват в момента в града под тепетата, лично за мен е необяснимо. На фона на това, че Пловдив вече е с физиономията на европейски, световен град. Че всяка минута там нещо цъфти, изгражда се, изпълва се с епика и красота... и наистина се превръща в естествена културна столица не само за 2019 година. На този фон, това с Античния театър е, много меко казано, странно. Нямам представа как се решават подобни проблеми или по-точно суети. Но си мисля, че решението е: Човекът, който трябва и може да дава това място под наем, да е кметът на града и никой друг. Без значение дали е днешният, или следващият, или по-следващият. И дори да звучи леко авторитарно, леко претенциозно, това е някакъв знак, тежест, тържественост. Някакъв ореол, медал Има и още едно решение: Античният театър на Филипополис да се затвори, докато малко ни се изчистят и поизтрезнеят мозъците. Докато разберем кои сме и защо сме. И колко сме наистина малки и нищожни. Докато се научим да зачитаме миналото, вековете, сенките, но и бъдещето. И двете решения са възможни. Но при положение че Пловдив е културна столица, първото звучи една идея по-реалистично.

 

Елин Рахнев
„168 часа"