Пътят от руините
Секция: КУЛТУРА
18 Декември 2015 15:33
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Пътят от руините

/КРОСС/ Сирийският артист Тамам Азам рисува унищожаването на родината си като наслагва шедьоври на западното изкуство върху бомбардирани сгради. Неговият проект „Графити на свободата" с „Целувката" на Климт, насложена върху останките на полуразрушени бомбардирани къщи в Сирия, обиколи социалните мрежи. Сега сирийският артист представя най-новите си творби: рисувани картини на изцяло сринати градове, пише a-specto.

Известната картина на Густав Климт „Целувката" се простира в златисто жълто върху сиво-черна, надупчена от куршуми фасада на някогашен жилищен блок в Дамаск. Това, което ни изглежда като истински графит по фасадите в Сирия, всъщност е фотомонтаж, направен от сирийския артист Тамам Азам. Неговото произведение „Графити на свободата" е част от дългосрочния му проект „Сирийски музей" и направи фурор в социалните мрежи преди две години. През последните години Тамам Азам направи серия от произведения, в които известни шедьоври от западното изобразително изкуство биват проектирани върху бомбардирани сгради в сирийски градове. Във фотомонтажните си произведения Тамам Азам използва табла на Гоя, Матис и Дали и споделя, че с тях иска да покаже, че „всички сме граждани на един и същ свят". За „Целувката" на Климт, Азам споделя: „Избрах я, защото е една от иконите на любовта, това е начин да потърся любовните истории, преживени зад тази стена, в този дом, напълно заличен от машината на войната". Художникът е използвал идеалистичната любов на Климт в „Целувката", за да подчертае разградената от болка родина. Любовта често е най-ефективното средство на политическото изкуство, нека си спомним веселата, но въздействаща целувка върху останките от Берлинската стена между Брежнев и Хонекер. В един от най-известните графити на британския артист Банкси, видян за първи път през 2004 г. върху стените на известния Prince Albert Pub в Брайтън, графити артистът изобразява двойка целуващи се ченгета като протест срещу хомофобията. „Целувката" в проекта на Тамам Азам обръща погледа към безучастността на външния свят към трагичното опустошаване на Сирия.

Тамам Азам е роден през 1980 г. в Дамаск, напуска страната си след избухването на революцията. Днес живее и работи в Дубай. През януари 2016 г. младият артист ще представи новата си изложба „Пътят". В нея ще има рисунки и дигитални принтове на разрушени сирийски жилищни сгради, в които се използва познатият вече мотив с руините по нов начин. За първи път откакто е напуснал родината си, сирийският артист се завръща към живописта в серията рисунки „Етажи".