93% от циганите ни са без средно
Секция: Коментари
11 Ноември 2016 13:07
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
93% от циганите ни са без средно

/КРОСС/ Според последното преброяване на населението от 2011 г., у нас 93 на сто от ромите нямат завършено средно образование на фона на 30 на сто от етническите българи. Това се напомня в годишния обзорен доклад на Еврокомисията за образованието през 2015 г. Почти една четвърт от циганчетата на възраст между 7 и 15 години са изобщо извън образователната система, а цели 61 на сто на възраст 16-24 г. нито учат, нито работят.
Естествено, препоръката на ЕК е държавата да вземе мерки за образованието на децата от ромската малцинствена група. Неотдавна Кунева предприе акция с пари от бюджета и от т.нар. международен Ромски фонд да се плащат по 30 евро месечно на циганчета, които постигнат успех над 3,50 и останат да учат в гимназията. Това обаче естествено предизвика гнева и протеста на родители и на ученици - особено на отличниците, които за постижения в училище получават 35 лв. стипендия. Прякото плащане на пари на циганите - дали като социални помощи или за учене, изобщо не е адекватна мярка за социализиране на тази малцинствена група и както виждаме, въпреки парите изолирането на т.нар. роми от обществото у нас се задълбочава с всяка изминала година. Доста по-адекватно е например изискването шофьорска книжка да се получава само след завършено средно образование, но то неизвестно защо бе отложено за след 2022 г. Някои партии дори предлагаха в изборния закон да се въведе изискване за образователен ценз, но т.нар. правозащитни организации моментално скочиха срещу "нарушаването на правата" на циганите. Някои от тези организации продължават да разнасят в чужбина обвинения срещу България, защото нашите цигани нямали равен достъп до образование. В което няма ни звук истина, защото не достъпът до образование у нас е проблем. Проблемът е достъпът до качествено образование.
Факт е, че и мониторинговият доклад на ЕК подчертава, че в България процентът на отпадащите ученици, процентът на получилите средно образование и нивото на знанията в огромна степен зависят от икономическия статус на родителите и от региона, в който живее детето. Даже Световната банка, на която дължим поголовно закриване на стотици училища в малки селища (понеже ги обяви за икономически нерентабилни), вече тръби в докладите си, че България е страната в ЕС, в която образованието най-силно зависи от икономическия статус на семействата. След 26 години "реформи" в някога отличната образователна система на страната ни (което се признаваше от цял свят до 1989 г.) стигнахме дотам, че българчетата масово са ниско образовани и качеството на обучението в малките селища все повече запада. Дори в големите градове не може да се въведе райониране на училищата, което също би било стъпка срещу по-пълно обхващане на циганчетата в училище - причината е, че качеството на обучението в различните училища е различно и никой не може да гарантира на родителите, че отрочето им ще получи качествено образование в кварталното училище. Регионалните различия са огромни.

Отпадащите ученици само у нас се увеличават

В противоречие с общата тенденция на ЕС процентът на преждевременно напускане на училище в България се увеличава от 2011 г. насам, като през 2015 г. достигна вече 13,4%, се казва в обзора на ЕК. Делът на преждевременно напусналите училище показва големи различия между регионите, между селските и градските райони, както и по отношение на малцинствените групи. Процентът на напусналите ученици е нисък само в един регион - Югозападния (5,7%), който включва столицата София. В останалите пет региона този процент е над средния за страната, като достига 23,1% в Северозападна България.

Тревожните резултати на децата ни в PISA

Един от най-тревожните показатели в нашето средно образование са все по-влошаващите се познания на учениците, измерени чрез международните проучвания PISA (за 15-годишните) и дори PIRLS (за четвъртокласниците). Ако преди 10-ина години децата ни след Vттт клас се нареждаха на първите места в световната класация по знания, в последното обявено засега състезание PISA (2012 г.) слаби резултати по четене с разбиране показаха 39,4% от тях, по математика - цели 43,8%, а по природни науки - 36,9%. За ЕС средните резултати в тези три категории са съответно 17,8%, 22,1% и 16,6%. През декември т.г. очакваме новия доклад на PISA от проверката на знанията, проведена през 2015 г. Какви ще са процентите на учениците ни, класирани за двойка и под двойка, не е за прогнозиране. Няма основание да мислим, че резултатите ще са се подобрили за последните три години, ако се съди и по оценките, които наблюдаваме всяка година на външното оценяване и на матурите.

Сред последните сме по финансиране на образованието

Един от най-важните показатели, които отчита ЕК, е нивото на финансиране на образованието. Неслучайно този параметър е първи в изложението на публикувания на 7 ноември т.г. обзор на Еврокомисията. Отчетено е, че като вложена за образованието част от публичните разходи, инвестициите за училището у нас са се увеличили и сме сред 6-те страни в ЕС с подобна тенденция. Според данните в обзора разходите за образование в България са се увеличили от 3,4% от БВП през 2012 г. на 4,1% през 2015 г. Еврокомисията не е отчела обаче, че всъщност след идването на власт през 2009 г. на първото правителство на ГЕРБ, в което вездесъщ бе министърът Симеон Дянков, инвестициите за образование у нас бяха рязко и драстично намалени. Все още страната ни не може да компенсира удара, който бе нанесен от Дянков и по образованието, и по науката. Така че въпреки известното увеличение на парите, отчетено за 2012-2015 г., България днес продължава да бъде сред страните на континента, които отделят най-малък процент от БВП за образование. Средното ниво в ЕС на разходите за училището е 4,9% от БВП през 2015 г. А онези 4,1% от БВП, които очевидно са подадени от нашето НСИ, включват парите и за средното, и за висшето образование, и за науката. Ако отчетем реалните си разходи само за образование, в ЕК вероятно ще се хванат за главата.
Нещо повече - на този фон правителството ни има наглостта в бюджетната си прогноза до 2019 г. да запише, че парите за образование щели да се намалят на 3,2% от БВП в края на периода, защото щяла да се оптимизира мрежата от училища и разходите щели да са по-ефективни. Това е същият порочен подход, който познаваме от оня за нещастие сключен заем със Световната банка с договор, според който трябваше да закриваме по 600 училища годишно, та да се правели икономии! В момента МОН е пуснало проект с искане да му се отпуснат 13 млн. лв. допълнително за "оптимизиране на училищната мрежа", понеже предвидените 22 млн. лв. не стигали за обезщетения на учителите от новозакрити училища и за поголовно пенсионираните през това лято педагози. Част от 13-те милона ще се вземат от програми за осигуряване на качеството... Ей с тази политика години наред закопават България!

Велиана Христова, "Дума"