Задължителната квалификация на учителите е под въпрос
Секция: БЪЛГАРИЯ
07 Март 2016 08:19
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Задължителната квалификация на учителите е под въпрос

/КРОСС/ Задължителната квалификация на учителите, която според новия училищен закон те трябва ежегодно да повишават, е под въпрос, тъй като няма обезпечени достатъчно средства за целта. За това алармираха синдикати по повод на новите учебни програми за 2-ри, 6-и и 8-и клас, по които в момента текат обществени дискусии и прилагането на които ще зависи именно от знанията на преподавателите. Нуждата от повече умения, най-вече управленски, ще се усеща все по-силно и при директорите, които са позиционирани като мениджъри според новите текстове, пише "Сега".

Според закона, който ще влезе в сила на 1 август, педагогическите специалисти са длъжни ежегодно да повишават квалификацията си, за да подобрят качеството на работата и резултатите на учениците си. За целта ще трябва да минават през обучения в специализирани обслужващи звена, висши училища, научни или обучителни организации, които да доказват с документ. Повишаването на квалификацията ще се измерва чрез система от квалификационни кредити, която тепърва ще се разпише в държавния образователен стандарт за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. Най-общо учителите трябва да са изкарали поне 48 академични часа обучения за 4 години, или да имат по 12 квалификационни кредита за година. Никъде в закона обаче не пише кой ще плаща задължителната квалификация, от която на практика зависи прилагането на новите промени в средното образование. Единственият текст, който намеква за някаква отговорност, гласи, че директорите на училища, детски градини и центрове за подкрепа "са длъжни да осигуряват необходимите условия" за повишаване на квалификацията. Не е ясно обаче откъде те ще вземат средства за това, освен от традиционните 0.8% от издръжката на училищата, които по принцип се заделят за квалификация.

"Средствата за въпросната квалификация не са обезпечени, както и за редица други промени в закона. За всички тях са нужни около 900 хил. лв.", изчислява Юлиан Петров, председател на синдикат Образование към КТ Подкрепа". По думите му по-високата квалификация следва да върви и с по-високо заплащане, за да бъдат мотивирани учителите. Според него средствата за квалификация на преподавателите, които се очаква да дойдат по линия на европрограма "Наука и образование", няма да са достатъчно за всички учители, освен това става дума за различни видове квалификации.

За проблема с липсата на средства за квалификация намекна скоро и новият зам. образователен министър Диян Стаматов. На среща с директори на детски градини той апелира ръководителите им да "пестят средства за квалификация, за да може да бъдат ползвани за обучения" по новите образователни стандарти и по останалите ключови моменти в новия закон.

ДЕФИЦИТ

Почти 1/2 от директорите на училища у нас нямат управленски опит. Всеки втори учител пък не притежава квалификационна степен. Това са част от изводите от проучване на доцентите от УНСС Евгения Пенкова и Александър Вълков. Изследването от 2013 г. показва, че преобладаващата част от директорите имат високо образователно равнище - 81.2% от тях са с висше хуманитарно образование, а 15% - с висше техническо и икономическо образование. Близо половината са старши учители. Всеки трети директор има 2-ра квалификационна степен, а само 5.8% притежават 1-ва квалификационна степен. Тези с допълнителна квалификация обаче са доста по-малко. В областите организация и управление, икономика и финанси допълнителна квалификация имат 57.9% от анкетираните директори, като най-голям е делът на тези, притежаващи допълнителна подготовка по организация и управление (43.5%). Близо 45% от тях обаче нямат никаква допълнителна управленска квалификация.

"Квалификационната" картина при учителите също не е много обнадеждаваща. Според изследването 5.3% от преподавателите са с първа квалификационна степен, а 14.5% - с втора. Малко повече са учителите с началните квалификационни степени - четвърта и пета степен - 24.6%. Всеки втори (52%) от анкетираните преподаватели обаче не притежава квалификационна степен. Преобладаващата част са с длъжностна степен старши учител - 76.3% , а 5.7% са главни учители. Делът на младшите учители е 5.3%, а на учителите - 15.8%.