Калоян Паргов: Румен Радев е феномен, наложи се само за три месеца
Секция: Интервюта
19 Ноември 2016 10:58
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Калоян Паргов: Румен Радев е феномен, наложи се само за три месеца

/КРОСС/- Как разчитате резултатите от президентските избори, г-н Паргов? Кандидат-президентът на БСП спечели, София почервеня, но на частичните избори за кмет на район „Младост" дори не отидохте на балотаж.

Резултатите ги разчитаме като шанс за БСП с оглед на предстоящите парламентарни избори. Румен Радев е феномен - наложи се за три месеца, спечели симпатията на толкова много избиратели. Но несъмнено това е успех и за БСП, защото ние от БСП бяхме ядрото на неговата кампания. Ние го „открихме", издигнахме и конструирахме кампанията си около него. Целта, която си поставихме в кампанията, бе той да развие фланговете, защото знаехме, че в тази битка ни трябва добавена стойност. Успяхме и това се прояви в този огромен вот на доверие, който получи Румен Радев, а чрез него и БСП. Това е залог за бъдещето.

Хората, гласувайки за Радев, гласуваха с ясното съзнание, че пускат гласа си за кандидат издигнат и подкрепен от БСП. Това не бе скрито. Нашите опоненти го използваха широко в кампанията срещу нас. Но на тези избори се видя, че старите антикомунистически заклинания вече не работят. Изборната риторика от началото на 90-те вече остава в килера, трябва да се търсят нови подходи към избирателя. Старите мантри не работят.

- А „Младост"?

Признавам, резултатите там ни изненадаха, защото разчитахме да сме на балотаж. Ние не успяхме в достатъчна степен да се разгърнем на терен, нещо, на което заложи новоизбраният кмет г-жа Иванчева, издигната от инициативен комитет. Ако бяхме отишли на балотажа, към победата на ген. Радев щяхме да добавим и победата на ген. Стефанов.

- Как разчитате думите на президента Росен Плевнелиев, че от сряда, когато бе гласувана оставката на кабинета на Бойко Борисов, страната е в политическа криза?

- Г-н Плевнелиев ще го запомним с две неща. С политическите кризи и служебните кабинети, които не винаги бяха най-доброто за България. Страната е в политическа криза много преди този момент. Страната се управлява от коалиция на малцинството с доминанта ГЕРБ. Самото оттегляне на АБВ, а и на ДСБ, беше доказателство за това, че имаме една много нестабилна и аморфна коалиция. Тя продължи да работи по старому независимо от претенцията, че прави реформи. Реформи на принципа „едно напред - две назад" не се правят. Борисов съзнателно остави реформите и министерствата, в които се правеха те, на своите партньори. С две цели. Първо, да има с какво да се занимават и да не му се пречкат и второ, да има с какво да ги притиска до стената при един или друг неуспех. Единственото, което хората видяха от това правителство, е отново рязане на лентички, асфалт и хвалби. Очакванията им за по-добър живот не се случиха. Избирателите наказаха кухата претенция за реформи. Така се стигна до вот за промяна, която Румен Радев олицетвори. Гражданското общество се събуди.

- Защо смятате така?

- Защото мисленето се промени. От безнадеждното и безперспективно „да изберем по-малкото зло" до мисленето: кое от политическите предложения ще даде перспектива, ще доведе до извеждане на страната на по-високо стъпало в развитието й.

- Приключи ли животът на това Народно събрание или то може да излъчи още един кабинет?

- Социологическите проучвания показват, че Народното събрание е с изключително нисък рейтинг на доверие - около 8%. Имаме председател на парламента, който получи вот на недоверие при участието си в президентските избори. Това Народно събрание изчерпа своята легитимност. Единствената задача, която има пред него е да се опита да приеме бюджета за 2017 г. и да подготви почвата за това, заради което 3,5 милиона избиратели участваха в референдума. Този парламент няма легитимността да направи законовите промени, които референдумът изисква, но трябва да подготви почвата за тях, за да може следващият да ги приеме.

- Кой трябва да излъчи служебното правителство? Трябва ли ген. Радев да участва в този процес?

- Сегашният президент има тези правомощия. Плевнелиев засега е президентът, назначил най-много служебни кабинети. Той може да направи това или самостоятелно, или като го съгласува с политическите партии. Има и опция Румен Радев да участва в съставянето на служебен кабинет, за да отпадне необходимостта, след като встъпи в длъжност той да съставя нов служебен кабинет. Този вариант ще даде възможност едно правителство да управлява страната до предсрочните парламентарни избори, които ще бъдат през пролетта.

- По каква избирателна система трябва да се проведат те?

- Едва ли ще е възможно да се въведе нова избирателна система до изборите. Това не означава отлагане, но е необходимо време, за да се оформят, например, новите избирателни райони; да се прецени няма ли да е по-добре избирателната система да бъде смесена - пропорционално-мажоритарна, каквато има в Германия. По тези въпроси трябва да има не само политически, но и обществен дебат. Гражданите трябва да имат време да осмислят доколко тази нова система, която са поискали, ще оправдае очакванията им за промяна в поведението на политическите партии и политиците. На отминалите избори бяхме свидетели на един нов феномен - инициативния комитет. Досега той бе пренебрегван електорално.

- Избори, проведени по чисто мажоритарна система няма ли да доведат до обръщане с хастара навън на цялата политическа система в България?

- Със сигурност това е радикална промяна. Ако пропорционалната система е на единия полюс, мажоритарната е на другия, но мисля, че търсенето на „златното сечение" би било по-удачният вариант за България. Големият проблем на политическите партии е общуването с избирателите. Медиите явно не са достатъчни като посредник, не могат да заменят живия контакт с избирателя.

Виждате ли заплаха в това мажоритарните избори да доведат до авторитарно управление при отприщване на популистка вълна?

- В българската политика има няколко „вълни" през последните години - идването на Симеон Сакскобургготски, после на Бойко Борисов.

Виждаме, че в момента на мода и в САЩ, и в Европа са антисистемни играчи, които обаче влизайки в политиката се опитват да прекроят системата по своя мярка. Пример за това е Орбан в Унгария, Саркози във Франция. Борисов е типичен пример. Доналд Тръмп е също антисистемен играч, който като поведение и послания не играе по правилата на системните играчи. Той успя да победи на президентските избори в САЩ, въпреки че всички нагласи бяха да бъде избрана Хилъри Клинтън.

Една от причините ген. Радев да спечели е, че той не е човек от системата, неговото поведение е далеч от познатото ни поведение на традиционния политик.

И досега, при пропорционална система, имахме авторитарен режим. Управлението на Борисов беше напълно авторитарно.

- Защо няма консултации между политическите партии за това как да се отговори на референдума? Надхитряне ли върви?

- В политическите партии подценихме този референдум. Всички погледи бяха вперени в президентските избори. Но избирателят „видя" референдума. Сега политиците трябва да проявят мъдрост и да променят избирателната система така, че да има по-добро отношение към избирателите. Връзката избирател - депутат да се скъси. Защо хората искат мажоритарно избрани депутати? Защото мажоритарните депутати се борят за гласа на всеки човек, избирателният район тогава е като малка общност и депутатът е нейният представител. Там правилата на телевизионните интервюта, на националните кампании, в които се представя една партия като цяло, не важат толкова. По-прекият контакт е неизбежен.

Източник: Епицентър.бг