Скулптурният портрет на Де Кирико от Асен Пейков – акцент на месеца в „Квадрат 500”
Секция: КУЛТУРА
10 Ноември 2015 17:15
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Скулптурният портрет на Де Кирико от Асен Пейков – акцент на месеца в „Квадрат 500”

/КРОСС/ На 12 ноември ценителите на изкуството отново ще имат възможност да разгледат безплатно представителната експозиция с близо 2 хиляди произведения в новата Национална галерия „Квадрат 500". 12 ноември е и поредният втори четвъртък от месеца, в който и за всички експозиции във филиалите на Националната галерия в София входът ще е свободен от 10 до 18 часа. 

Вход свободен на 12 ноември обявява и Националната галерия - Двореца на пл. „Княз Александър I" в София, където наскоро бяха открити експозициите „Пикасо. Вечното търсене" и „Път. Знаци. Откровения" на Кольо Карамфилов.

Акцент на месеца в галерия „Квадрат 500" е скулптурният бронзов портрет на Джорджо де Кирико от Асен Пейков (зала 16).

Популярността на Асен Пейков надхвърля границите не само на България и Италия, но и на Европа. Успешната си кариера на търсен и високо ценен майстор на скулптурния портрет той развива и допълва блестящо с многобройни постижения в областта на монументалната и декоративната пластика. Най-често името му се свързва с внушителната деветметрова фигура на Леонардо да Винчи, издигната през 1960 г. на летище Фиумичино в Рим, припомня изкуствоведът Слава Иванова.

Асен Пейков е роден в София на 28 юни 1908 г. От 1932 до1937 г. е студент в Държавната художествена академия в класа по скулптура на проф. Андрей Николов и завършва със златен медал. През 1938 г. младият художник пристига в Рим. Скоро неговото ателие става притегателен център за представители на културния и артистичен елит: Джорджо де Кирико, Алберто Савиньо, Бруно Барили, Ренато Гутузо, Перикле Фацини. Българинът е умел и проникновен портретист, способен да улови и предаде сложните психологически състояния на моделите. През `40-те години създава портрети на изтъкнати личности, сред които е и Джорджо де Кирико (1888-1978) - художник от гръцко-италиански произход, основател на метафизичната школа в изкуството от първите десетилетия на ХХ век и предшественик на сюрреализма. В тази стилистика е и двойният портрет, който той прави на Асен Пейков и неговия син Родолфо.

В Италия българинът попада във водовъртежа на модерните течения в изкуството на ХХ век, но изповядва принципите на фигуративното изкуство и сътворените от него образи като конструктивно изграждане и като изразителност напомнят за класическия римски портрет. Умел рисувач, Пейков демонстрира своя талант и възможности в любопитна автопортретна скица, която шеговито назовава „Асен Пейков - футурист". През `50-те и `60-те години той става един от най-търсените и високо ценени скулптори-портретисти в Италия. Негови модели са прочутите актриси София Лорен и Ава Гарднър, изтъкнати дейци на културата и науката, като големият италиански режисьор Федерико Фелини и откривателят на пеницилина Александър Флеминг. През 1956 г. Асен Пейков е първият скулптор, на когото е предоставена възможността да създаде портрет на Папа Пий ХІІ. В края на живота си той работи и по статуя на президента Кенеди. Художникът живее сред приятели и съмишленици и работи успешно в Италия в продължение на повече от три десетилетия. През този период той намира различни начини да поддържа жива връзката си и с България. След Втората световна война творецът подарява на българския министър-председател Георги Димитров уникален комплект за шах, в който всяка фигура е оригинална пластика, различна от останалите.

Асен Пейков умира на 25 септември 1973 г. На негово име има площад в Рим и улица в София.

Националната галерия обявява и инициатива, свързана с обогатяване на представителната експозиция в „Квадрат 500". От 12 ноември т.г. една от най-новите знакови творби на проф. Валентин Старчев - „Жертвоприношение" (2014 г.), ще гостува на новия музей. Скулптурата е от серията библейски притчи и третира вечната тема за моралните взаимоотношения между хората и между личността и обществото. Произведението ще бъде официално представено от автора и от директора на Националната галерия Слава Иванова пред посетителите и медиите в поредния втори четвъртък от месеца - ден на свободен вход - в 12 ч. в пространството срещу книжарницата и зали 20 и 21.