Божидар Димитров отказа да бута гари, за да строи Плиска с камъните им
Секция: КУЛТУРА
09 Февруари 2016 16:55
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Божидар Димитров отказа да бута гари, за да строи Плиска с камъните им

/КРОСС/Директорът на Националния исторически музей заяви пред OFFNews, че няма да се бутат ж.п. гари, за да може камъните им да се използват в реставрацията на Голямата базилика в Плиска.

Миналият месец от НИМ бе изпратено съобщение, че министърът на транспорта Ивайло Московски ще дари на музея няколко гари, водонапорни кули и складове, използвани по трасето на първата ж.п. линия в България. Причината е, че те са били изградени през 1866-1870 г. с оригиналните камъни от дворците, стените и храмовете на Плиска по заповед на Мидхат паша.

Това даде идеята на Димитров да вземе обратно материала, за да изгради наново храма в старата ни столица. Новината обаче предизвика негативна реакция в обществото, тъй като гарите по пътя на известния "Ориент експрес" биха могли да се използват като туристическа атракция в бъдеще, или като обикновени гари за живеещите в околността.

Историкът заяви, че постройките не са обявени за паметник на културата и не представляват ценност.

"Моето лично мнение е, че не са паметници на културата, не може всяка стара сграда да бъде паметник на културата. Паметник на културата трябва да е хубава сграда с архитектура, а това тук е фабрична архитектура, може ли водонапорна кула или ж.п. гара да е паметник на културата", коментира той.Тогава директорът на НИМ обеща да се свърже с нас, след като разбере колко точно на брой ще бъдат съоръженията, които Московски ще дари за каузата. При проведения разговор днес, 9 февруари, Димитров заяви, че няма да разруши нито една гара, за да вземе камъните ѝ, тъй като сградите още се ползват.

"Да, ще ги запазят (бел.ред. - гарите), по мое настояване. За какво да се разрушават, те са тарикати (бел.ред. - Министерството на транспорта), ще искат пари за нови гари, комисионни и тъй нататък, нали знаете какво става при ново строителство. А старите си работят с пълна пара, гледам в Каспичан, при с. Цар Самуил също, и на други места", заяви Димитров.

В крайна сметка дарените постройки, които се неизползваеми и ще се бутнат, за да се използва материалът им, са 5: две водонапорни кули, склад с №73 и един полуразрушен мост. Петата сграда всъщност е срината още през 80-те години на миналия век и в момента камъните ѝ се съхраняват в склад в Русе.