Lancia Stratos HF – раждането на легендата! (видео)
Секция: Автомобили
15 Февруари 2017 14:57
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Lancia Stratos HF – раждането на легендата! (видео)

/КРОСС/Основната цел на концепта Lancia Stratos Zero, показан от Carrozzeria Bertone по време на автосалона в Торино през 1970 е била само да се привлече вниманието на публиката към марката. Но никой в компанията освен спортният шеф Чезаре Фиорио е нямал предчуствие за бъдещето на колата превърнала се в най-добрия пример за рали автомобил със задно ппедеване в историята. След приключването на салона колата се връща обратно в Bertone, годината приключва а от Lancia ни вест, ни кост.

През февруари 1971-а на Нучио Бертоне се обажда шефа на Lancia по това време - Уго Гобато и на 17-и февруари Бертони и колегата му Бепе Панико, шеф на връзките в Carrozzeria Bertone, закарват прототипа Stratos HF (Zero) в центаралата на Lancia за да го покажат на Гобато, шеф ана връзките на марката Сандро Фиорио и на сина му Чезаре, бивш състезател и шеф на спортното поделение HF Squadra Corse, направил успешен състезателен автомобил от Lancia Fulvia Coupé.

Fulvia Coupé Rallye HF по това време се представя добре на рали сцената, но вече е засенчена от Alpine Renault A110s и Porsche 911s. Чезаре много добре разбира че дните на рали-бегачките с предно предаване вече отминават и модели като Mini иотиват в историята, и че е време да се направи специфична кола за рали. Ford вече работят в тази посока с проекта си GT70. Чезаре няма как да е знаел че този проект ще бъде зарязан от Синия овал и вярва, че ако Lancia иска да остане на върха в световните ралита трябва да има специално направен за целта автомобил. И за него прототипът Lancia Stratos Zero изглежда като изпратен от господа....

След впечатляващото представяне на прототипа пред офисите на Lancia на Via San Paolo и последвалата дискусия, Гобато се оставя Фиорио да го убеди, че единствената алтернатива е този автомобил със средно разположен двигател. Малко по-късно с разрешението на боса на Fiat Умберто Аниели, се дава разрешение на Бертоне да развие специализар рали-автомобил с марката Lancia.

Прочутият дизайнер Марчело Гандини си спомня кака се е стигнало до окончателното задание за автомобила - "Една сутрин Чезаре и баща му Сандро и двама инжинери дойдоха в Bertone да обсъдим как да превърнем прототипа в рали-автомобил. Попитах ги какви са изискванията за подобен автомобил? Чезаре ми отвърна - трябва да е малък, лек и лесен за управление. Но си остана трудна задача какво точно трябваше да се подразбира под това, след като не ми дадоха други подробности".

Тогава Гандини се заглежда като отправна точка в междуосието на двата основни конкурента - Alpine Renault с неговите 2,1 метра и Porsche 911 с 2.21 м. Той избира средното 2,16 м като отправна точка. Късите междуосия по това време се приемат като предимство, осигуряващо добра завиваемост и бърза смяна на посоките. За разлика от френската и германска бегачки се избира друго разположение на мотора - в базата между осите, а не зад задната. Двата конкурента имат формула на купета 2+2, докато за италианската кола се искало само място за пилота и навигатора.

След това дошър въпросът за двигателя - едната възможност е от Lancia - 1.6 л V4 с малък ъгъл, другата двулитровият разработен за новата тогава фамилия Beta, третата - V6 мотор на Ferrari. Водят се разговори и със Citroën-Maserati за техния V6 / Fiat и Citroën са проучвали възможност за обединение по това време/, което принуждава Енцо Ферари да се съгласи за доставката на 500 двигателя - необходимата бройка за спортната хомологация на Lancia-та според изискванията за тогавашната Group 4 на FIA.

За да направи сервизирането на автомобила по-лесно Гандини се спира на решението от Miura с отварянето на горе на предната и задна част на автомобила. Шасито е разработка на Гандини с достатъчно място за монтиране на мотора пред задната ос, превърнато след това в много здрава полумонококова структура от инжинера Франческо Фалео.Тя се състои от централна клетка, базирана на пода, на toeboard, предните и задните прегради, покрива и вратата поддържа. Скобитстойките на предното окачване с независими двойни носачи, кормилната система и радиатора остават извън тази клетка, а комбинацията на задното окачване и двигател-скоростна кутия са заварени към задната стена.

След като компановката на колата става ясна Гандини се концетрира върху дизайна на колата и прави нещо чудесно. Дължината си остава компактна - едва 3.67 метра - за сравнение Alpine A110 е 3.85 м, а Porsche 911 дори надхвърля четирите метра. Височината на прекрасната италианка е малко под 1.1 метра, независимо от доста изявения пътен просвет. Надвисванията отзад и отпред също са къси, но най-впечатляваща в крайна сметка се оказва цялостната форма на автомобила. Къса, агресивна, мускулеста, масивна в добната си част и лека нагоре с впечатляващото панорамно стъкло, продължаващо във формата на страничните прозорци, даващо впечатление на визьор на каска, втренчен в противниците.

В предния капак са оформени няколко вентилационни отвора отвеждащи топлия въздух идващ от радиатора, друг комплект подобна вентилация отзад отвежда топлината на мотора. И най-смелото решение - автомобилът няма брони! Прототипът е с два варианта - с мотора Ferrari V-6 180 к.с. и с развитият от Abarth 1840 куб.см cъc 190 - 210 к.с.

Teстовете започват с двата прототипа и се оказва че е по-добре да се заменят двойните носачи отзад със спестяващото пространство MacPherson, доразвито от инжинер Никола Матераци за да позволява ърза настройка спрямо различните рали-терени. Удължаван малко и междуосието - до 2.18 метра и оттам дължината до 3.71 м, както и височината до 1.11 метра.

Първата победа на автомобила идва с ралито Firestone в Испания през април 1973-а, през май Stratos финишира втори в Targa Florio, a на 23-и септември печели първата си важна победа - в Tour de France Auto. И се започва...

video:https://www.youtube.com/watch?v=EyyoSzTRXtM

В крайна сметка Stratos участва в 15 състезания през 1974-а и записва 10 победи, две втори места и три трети! От тази година нататък Lancia Stratos доминира в света на ралито, печели World Rally Championship три години поред и би продължила с успех и след това, ако не беше свалена принудително от рали-сцена за да отвори път на Fiat Abarth 131 Rally. В частни ръце, независимо от по-слабия си мотор в сравнение с новите на конкуренцията колата остава сериозен фактор в ралитата до 1981-а, когато печели Tour de Corse за последен път. Сред най-ярко изявените пилоти на машината е френският пилот Бернар Дарниш, записал с нея 33 победи в различни ралита.