"Бал с маски" или анатомията на едно политическо убийство
Секция: КУЛТУРА
10 Февруари 2016 11:58
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
"Бал с маски" или анатомията на едно политическо убийство

/КРОСС/"Бал с маски" или анатомията на едно политическо убийство  - шедьовъра на Верди със световния баритон Карлос Алмагер като Ренато - 11 февруари в Софийската опера.

Режисьор на най-новата постановка на творбата на Верди е Пламен Карталов. Диригент на спектакъла е Борис Спасов. В ролята на Ренато за втори път софийската публика ще гледа световноизвестния баритон Карлос Алмагер. В ролята на Рикардо ще се представи Костадин Андреев. Амелия ще е Радостина Николаева, Улрика - Румяна Петрова, Оскар - Ирина Жекова, Силвано - Стоил Георгиев, Самуел - Светозар Рангелов, Том - Димитър Станчев, Съдия - Мирослав Андреев.

Историята, която стои зад шедьовъра на Джузепе Верди „Бал с маски" е истинска. Толкова истинска, че в момента на случването си завладява цяла Европа. Убийството на шведския крал Густав ІІІ по време на бал през 1792 г. е историческо събитие, което служи за сюжет на няколко драматични и оперни творби. Едноименната пиеса от Е.Скриб служи за сюжетна основа на операта на Верди.

От древността до днес, от Цезар до Кенеди, властимащите неизменно са фокус на обожание, но и на омраза. Именно тя, а не любовта, както в „Травиата" стои в основата на завладяващия сюжет на „Бал с маски". Не че в това Вердиево заглавие липсва любов, напротив. Но в „политическия трилър" „Бал с маски" тя като че ли остава на заден план, изместена от вътрешните драми, предателства, неудържимото желание за мъст заради усещането за поругана чест. Има предсказания, смразяващи със своята мрачност и достоверност. Има фатална грешка, има заговор, има престъпление, има закъсняло разкаяние. Теми и дълбочина, сякаш излезли изпод перото на Достоевски. Но над всичко е една разтърсваща човешка драма, брилянтно пресъздадена в гениалната музика на Верди.

Съдбата на това заглавие е драматична като неговото съдържание. Тя преминава през цензура, забрана за изпълнение и отмяна на тази забрана, не без отстъпки от страна на композитора. Верди променя първоначалното заглавие, сменя и мястото на действие и имената на персонажите, за да даде шанс на „Бал с маски" да влезе в списъка с шедьоври на световната опера. Композиторът е съзнавал значимостта на творбата си, много елементи от която са оценени като върхови в музикалната драматургия. В дуета на Ричард и Амелия от второ действие например гениалният италианец споделя, че е вложил целия „безпорядък" на страстта.
„Бал с маски" има грандиозен успех от премиерата й в „Театър „Аполо" в Рим на 17 февруари 1859 г. до наши дни. Включена е в постоянния репертоар на всички световни театри. Тази година се навършват 90 години от първото й представяне в България през 1926 г.