Ревизоро: Втора рафинерия означава по-ниски цени, но такава не може да има
Секция: ИКОНОМИКА
03 Септември 2015 08:42
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Ревизоро: Втора рафинерия означава по-ниски цени, но такава не може да има

/КРОСС/Около два милиарда лева остават в монополистите. Много трудно Комисията за защита на конкуренцията би се изправила срещу такава сума. Предпочита да не вижда проблема.

Това каза в ефира на bTV Емил Димитров-Ревизоро в отговор на въпрос защо, ако има картел, КЗК не реагира.

Някой като даде висока цена, всички се нареждат до него. От това държавата не печели, а гражданинът губи. Цялата печалба се генерира от много малка група хора и по никакъв начин КЗК не е казала: "Вие сте монополисти, вие не сте", защото има бензиностанции, които нямат бази и там горивото ще е по-скъпо, но има бензиностанции, които имат. Едно гориво от "Лукойл" да го доставиш от базата на 20 км е едно, цената е много по-ниска, друго е да го доставиш от Констанца, коментира Ревизоро.

Освен това вносителят определя цената. Той решава за колко да продаде на едро и на търговецът му остава един марж за печалба от 10 стотинки, поясни той.

Според бившия шеф на Митниците друго, което оказва влияние върху цените това са митническите складове, които често са с неуреден статут. Монополът държи хранилищата на горивата в България, добави той.

Според него въпросът трябва да се разглежда в цялост - къде се произвежда горивото, къде се съхранява и по какъв начин се продава след това.

Трябва да си зададем въпроса дали, за да има по-голяма конкуренция, дали може да имаме втора рафинерия, освен тази на „Лукойл", която трябва да е или на Дунав, или на морето, каза той и бързо отговдори: "Не".

Ревизоро обясни защо не може да има втора рафинерия у нас:

"Защото една подобна инвестиция не би могла да се възвърне на малкия пазар в България", въпреки че е факт, че в страната големите вериги фирми и собственици на бензиностанции монополизират пазара и притискат по-малките. Например не се позволява и се правят проблеми на по-малките фирми да наемат данъчни складове и по този начин да се включат по-сериозно на пазара, допълни той.

Наличието на още една рафинерия, обаче, би следвало автоматично да означава по-ниски цени.