Ако мониторингът над съдебната власт беше ефективен...
Секция: Анализи
17 Януари 2017 07:34
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Ако мониторингът над съдебната власт беше ефективен...

/КРОСС/ На среща миналия петък със зам.-генералния секретар на Европейската комисия Параскеви Миху представляващият Висшия съдебен съвет Димитър Узунов поиска от името на съвета да отпадне мониторингът над правосъдната система в България. Решението беше взето в четвъртък от мнозинството в пленума на ВСС без да бъдат представени и обсъдени мотиви. Това се случва десетина дни преди публикуването на новия доклад, който се очаква в края на януари и който освен последната година, ще обхване и целия десет годишен период на евронаблюдение на съдебната власт.


На срещата Узунов се е мотивирал, че "през изминалото десетилетие

Висшият съдебен съвет успя да постигне безспорен напредък

по отношение на магистратурата и да създаде ясни критерии и стандарти по отношение на кадровата си политика".

Искането за отпадане на наблюдението, направено на 13 януари, повтаря като под индиго целта на визитата в Брюксел през октомври м.г. на впечатляваща съдебно-политическа делегация, само изложените мотиви се различаваха от сегашните. Тогава делегацията в състав от изявени политици на ГЕРБ, ДПС, БСП и присъдружни партии в управлението
 на най-бедната и покачваща индекса на корупция държава в Европейския съюз, придружени от главния прокурор Сотир Цацаров, председателя на Върховния административен съд Георги Колев, с хармоничната асистенция на главния съдебен инспектор Теодора Точкова изложиха като аргумент обобщено - забележете, че мониторингът не показал ефективност. Резултати имало само в началото, следователно той е неефективен и трябва или да се сложи край на наблюдението, или то да се промени и въведе за всички държави членки на ЕС, защото настоящото положение означавало дискриминация за България и Румъния, освен че е неефективно.

Сега пред зам.-председателя на ЕК Димитър Узунов сочи обаче, че мониторингът трябва да отпадне, защото "е постигнат безспорен напредък и са създадени ясни стандарти" в управлението на съдебната власт.


Комичното противоречие на мотивите е достатъчният аргумент за пълната неадекватност, с която промотират идеята за падане на мониторинга

През октомври в Брюксел изтикаха напред неефективност, нахално игнорирайки въпроса "защо" заедно със своите отговорности. Сега посочват напредък, и се подкрепят с приетите конституционни и законодателни промени за съдебната власт, срещу които мнозинството на ВСС упорито се бореше.

Фактите от управленската дейност на мнозинството на ВСС обаче - парадоксално и трагикомично - ме препращат към твърдението им в Брюксел:

да, мониторингът е неефективен - ако беше, двамата най-видни съдебни ръководители Цацаров и Колев нямаше да ги има в управлението на съдебната власт

Ако мониторингът беше ефективен, нямаше да имаме:

- Първо и базисно - главен прокурор, избран по несъществуваща в правния мир процедура и въпреки това получил указ на президента за назначаване, защото такава е била волята на управляващите Цветан Цветанов и Бойко Борисов (процедури ли... гледайте си работата);

- Нямаше да имаме председател на Върховния административен съд, контролиращ актовете на властта, завършил Симеоновската школа и никога не помирисвал административно правосъдие. Но пък фаворит на ДПС и Цветанов, а впоследствие изпълнил лично поръчката за лиценза на КТБ, срещу което бе удостоен с пожизнената титла "независим" лично от Бойко Борисов. Който иначе няма нищо общо нито с издигането, нито със срутването на банката;

- Нямаше да могат главният прокурор и председателят на ВАС да контролират ВСС така, че да гарантират механизмите за изпълняване на поръчките (очебийният пример - освобождаването от отговорност на прононсираното доверено лице за специални поръчения на досъдебната фаза, вкючитено и за КТБ, Пепи Еврото). Ако ще и със стотици дисциплинарни производства и уволнения на прегрешили магистрати да е похвалил Узунов ВСС миналия петък пред зам.-председателя на ЕК, само този отказ е достатъчен да разобличи мотивите им и двойните им мерки;

- Нямаше да смее Георги Колев да блокира проверка на съвета по въпроса как и на какъв принцип формира съдебните състави и разпределя делата във ВАС, за да бъдат изпълнени поръчките;

- Нямаше да смее контролираният от Цацаров и Колев ВСС с тяхното лично участие да спасява бившата зам-шефка на СГС Богдана Желявска от дисцплинарна отговорност, пряко отговорна заедно с менторката й Владимира Янева за превърнатия в тържище Софийски градски съд;

- Нямаше контролираният ВСС да прегазва Закона за съдебната власт с недостатъчен брой гласове за вземане на решения, както направи по случая Ситнилски преди две години, след което ВАС узакони произовола чрез формираните от Колев поръчкови съдебни състави; Скандално закононарушение, което само преди седмица същото мнозинство повтори по друг случай без да му мигне окото;

- Нямаше да бъде възможно съпругата на евродепутата Емил Радев да стане върховен съдия във ВАС без нито ден съдийски стаж, а политикът да връща жестовете с предлагане на удобни за председателя Колев законодателни решения. И да пледира в Брюксел за падане на мониторинга, за да няма кой отвън да напомня какво се твори в кадровото управление на съдебната система...

- Нямаше да може същият контролиран от Цацаров и Колев съвет да блокира проверката на изрично посочения в последния мониторингов доклад казус "Яневагейт", за да покрият собствената и на премиера Борисов роля в пълното компрометиране на върховенството на закона и разделението на властите;

- Нямаше да смее самият представляващ ВСС Димитър Узунов да участва в гласуване в драстичен конфликт на интереси за спасяване от проверка на Благоевградския окръжен съд, в който работи като съдия брат му и даже разпределя делата, нещо повече - гласът на Узунов да е решаващ за отхвърляне на проверката...

Спирам дотук. Тези конкретни факти и наблюдения са "некоректната информация", и "популистките мотиви" /по Димитър Узунов от петъчната среща и въобще според съдебно-политическото сдружение срещу мониторинга/.

При наличието на описаната конкретика (затова я припомням) не е възможна борба с корупцията нито по високите, нито по ниските етажи на властта, която да приключи с присъди. (Ефектните искания за сваляне на имунитети на депутати от всички цветове на спектъра и завеждане на дела срещу министри в оставка, които текат в момента и с които прокуратурата ни убеждава, че има воля, щяха да са по-убедителни, ако разследванията бяха направени когато са извършени действията, заради които ги проверяват...)

Казано иначе -

мониторингът, колкото и да е неефективен, трябва да продължи, защото го има всичко изброено 

И най-вероятно ще продължи - както и да го усукват интерпретаторите на заключенията на Съвета на ЕС по общите въпроси. (Изкушавам се да вметна: Ако мониторингът бъде свален, то няма да е защото сме извършили реформа, а по съображения, които този единен фронт срещу евронаблюдението премълчава: Най-елементарно ще извиваме ръцете на Брюксел да свали наблюдението срещу опазване на външната граница на ЕС.)

Друго обяснение - да искаш премахване на мониторинга, след като и слепите провидяха, че номерът е да се говори за реформа - да се говори постоянно и напоително от всички - от президента до последния партиен пропагандист, а да се върши обратното за блокиране на онези законодателни решения, които биха довели до реална промяна... Достатъчен е само примерът с Венецианската комисия - тя каза какво квотно разпределение в съдийската колегия гарантира ефективно независимост на съда, мнозинството си реши каквото си беше наумило, разбирай каквото е посочено от главния прокурор чрез парламентарния му тил, след което в единен фронт заявяват на Брюксел, че механизмът за наблюдение и сътрудничество си е свършил работата и трябва да отпадне. И наричат това национална кауза. Който може, да намери думата... Дебелоочие.

През октомври миналата година хвърлиха прах в очите на евробюрократите с внесения антикорупционен закон "Кунева", който в крайна сметка не беше приет. А и да бъде приет, нищо няма да промени, ако парламентът избере шефа и заместниците на антокирупционния орган на същия изпитан пазарно-партиен принцип, както избра членовете на Инспектората на ВСС... (Каква реформа, като няма независим разследващ орган и пак същата прокуратура ще разследва евентуалните констатации и сигнали, които би установило антикорупионното бюро?)

Дали си дава сметка организираната антимониторингова съдебно-политическа групировка

че демонстрациите срещу евронаблюдението - с участието на висшия административен орган на съдебната власт ВСС и на главния прокурор - е безпрецедентен гаф, който дава на Брюксел още по-големи основания да заключи, че българската съдебна власт е дълбоко и неспасяемо затънала в блатото на най-опасни зависимости?

Или може би точно това целят - да вдигне ЕК ръце от нас - ех, тогава какъв живот...

Защо тогава коалицията Цацаров - Колев - Борисов - и цялата (фалирала впрочем политически и морално) партийна гмеж настояват да падне мониторингът? 

Та нали се видя, че той не им пречи, даже напротив, след всяко посочване в докладите на одиозни конкретни случаи, като "Яневагейт", те стават още по-нахални, още по-цинични, още по-безотговорни и недосегаеми, като с всеки свой жест ни дават да разберем, че "така ще бъде и толкоз, примирете се най-сетне, и вие тук, и вие там в Брюксел".

Моят отговор: като спрат докладите на ЕК, ще останем само ние тук в страната, да им напомняме мафиотските обвързаности. А ние, които се осмеляваме в това напомняне, сме обявени за врагове на страната и с този "аргумент" се мъчат да ни игнорират. Обявяват ни за слуги за олигархията, за да ни омешат за пред публиката с "Корпорацията Пеевски". И третият им "аргумент": "Стига с тоя "Яневагейт", стига с тия есемеси, на народа му омръзна, реформата се нуждае от действия, не от гейтове ".

Ако обаче припомненото гори продължава - ние няма да спрем, дори евромониторингът да спре.

Автор: Петя Владимирова ("Дневник")