Г. Форева: Лошата комуникация между лекар и пациент е причина за 80% от жалбите
Секция: Здраве
23 Март 2017 14:56
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Г. Форева: Лошата комуникация между лекар и пациент е причина за 80% от жалбите

/КРОСС/80 на сто от жалбите на хората към различни институции са свързани с лоша комуникация между лекар и пациент, съобщи пред „Хоризонт до обед" д-р Гергана Форева, личен лекар от Пловдив, председател на Българското Балинтово общество. Балинтовият подход изследва отношението между лекар и пациент.
В традиционното ни обучение в университетите нас ни учат, че е нужно добре да разпитваме своите пациенти. Известна е латинската максима, че, който добре разпитва пациентите си, добре диагностицира и добре лекува, но Балент прави една крачка по-напред като счита, че не само да разпитваме добре, не само да достигнем до диагнозата е важно, но също доста по цялостно поглежда на този процес на взаимоотношенията между лекар и пациента.

Оплакванията на пацинтите често не са заради неправилна диагноза или липса на експертиза, а заради подхода на лекарите в отношението с тях, допълни Форева.

Даването на достатъчно информация на пациентите е задължение на медицинския персонал, посочват от Изпълнителната агенция Медицински одит. След сигнал одитът проверява спазен ли е медицинският стандарт, съобщи Димитър Георгиев от отдел „Оценка на риска" към Агенцията.

Част от задълженията на медицинския персонал е да дават достатъчно информация и да бъдат съпричастни с пациентите. Когато се случват инциденти, те генерират оплаквания - т. нар жалба. Имаме изисквания да проверим доколко всичко, описано от стандарта е извършено, най-малкото - на хартия. Но, най-големият проблем при това да съществуват инциденти по време на епизодите на лечение е липсата на достатъчно информация, предавана както от лекаря на пациента, така и между самите изпълнители на медицинска помощ. Те не си говорят помежду си. Не казвам че е масова практика, но, естествено, липсата на информираност води до лошо вземане на неинформирани решения.