Синдикат „Образование": Новият училищен закон поставя пред реална заплаха авторитета на учителя
Секция: БЪЛГАРИЯ
20 Октомври 2015 13:10
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Синдикат „Образование": Новият училищен закон поставя пред реална заплаха авторитета на учителя

/КРОСС/Синдикат „Образование" заявява недвусмислено, че новият училищен закон поставя пред реална заплаха авторитета на учителя и не гарантира опазване и израстване на неговия имидж. Имидж, на който се гради възхода на образователната система и просперитета на България, защото нация с угнетени учители, с потъпкани права, е нация без бъдеще.

Композиторът на Закона, г-жа Милена Дамянова, съвместно със своята образователна комисия, с лека ръка изхвърли участието на синдикалните и работодателски организации в атестирането на педагогическите специалисти от Проектозакона преди окончателното му гласуване в Парламента. И така организациите /Синдикални и работодателски/, които обхващат близо 95% от работещите в учебните заведения, са удобно отстранени от оценяването на директорите и учителите, а неясният и неузрял като идея обществен съвет, който може да има в състава си дори двайсетгодишни родители, без никакъв поглед върху системата и съответна образователна квалификация, е с гарантирано място в комисията за оценяване качеството и работата на учителя и директора.
Синдикат „Образование" изпрати протестна нота до Председателя на Парламентарната комисия по образование и до Министъра на образованието по повод подмяната на този фундаментален за социалните партньори текст.
Странно е отношението в закона „Дамянова" към квалификацията на педагогическите специалисти /учители и директори/. Последните имат право и задължение да се квалифицират, но някак е пропуснато да се отбележи, че това струва пари и е „забравено" да се уточни кой ще плаща за обучението им, и, ако за качествена квалификация е необходима поне половин учителска заплата, то педагозите имат гарантирани /и то не в Закона/ около 60 лева. Липсва и намек в Закона, че педагогическите специалисти, събрали много квалификационни кредити, ще бъдат оценени финансово подобаващо, както е в света. Затова, дори и много квалифицирани, учителите ще си останат възрожденци. Налага се изводът, че за така важната квалификация не са предвидени адекватни финансови средства, а квалифицираните учители и директори ще са такива по призвание и за лично удовлетворение.
Безкрайно абсурдно е и заложеното кариерно развитие на учителите, които вече няколко години се радваха на пет кариерни длъжности. В дългоочаквания закон са предвидени само три учителски длъжности, за които авторът му пак е пропуснал да регламентира, че учителите, развили се кариерно по хоризонтала, ще имат различно и несимволично допълнително заплащане, но не е пропуснал категорично да постанови, че българският учител губи достигнатата кариерна позиция, ако смени учебното заведение. Тази последна тухла в стената разбива и руши безапелационно авторитета на учителя, отказва го от всякаква мотивация за развитие в кариерата по хоризонтала и вертикала.
Накрая можем твърдо да споделим, че оценката за качеството на труда на учителя и директора е плаха и неглижирана в закона „Дамянова", защото, ако в Европа педагогът е оценен допълнително с поне 100% от годишната си заплата, то нашият образователен кодекс е гарантирал страхливо до около 5% допълнителни средства за повече и по-качествена работа на педагогическите специалисти.