Ратификацията на споразумението с Полша е за да се избяга от отговорност
Секция: Интервюта
27 Ноември 2015 14:12
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Ратификацията на споразумението с Полша е за да се избяга от отговорност

/КРОСС/Ген. Александър Александров в деня на ратификацията на договора с Полша за ремонт на МИГ-29

Много журналисти ми се расърдиха през последните дни за това, че им отказах интервю, тъй като считам, че това, което е можело да се каже в медиите е казано. Има други неизказани неща, но политиците не ги интересуват.

След брифинга в Народното събрание преди ратификацията на Споразумението с Полша стана ясно, че договореното гласуване може да бъде провалено и съответно веднага бе отложено. Незабавно бе задействана пропагандната машина. Загрижеността на руската страна за безопасността на полетите бе заменена с измислена заплаха, че руската компания-производител ще ни съди. Въпросът на една журналистка беше подет от болшинството медии, търсещи сензация. В действителност РСК"МиГ" има юридическо основание за това, но тя сама ще реши дали да го направи или не.

Не мога да си замълча и след участието на народния представител от ГЕРБ Валентин Радев, в предаването „Денят на живо". Много бяха нюансите, но казаното от него, че няма разлика между лиценз за производство на автомат „Калашников" и лиценз за ремонт на двигател на изтребител, е меко казано цинично. Първо, защото не се срамува да каже от ТВ ефира, че България произвежда „Калашници" в разрез с международното право и той подкрепя такова поведение. Възмутителното обаче е, че си позволи да сравни двата лиценза. От юридическа гледна точка в частта, касаеща лицензите чисто формално като документ може и да е прав. Но в случая с изтребителите думата „лиценз" се използва като гарант за безопасността на полетите. В аиацията има строги регламенти, които не могат да бъдат нарушавани. Подобни аналогии са недопустими.

Изискванията на НАТО предвиждат допуск до ремонт на авиационна техника до компании, имащи съответните лицензи и сертификати от създателя-производител на летателните апарати. До момента Република България е осъществявала ремонта на двигателите в строго съответствие с тези изисквания на НАТО.

Полският завод, на който доверяваме ремонта на нашите двигатели не е сертифициран за този вид дейност. Това е въпрос, който е разглеждан нееднократно и от полския Сейм.  

По думите на Държавния подсекретар на Министерството на народната отбрана на Полша генерал В. Скшипчак, който по това време е и зам. министър на отбраната, Сертифицираните ремонти на двигателите РД-33, извършвани във Военния Авиоремонтен завод ще дадат гаранция за безопасност на полетите, тъй като двигателите РД-33 ще бъдат ремонтирани с използването на:

-сертифицирани резервни части, които производителя постоянно усъвършенства чрез прилагане на нови конструктивни решения, по-добра здравина на материалите, откъдето произтича по-голямата надежност от техническа гледна точка;

-най-съвременните и по-добре отработените технологични процеси на производството на резервни части и системите за контрол на качеството на тяхната изработка;

-указания и препоръки на производителя в областта на измененията на техничестката документация и бюлетини.

Това са извадки от отговор на въпрос в Парламента, зададен от депутата Людвик Дорна по повод зачестилите откази на двигателите в полет. Предложението е за сертифициране на завода, като се закупят нова документация и бюлетини. Така сертификацията ще увеличи безопасността на полетите. Проблемът с реализацията на идеята, подкрепяна от всички е възникнала от това, че министерството отказва да даде пари, тъй като завода е търговско дружество и да се оправя както може. Сега зам.минисърът е друг, но нищо не се е променило.

Така че на България се предлага да си направи несертифициран ремонт на двигателите на „МиГ-29" в несертифициран завод.

Въпреки мащабната PR акция в навечерието на ратификацията на Споразумението чрез неистините, изречени в писмото на полското военно аташе в ефира на БНТ,  несъответстващи на заеманата от него длъжност,  все така сериозно продължава да стои въпросът с доставката на  резервни части от Русия. Пропагандата е едно, а реалността - друго. Полша закупува резервни части от Русия и отново твърдя, че нейна делегация беше в Москва преди няколко дни с искане за подписване на договор за доставка. За осъществяването на доставката 100% е нужен Сертификат за крайния получател. Пояснявам: без такъв сертификат никой в света не би трябвало да може да продаде или купи каквото и да е оръжие, резервна част за него или стока с двойна употреба. Може би някой си позволява да го прави, но с Русия това не може да се случи. Така че от кого ще е издаден този сертификат - от МО на България или от МО на Полша? Ако е от МО на Полша, то тя, в случай че спазва международното право, не би могла да вложи частите в чужди двигатели. И в двата случая такива сертификати няма да бъдат приети от Руска страна. И не защото руснаците имат нещо против нас, а защото влагането на дори нови резервни части в несертифицирано производство крие рискове за безопасността и в случай на инцидент при днешната пропаганда, водена у нас, се рискува доброто име на компанията-производител. Така българските двигатели ще останат или без нови резервни части, които липсват при поляците, или ще им бъдат поставени резервни части „втора ръка" - леко лъснати.

Мисля че това обяснява защо се иска ратификация за някакъв ремонт само на шест двигателя.  РСК „МиГ" завърши през 2009 г. капитално-възстановителен ремонт на 16-те изтребителя - двигатели плюс удължен ресурс на планерите до 2030г., а също ремонт на 8 двигателя през 2014 г.. И двата договора бяха подписани директно между МО и РСК, без ратификация от НС, тъй като отговорността и гаранцията за безопасността на полетите се носи от главния конструктор на самолета и завода-производител. В случая обаче се иска ратификация, естествено заради избягване на отговорността при авария.

Това, че българският парламент решава да не спазваме международни норми и изисквания на НАТО си е наша работа. Не случайно, именно заради тези изисквания ЕС прави изключение при въвеждане на санкциите срещу Русия с това, че те не важат за поддръжка на наличната техника в страните-членки. Това, че решаваме да правим нерегламентиран ремонт като дадем работа на полския частен авиоремонтен завод, вместо на българския авиоремонтен завод, също си е наша работа. Но при положение, че има само препоръка за отдалечаване от Русия, а не забрана, то очакваме ли лоялност от тези партньори, които го искат от нас. Тъй като тази стъпка реално е приземяване на вековната българска авиация заради безразсъдното ни послушание в тази изключително сериозна обстановка в света, то ще получим ли поне адекватна награда. Тя би могла да бъде само подарък нови изтребители, а не стари за много пари, в които да вложим още повече.

На всички е ясно, че има страни, които си гонят националните интереси. Такива са Полша и Словакия. Полша знаем колко „МиГ"-а има и няма намерение да се откаже от тях, въпреки „УЖ НАТИСКА" от срещата на НАТО в Уелс. Странно как бившият зам.министър на отбраната Радев „случайно" е забравил за ситуацията с „МиГ-29" на другата НАТОвска страна Словакия, ексолоатираща „МиГ-29". Тя от години е приела най-разумното решение за поддръжката на изтребителите си, а именно абонаментно обслужване от производителя РСК"МиГ", която осигурява на страната договорените проценти боеготовност. Преди това Словакия модернизира самолетите си по разработена от РСК"МиГ" програма, с апаратура на американските фирми Rockwell Collins и Bae Systems. Самолетите бяха тествани при производителя в продължение на година и са съвместими със стандартите на НАТО. На България беше предлаган този вариант, който е единствения безопасен, съгласуван с производителя. Но...

Бих искал да бъда разбран правилно. Моята позиция е принципна и касае единствено и само безопасността на полетите. Не става дума за „МиГ"-овете, използвам думата „изтребител", защото ако имахме „Ф-16" или друг самолет, щях да съм на същата позиция. Това са закони в авиацията.

Затова последно призовавам народните ни избранници да гласуват по съвест.