Бюджет 2017 – отново дефицитно харчене
Секция: Анализи
30 Октомври 2016 13:59
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Бюджет 2017 – отново дефицитно харчене

/КРОСС/ Проектобюджетът за 2017 г., който беше публикуван на страницата на Министерството на финансите в сряда следобед, е поредният бюджет с дефицит от 2009 г. насам. По-конкретно, за 2017 г. дефицитът в консолидирания бюджет е заложен да достигне 1.4% от БВП, а в следващите 2 години се предвижда постепенното му свиване до 1% през 2018 г. и 0.5% през 2019 г.

Всъщност дефицитите за следващите три години не се различават от заложените в средносрочната бюджетна рамка, придружаваща бюджета за 2016 г. В този смисъл изненада няма. Разочарование, обаче, има и при това - голямо. Разочарованието произтича от изключително доброто изпълнение до момента на бюджета за 2016 г. и излишъкът от почти 4% от БВП за първите осем месеца на годината. Предвид това, МФ е подобрило очакванията си за бюджетното салдо тази година от планиран дефицит от 2% на балансиран бюджет, т.е. на 0% дефицит. Това се вижда ясно от актуализираната средносрочна бюджетна прогноза, придружаваща проектобюджета за 2017 г.

Т.е. хем тази година очакваме балансиран бюджет, хем следващите години отново ще трупаме дефицити. С други думи, бюджет 2017 предвижда поредното разпускане на фискалната политика и поредната година на дефицитно харчене. Въпреки огромния шанс за затваряне на страницата с хроничните дефицити от последните 8 години (2009-2016 г.), даден на правителството тази година с добрата събираемост на приходите и нереализираните разходи по европейски проекти, това очевидно няма да се случи и в следващите 3 години.

При това планираната фискална експанзия идва на фона на влошени очаквания за икономическия растеж следващата година, които се споделят не само от МФ, но и от международните институции и местни наблюдатели. Докато очаквания от МФ растеж за 2016 г. е 2,6%, за 2017 г. се прогнозира ръст на икономиката от 2,5%.
Тук трябва да се отбележи, че прогнозата на МФ очевидно не отразява най-новата ревизия на данните за БВП от миналата седмица.

В нея икономическият растеж за 2015 г. беше ревизиран нагоре на 3.6% (докато в МФ е останала старата стойност от 3%), а този за първите две тримесечия на 2016 г. - съответно на 3.6% и на 3.5%. Макар и да се очаква забавяне на икономическата активност през втората половина на 2016 г., оценката на МФ за икономическия растеж за тази година изглежда подценена. Т.е. най-вероятно забавянето следващата година, ако работим с прогнозата на МФ за растеж от 2.5%, ще бъде по-голямо. Очакванията за икономиката през 2017 г. са аргументирани най-вече с прогнозно влошаване на външната среда и съответно ефекта от това върху износа на България.

Освен заложените бюджетни дефицити за следващите три години, другото разочарование в бюджетната рамка е планираното увеличение на минималната работна заплата от 420 лв. в момента до 460 лв. от началото на 2017 г. Това административно покачване на минималното заплащане с близо 10% ще бъде придружено и от повишение на осигурителната тежест заради вдигането на осигурителната вноска за пенсия с 1 процентен пункт.

За вредните ефекти от повишаването на МРЗ върху заетостта на нискоквалифицираните и младежите сме писали неведнъж. Повишението на осигуровките с 1 пр.п. от 2017 и отново, с още 1 пр.п., от началото на 2018 г. бе заложено с последните промени в Кодекса за социално осигуряване и в този смисъл не е новост. Целта му е да се намали дефицитът в Държавното обществено осигуряване.

Пропуска се, обаче, че тази мярка за повишаването на приходите в НОИ върви ръка за ръка с други промени в КСО, които повишават разходите. По-конкретно, от следващата година започва да се повишава коефициентът, с който всяка година осигурителен стаж влиза в сметката за пенсия с цел да се подобри адекватността на пенсиите. Още от следващата година това ще означава с 235 млн. лева повече разходи за пенсии. Неотдавна бяхме правили груба сметка колко приходи в НОИ, условно, носи 1% осигуровка за пенсия - е, не е повече от 200 млн. лева. Т.е. в крайна сметка ще се окаже, че благодарение на последната пенсионна "реформа" дефицитът в държавната пенсионна система всъщност ще нараства.

Освен спорния ефект върху огромния дефицит в ДОО, и двете мерки - по-високи осигуровки и ръст на минималното заплащане - ще повишат разходите за труд. А този ръст на разходите за труд идва на фона на очаквания за охлаждане на трудовия пазар през 2017 г. - един път заради по-нисък растеж и друг път заради изчерпването на образованата и обучена работна ръка и все по-големия недостиг на подходящи хора. От началото на 2014 г. пазарът на труда показва истинско оживление, но създаването на нови работни места се забавя чувствително през първите 6 месеца на 2016 г., като е най-ниското за последните 2 години. МФ също вижда тези процеси и прогнозира забавяне на новата заетост през втората половина на 2016 г. и през 2017 г. За 2016 г. очакваният ръст на заетостта е 1.1%, а за следващата - 0.6%.

Много е вероятно растежът на заетостта през 2017 г. да е още по-нисък заради очакваните негативните ефекти по линия на увеличените разходи за труд и забавянето на икономическия растеж. Освен това, свободната ръка на пазара на труда, ако се съди от профила на безработните, се състои все повече от дългосрочно безработни и такива с ниска или никаква квалификация (често дългосрочно безработните са и такива с ниско образование и квалификация). По последни данни за 2-рото тримесечие на 2016 г. 38% от безработните са с основно и по-ниско образование, а близо 2/3 са безработни повече от 1 година (от тях пък болшинството са безработни повече от 2 години). Това, особено предвид по-големите разходи за труд, също ще направи създаването и запълването на нови работни места по-трудно.

Като цяло, проектобюджетът за 2017 г. може да се окачестви като инерционен и неамбиционен, а фискалното "разпускане" следващата година е трудно обяснимо предвид добрата база от тази година. Бюджетното изпълнение ще бъде податливо на риск от по-сериозно забавяне на икономическата активност (спрямо плановете на МФ) и по-незначително създаване на нови работни места, ако този процес изобщо продължи през 2017 г. А реализирането на тези рискове ще означава по-висок от очаквания дефицит и съответно още по-дълъг хоризонт на премахването му.

Анализът е публикуван на сайта на Института за пазарна икономика.