Кюмюрджиев: България сама ще избира с коя страна да охранянява въздушното си пространство
Секция: БЪЛГАРИЯ
09 Февруари 2016 09:23
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Кюмюрджиев: България сама ще избира с коя страна да охранянява въздушното си пространство

/КРОСС/Заместник-министърът на отбраната Димитър Кюмюрджиев успокои, че НАТО не може да наложи на България с коя страна-членка на НАТО да осъществява т.нар. "еър полисинг". Той гарантира, че това няма да бъдат наши съседи, защото те не разполагат с военните способности, които са необходими за осъществяване на съвместната охрана на въздушното пространство. Кюмюрджиев информира, че в разгара на лятото страната ни ще разполага с още 4 отремонтирани МИГ-29.

Димитър Кюмюрджиев коментира в "Денят започва" по БНТ промените в Закона за отбраната и въоръжените сили, които позволяват съвместни патрули на български и съюзнически самолети във въздушното ни пространство. Той уточни, че т.нар air policing (еър полисинг) или въздушните патрули, е натовският Шенген. Както България, все още не е член на шенгенското пространство, но охранява обща граница на ЕС, по един много добър начин, така страната ни трябва да охранява и въздушното пространство на Алианса, което се състои от въздушните пространства на всички страни членки на Североатлантическия съюз, изясни Кюмюрджиев.

"При наличието на предизвикателства и заплахи от страна на юг, не щата коите се случват в Черно море и промяна на средата за сигурност през последните години, това наложи едно решение на срещата в Уелс за засилване на еър полисинга на източния фронт на НАТО. Всички страни са взели това решение да осъществяват съвместен еър полисинг Единствената страна, която беше настрани от тази обща тенденция от тази тенденция, е Република Това, което парламенът прие по предложение на правителството е всъщност да се позволи съвместния еър полисинг със страни членки на НАТО.

Кюмюрджиев уточни, че съгласно нашата Конституция, подписването на подобен договор ще трябва да се гласува в НС.

"България ще започне преговори със страни, които проявяват желание за съвместен еър полисинг, но България сама ще избере своя партньор. Съюзното командване не може да наложи на България страна - членка на Алианса, с която тя съвместно да осъществява еър полисинг. Така че страховете, че ще правим еър полисинг със съседна държава, без да ни питат, без да се допитат до общественото мнение , са спекулативни", подчерта Кюмюрджиев

Еър полисинг е мировременна операция на НАТО, не на ЕС и предложенията да осъществяваме военни операции с ЕС са неприложими, подчерта зам. -министърът.

"Гарантирам, че преговорите, които ще осъществими с наши съюзници, няма да бъдат наши съседи, защото тези съседи не разполагат с тези военни способности, които са необходими за осъществяване на съвместен еър полисинг"

Кюмюрджиев коментира и темата за увеличения военен бюджет. Той заояви, че бюджетът е повишен, съгласно задълженията си като съюзник на НАТО с цел увеличаване на военните способности на българските въоръжени сили. За 2016 г, бюджетът беше повишен на1.35 процента, от 2018 до 20120 г ще бъде повишен на 1.5 процента от БВП, а до 2024 г ще стане 2 процента.

В тази връзка сумата, която България ще плаща на съюзника, с който ще извършва еър полисинг, отново ще се гласува в Народното събрание. Парламентът ще прецени дали този договор ще се ратифицира или не.

Кюмюрджиев разясни и какво се случва с ремонтираните в Полша двигатели на МИГ - 29.

"Въз основа на договора с Република Полша България ще получи 6 ремонтирани двигатели МИГ - 29, които на първо време ще бъдат достатъчни за осъществяване на еър полисинг. Но освен еър полисинг бългаските военновъздушни сили имат нужда от други самолети, с които да осъществяват учебно-тренировъчен процес. До началто на месец юли-август ще бъдат готови останалите 4 двигатели, вече получихме 2 готови. Тъй като Полша не е в състояние да отремонтира повече двигатели, се налага да се осъществи и ремонт на други самолети. Министерството на отбраната ще обяви обществена поръчки, която е в много напреднала фаза, за закупуването на нови двигатели. Ще изпълним решението на ЕК и в обществената поръчка няма да бъдат допуснати страни, срещу които ЕК е наложила ограничителни мерки. " Сред тези страни е и Русия, уточни Кюмюрджиев.

Той допълни още, че в Парламента ще бъде внесен доклад за инвестиционен разход за закупуването на нов целеви самолет.