Дето е Духът Господен, там има свобода
Секция: Православие
03 Март 2016 13:16
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Дето е Духът Господен, там има свобода

/КРОСС/ На 3 март, по повод честването 138 години от Освобождението на България от турско робство, Негово Светейшество Българският патриарх Неофит възглави Заупокойна молитва за отдалите живота си за нашето освобождение в патриаршеската катедрала „Св. Александър Невски" и отслужи Благодарствен молебен за благоденствието на българския народ.

В своето слово за празника Патриарх Неофит каза: „Всеки българин и родолюбец добре знае онези паметни дати, чието ежегодно отбелязване отново и отново ни припомня за възраждането на българския дух и положеното след дългите столетия на духовна и политическа зависимост ново начало на нашата духовност и държавност. И ако видно място сред тези дати е запазено за 27 февруари 1870 г., когато беше извоювано възстановяването на църковната ни независимост с учредяването на нашата Екзархия, то втората такава дата без съмнение е 3 март 1878 г. - първият ден на многожадуваната българска свобода - денят, в който с подписването на Санстефанския мирен договор фактически беше положено и началото на Третата българска държава.

Така, по Божията свята воля, със свои сили и с безкористната жертвена помощ на братските православни воини, за по-малко от десетилетие народът ни успя да си възвърне всичко онова, което бе загубил в края на злощастното четиринадесето столетие - своята църковна независимост, политическа свобода и суверенитет. Въздигнати бяха онези два стабилни фундамента, върху които в далечните столетия нашите предци бяха градили настоящето и бъдещето на своя народ - неговата духовна опора - Църквата - и неговата политическа независимост - Държавата. Беше поставено началото на нова свободна епоха в нашето духовно, културно и политическо развитие.

Този период продължава и днес и продължава да бъде белязан от дни и години не само на възход и подем, но и на тежки изпитания - на провалени надежди и горчиви разочарования. И все пак, независимо от обстоятелствата и от всички препятствия по своя път, народът ни и днес уверено гради духовната си и политическа независимост. Началото на всичко това е било положено на 3 март 1878 г. - първия ден на новата българска свобода. Ден на новата надежда, паметта за който преминава от поколение в поколение, за да ни припомня отново и отново непреходната ценност на един от най-висшите дарове, с които Бог е дарувал човека - дара на неговата свобода. Защото само свободният човек е в състояние да даде и своя личен принос към световната култура, да гради свое бъдеще, да прави свои планове, да оставя своя собствена, неповторима диря в общата история на човечеството.

Вярна на своята Богочовешка същност, Българската православна църква винаги е гледала на тези събития, изхождайки както от светостта на родолюбивите чувства, така и от вековните истини на православната християнска вяра и духовност. И затова винаги е подчертавала не само воинския, но още и духовния подвиг на всички онези наши братя, които - в изява на безкористна и жертвена любов - отдадоха живота си за нашата свобода, добре помнейки казаното от Господа Иисуса Христа, че „никой няма любов по-голяма от тая, да положи душата си за своите приятели" (Иоан 15:13). Тъкмо този завет изпълниха всички онези руси и фини, беларуси и украинци, румъни и наши сънародници българи - знайни и незнайни наши братя по вяра, които, по своя воля и с Христовото име на уста, оставяха костите си по освобождаваните от тях земи и така категорично засвидетелстваха пред Бога и пред света верността си към Христовата повеля да любим един другиго - така, както и Господ ни възлюби, като отдаде Себе Си „за живота на света" (Иоан 6:51).

Същински Христови воини и свидетели за непреходните и спасителни истини на нашата вяра, те показаха на света самата същност на православието и на православното християнско единство и на дело доказаха, че „дето е Духът Господен, там има свобода" (2 Кор. 3:17). Имайки тази именно свобода, всички те, укрепвани от Бога и от вярата си в Неговите обещания, положиха живота си за нашата свобода, предоставяйки ни с това възможността отново да изградим нашия живот свободен и независим от всяко чуждо поробване и от всяка зависимост.

Затова в този паметен ден Българската православна църква отправя както своите благодарствени молитви за извоюваната свобода, така и заупокойни молитви за воините, „паднали на бойното поле за вярата и освобождението на нашето отечество". За вярата и за свободата - в тази именно последователност Църквата гледа на подвига на нашите освободители и затова цени толкова високо тяхната християнска и човешка жертва - защото тази жертва е не просто изпълнение на воински дълг, а жертва пред Божия олтар.

Честит и благословен да бъде празникът на българската свобода!

Божият мир и Неговата велика милост да бъдат с всички нас!"