Проект на БАН разработва иновативен модел за подобряване на двигателните и социалните
Секция: Наука
21 Септември 2016 10:48
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Проект на БАН разработва иновативен модел за подобряване на двигателните и социалните

Днес в Банско завърши тридневната работната среща с участието на Института по системно инженерство и роботика към БАН, Университета в Ставангер, Норвегия и Югозападния Университет „Н. Рилски" - Благоевград, Дневен център за деца с увреждания "Здравец"- град Банско и Дневен център за деца и младежи с увреждания "Символ на любовта" - град Гоце Делчев.
На срещата бяха представени резултатите от проекта „Методологии и технологии за повишаване на двигателните и социални умения на деца с проблеми в развитието", чиято цел е да разработи и въведе иновативен модел, който осигурява възможност на децата със специфични потребности чрез игра да подобрят двигателните си умения и социални контакти. Проектът представя научни възможности за адаптиране на избрани компютърни игри към потребностите на децата с двигателни и социални нарушения чрез внедряване на компютъризирани технологии за разпознаване на движения на различни части от тялото. Пример за това е използването на жестов интерфейс при деца с минимални физически умения на ръцете, като по този начин се развиват уменията за социални контакти между децата в резултат на споделянето на общо място за игра. Атрактивността на такива игри, в които движенията на части от тялото са интерфейс към играта и достъпността им не само в учебна, но и в семейна среда, мотивира и ангажира физическата активност на децата. Компютърните игри и интерактивните сценарии с хуманоидни и нехуманоидни роботи са ценни с това, че при тях има много движение и работа с реални предмети, разказват експертите.
В срещата участваха разработилите игрите учени, студенти, преподаватели и ресурсни учители от Благоевград, представители на областната агенция „Социално подпомагане и закрила на детето" в Благоевград, „Комисия за децата, младежта и спорта" към Столична голяма община, родители на деца със специални образователни потребности и практикуващи логопеди, специални педагози и психолози от Дневен център „Здравец" в Банско и ДЦ „Символ на любовта" в гр. Гоце Делчев.
Координаторът на проекта доц. д-р Анна Лекова, ръководител секция „Интерактивна роботика" в Института по системно инженерство и роботика - БАН, споделя: „Вярвам, че въз основа на резултатите от проекта ще успеем да изградим иновативна визия за играта и фундаменталната й роля за физическото, когнитивното, емоционално и социално развитие на всяко едно дете. Проектът продължи 16 месеца, по него работи екип от 21 експерти и практикуващи в областта на инженерните, медико-социалните и педагого-психологическите науки. За периода проектирахме, разработихме и тествахме компютърни игри на голям екран, при които подпомагаме децата да играят чрез жестове, както и интерактивни игри с хуманоидни и нехуманоидни роботи за обучение в двигателни и социални умения на деца със специални потребности. За първи път в България бе въведен хуманоидният робот НАО за научаване на поведения чрез имитация в тройна конфигурация дете-робот-терапевт."

Проектът се осъществява по Програма BG09 на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство, мярка „Проекти за междуинституционално сътрудничество". Ключовата му цел е да разработи и въведе иновативен модел, който ще подобри развитието на децата с проблеми чрез технологии от роботиката и мехатрониката.
Проектът се реализира от Института по системно инженерство и роботика - БАН, в партньорство с Университета в Ставангер, Норвегия и Югозападния Университет „Н. Рилски" - Благоевград, а участие в него взеха Дневен център за деца с увреждания "Здравец" в гр. Банско и Дневен център за деца и младежи с увреждания "Символ на любовта" в гр. Гоце Делчев.