Тихият бунт срещу скъпото билетче
Секция: Анализи
24 Август 2016 15:25
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Тихият бунт срещу скъпото билетче

/КРОСС/ Едва ли ще се намери гражданин на София, който не работи в Центъра за градска мобилност и намира икономическа логика в повишението на цента на билета със 60% при постоянно спадащи цени на горивата. Аз също не успях. Хубавото на това да си в състояние на пазарна икономика е, че пазарът, тази съвкупност от икономическите решения и действия на потребителите, винаги успява да прецака тези, които си мислят, че могат да прецакат него.
Ако изкуствено (чрез държавен декрет) понижиш цените на стока или услуга, както се случва с хляба в България преди около 20-на години, той просто изчезва от витрините; ако изкуствено ги повишиш, хората избират алтернативите или прикрито започват да те саботират. Подобни действия наблюдаваме и с градския транспорт в София. И не говоря за онези класически опортюнисти и смелчаци като този човек, говоря за онези хора, които без шум, с икономическите си решения гласуват с левчето си и казват „This is bullshit". В тази статия се опитвам да събера няколко такива икономически решения, които слагат прът в плана на ЦГМ за лесни печалби на гърба на плебса.


Да преоткрием БДЖ
Странно но факт. Предстоят сигурно единствените редове в ЕКИП, от които можете да прочетете нещо положително за родните ни железници, но ако в момента сте жител на Владая, ви е по-изгодно да използвате БДЖ, за да стигнете до центъра на града, отколкото общинския транспорт. Разходката с влак от гара Владая до Централна гара отнема 20 минути и струва 1,70 лв. без допълнителните намаления, докато същата разходка с градски транспорт ще ви струва 4,80 лв. в посока ако дупчите билет във всяко едно от трите наземни превозни средства, които ви трябват за да стигнете до там. Какъв уникален шанс за столичаните от покрайнините да запълнят тази бюджетна дупка, наречена държавни железници.


Да се качим на маршрутка
Маршрутите на маршрутките са направени такива именно, за да има икономическа логика заплащането на 1,50 лв. и без допълнителни прекачвания да се стига от точка А до точка Б. Например, ако живееш в Студентски град и желаеш да стигнеш до пазара на Красна Поляна, ще се нуждаеш от 3 билета по 1,60 лв. всеки - за 94, за метро и за трамвая с обща цена отново 4,80 лв. в посока. Маршрутката ти предоставя същата услуга за 10 стотинки по-малко от билета само за един транспорт. Още повече, в момента има по-голяма икономическа логика да хванеш маршрутка дори само за участък, който е напълно покрит от една линия на градския транспорт, просто защото е с 10 стотинки по-евтино.
Билетът за цял ден - най-добрата опция
Предполагам, че на всеки му е станало ясно, че ако разходката в посока ти струва 4,80 лв. е много по-логично просто да си вземеш билет за цял ден, който струва 4 лв. и да спестиш голяма част от разходите. Това, което се забелязва е, че столичани стигат дори по-далеч в опитите си да саботират ЦГМ. След като си си свършил работата с градския транспорт срещу само 4 лева, можеш съвсем спокойно да застанеш на входа на произволна метростанция, да причакаш някой пътник и да му продадеш билета си за цял ден на цената на билет за еднократно пътуване. Така целодневна разходка из дебрите на София би ти струвала 2,40 вместо онези космически суми от по-горе, а прецакването за ЦГМ ще бъде дори двойно, защото следващият собственик на билета също няма да харчи повече левчета за транспорт до края на деня. Ако пък той успее да препродаде билета след като вече и той няма нужда от него, дупката в плановете на Фандъкова става дори още по-голяма. Имам опасението, че след като тази практика стане масова, а тя със сигурност би могла, ЦГМ могат да потърсят експертизата на здравния министър Москов и да въведат първи системите с пръстови отпечатъци.
Естествено, има още редица опции, които изведнъж добиха още по-голяма икономическа логика - да се качиш на такси, да караш велосипед, да ходиш пеш, да използваш (върнете ни Uber!!!) апликации за споделено пътуване и т.н. Една е поуката в историята - не сте безгласна буква в случващото се, вие сте единица в тази икономика и имате пълната свобода да наказвате лошите практики, избирайки да похарчите левчето си по друг начин. Вие не сте плебс, вие сте участник на пазара, клиент, потребител...и далеч не е нужно да вдигате протести и въстания, за да победите...просто трябва да осъзнаете силата си и да я използвате.

Автор: Димитър Карагегов (Ekipbg.com)