Интересите на ученика са подменени от комeрсиалните интереси на издателите и некомпетентността на експертите
Секция: Коментари
10 Ноември 2015 10:31
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Интересите на ученика са подменени от комeрсиалните интереси на издателите и некомпетентността на експертите

/КРОСС/ Интересите на ученика са подменени от комeрсиалните интереси на издателите и некомпетентността на експертите, изготвили новите учебни програми. 

Това е изводът, който експертите от Синдикат „Образование" към КТ „Подкрепа" са направили, след анализ на предложенията на МОН за учебните програми в първи и пети клас като част от дългоочакваната промяна във философията на структуриране на учебното съдържание, баланс между учебни предмети и разумно съотношение между нови знания и практически занимания в интерес на детето и ученика. 

В позицията си относно промените, които предвижда МОН, от Синдикат "Образование" посочват: 

Във връзка с представените проекти за нови учебни планове за 1 и 5 клас Синдикат „Образование" изразява своето недоволство от факта, че в тяхното изготвяне не са поканени представители на Синдиката, а мненията на учителскта колегия не са били от особена важност при изработване на представените прототипи, като потърпевши отново ще бъдат българските ученици и техните учители.
Дългоочакваното съвместяване на прага на трудност с възрастовите възможностите на ученика е отложено за следващия образователен закон. Съотношението между нови знания и практически упражнения е почти запазено, като при сегашните програми е 80% към 20% в полза на новите знания, а сега виждаме отново запазена доминация на нови знания в съотношение 60% към 40%. Предложението на Синдикат „Образование" е: 40% нови знания и 60% практически упражнения, баланс, който би гарантирал по-добра успеваемост на българските ученици и излизането им от негативните световни класации.
Друг извод, който се налага, е, че променената на пръв поглед програма, „сваля" учебно съдържание от по-горните класове към предшестващите ги. Така вече учениците в първи клас ще трябва, вероятно и с частни уроци, да се научат да смятат до 100, като сега смятаха само до двайсет. Увеличаването на часовете по математика в първи клас не е добрият подход, защото насочва общото образование към математически профил.
Отново е пренебрегнато предложението на Синдикат „Образование" въвеждането на предмета „Гражданско образование" да започне от първи клас, което лишава българския ученик от възможността да формира граждански добродетели в най-точната си възраст.
Наблюдава се и отсъствие на експертна визия за изучаването на чужд език в училище, предмет, който е много важен, за да имат равен шанс българските ученици в Европейския съюз и Света. Изучаването на чужд език днес е наложително да започне още от първи клас, но това не се случва и родителите компенсират този сериозен дефицит с частни уроци.
Подготвителният клас за изучаване на чужд език е в много късен етап от развитието на ученика и в специализирани паралелки и ефектът не е добър. Повече часове за изучаване на чужд език би трябвало да се разпределят в начален етап, защото по изследване на Синдиката, 35% от учениците в начален етап посещават вид частни допълнителни уроци по чужд език.
В пети клас тенденцията със сложността и големия обем знания се засилва и в предмети като география и история учебно съдържание се сваля от седми в пети клас. Традицията продължава и с учебния предмет „Човекът и природата", в който виждаме теми от седми клас.
В прототипите на учебни програми има и няколко добри попадения като преименуването на учебен предмет от „Домашен бит и техника" в „Технологии и предприемачество" в първи клас, защото, чрез заложеното ново съдържание, ще се формират нови умения, ще се възпитава инициативност, предприемачество и отговорност. Добра идея е и изучаването на компютърно моделиране в трети клас. Одобряваме учебното съдържание по български език в пети клас да бъде преструктурирано, като се съкратят теми, за които е установено, че са абстрактни или трудно усвоими за ученици от прогимназиалния етап.
Българското общество имаше търпението да почака 10 години за нов образователен закон, след четири проекта, а сега му се предлагат изработени за седмица на тъмно учебни програми.
Синдикат „Образование" е направил своите предложения към МОН за необходимата посока на промяна. Ние категорично заявяваме, че промяната трябва да бъде подкрепена от възможно най-широк кръг хора, заинтересовани за просперитета на българското общество чрез добро и качествено образование. При сегашния формат това не се случва.