Призив: производителите да избират – или оцет или имитации
Секция: БЪЛГАРИЯ
11 Октомври 2016 14:58
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Призив: производителите да избират – или оцет или имитации

/КРОСС/Производството и предлагането с приоритет на имитиращи хранителни продукти е тенденция, не е случайност, заяви в интервю за в-к 24 часа днес Богомил Николов от „Активни потребители". Нужно е най-накрая да се погледне глобално на този проблем и да се вземат мерки от всички въвлечени в процеса страни. На първо място са производителите, които демонстрират некоректни практики спрямо потребителите. Николов смята, че подобно на предложението на Министерството на земеделието и храните за промени в закона за производство на млечни продукти, което гласи, че един и същи производител не трябва да има право да произвежда и натурален и синтетичен продукт, такава мярка трябва да бъде наложена спрямо всички производители. В момента на пазара на оцет пример е един от водещите производители с масово разпространение в търговската мрежа, който при въвеждане на по-строги правила ще трябва да избира - или оцет или имитации.

До тогава обаче приоритет за асоциацията остава саморегулацията на търговските вериги - като най-бърз и полезен метод за потребителите. „Активни потребители" призоваха големите търговци да не чакат закони и санкции, а сами да проявят отговорност, като отделят имитациите на отделни щандове и ги маркират, за да може потребителите да са наясно какво купуват и ако посягат към синтетиката то да е по собствен избор. „Достатъчно е една верига да го направи, това вече ще ни покаже много. Защото аз съм убеден в позитивната реакция на потребителите, когато има разделяне. И тогава е въпрос на време и другите вериги да последват този, който ще бъде пръв. Просто такава е пазарната логика" - допълва Николов. Той дава пример с Англия, където преди няколко години бе въведена светофарна система за обозначение на вредните съставки в храните, която така и не се възприе на общоевропейско ниво. Там една верига тръгна да маркира храните със зелено, ако има малко сол и захари, и с жълто и червено, ако са повече. И успехът на този подход беше толкова голям, че на практика всички вериги го подеха впоследствие и стана като неписан закон. Такава саморегулация се очаква и от нашите вериги, споделя още Николов. Когато синтетичен оцет и натурален са един до друг, е нормално хората да се заблуждават и да смятат, че са еднакви продукти. „За съжаление, все още много хора вярват, което е остатък от социализма, че щом едно нещо е стигнало до рафта, значи е било проверено от всички възможни контролни органи. Отдавна не е така."

Проверките за предлагане на имитиращи продукти на оцета обхващат предимно производители и търговската мрежа. Към тях обаче трябва с се добавят консервните фабрики, детските градини, училищните столове, обществените заведения. Дори добросъвестните ресторантьори не знаят какво им носи доставчикът, именно затова имитиращите продукти трябва да бъдат обозначени изначално и отделени като синтетика в цялата верига, която съвсем не свършва в супермаркета, категоричен е Николов.