Вежди: Рисувам между две срещи
Секция: КУЛТУРА
07 Февруари 2016 17:50
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Вежди: Рисувам между две срещи

/КРОСС/Вежди Рашидов съвършено неочаквано преди ден получи пратка от Страната на изгряващото слънце - прекрасни картички с неговите изваяни и нарисувани кентаври. Името на скулптурите и на акварелите са написани на български и на японски. Репродукциите са на творбите, които големият художник показа при изключителен успех през 2012-а в единствения на планетата Музея на конната цивилизация в Йокохама. Тогава критици, колекционери, меценати и обикновени ценители се прехласнаха по пластиките и акварелите на световния артист. "Преди близо половин век нарисувах първия си Кентавър - това мощно създание ме съпътства от тогава. А в Йокохама подредих нещата си в залата, където по темата са излагали най-големите - от древните гърци, през Тулуз-Лотрек до Марино Марини", уточнява днес министърът на културата.

Вежди не спира да рисува - въпреки денонощните си държавни ангажименти, въпреки проектите, които финализира с лекота, въпреки временния си физически дискомфорт. Напоследък се чуди дали пък да не си върже червен конец против уроки - работи като звяр, но все се намира по някой, който да му завижда. Миналата седмица е "надраскал" върху канцеларските листове страхотни физиономии.

"Особено се вдъхновявам в Ларгото - всеки ден слизам там, за да видя до къде са стигнали в навечерието на откриването. Там срещам изумителни хора - не можете да си представите какъв калейдоскоп, какво излъчване, какви очи... Като че ли ме преследват. Не мога да се отърва от тях. Нито от това, което чета в погледите им. Връщам се в министерството и ръката ми сама търси молив. Става и с химикалка", разкрива Вежди малките си арт тайни, за които открадва минути в маратона за делови срещи. Едно от лицата, изобразени след поредно завръщане от Ларгото, е на мъж, приличащ на аскет - извън времето и пространството, а цялата болка на вселената е затаена в ъглите на устните му. Прозрението - за космоса, за живота, за самите нас - струи от чертите на въпросния човек. Толкова е реален, че като нищо ще се познае, ако произведението на Вежди се появи на вернисаж.

Има още една мъжка глава - от нея страховито стърчи пирон. Зловещо, в стила на апокалиптичните постмодерни графици. "Това е животът. Все ще се намери някой, който иска да те ковне. В междувеждието или в темето", обобщава Вежди философията на битието ни. На стената се виждат рамкирани и две композиции, "надраскани" на срещата на културните министри в Милано по време на Експото. На тях Вежди е нарисувал риба, глава и френска кифла. Рашидов подготвя поредна изложба. От Германия, където беше на лечение, той донесе великолепни акварели - дървета, листа, тъга, но и надежда и вяра. Може би те ще получат някои от централните роли в бъдещите експозиции на министъра.