Facebook става все по-предпочитан канал за реклама от онлайн търговците
Секция: Интервюта
30 Март 2017 09:29
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Facebook става все по-предпочитан канал за реклама от онлайн търговците

/КРОСС/ Безспорно последните години се забелязва ръст в бюджетите отделяни за дигитална реклама и пренасочването на средства от друг тип реклама към дигитални канали. Facebook се радва на голяма популярност в България като канал за реклама на онлайн търговци. Това е една от причините да зададем няколко въпроса на Петър Дяксов съсобственик на Tendrik - ИТ компания, фокусирана върху доставянето на различни и цялостни услуги за онлайн търговци.

Един от личните му проекти е един от най-популярните онлайн магазини за парфюми. Част от портфолиото на компанията са проекти в Европа и САЩ. През 2017 г. Петър е президент на младежката организация JCI Bulgaria, където фокусът е развитието на млади хора в отговорни и успешни личности чрез различни активности, обучения, събития и др.

- Tendrik е компания, която не просто отлично обслужва своите клиенти, но и им предоставя реални решения и резултати. Как го постигате и с какво сте по-различни от останалите дигитални агенции?
- Това, което ни прави различни, е придобитата ни практика на стартирани собствени и успешни онлайн бизнеси. Вървели сме по този път, експериментирали сме, пробвали сме, понякога сме се проваляли, но сме стигнали до тук успешно. Важното за нас е, че сме се учили от грешките си по пътя и съответно знаем какво работи и какво не, също как най-добре да се възползваме от ситуациите. Ние стоим твърдо зад експериментите - харесва ни да експериментираме и тестваме различни неща и тенденции. След което тези с положителен и успешен резултат прилагаме в практиката и предоставяме на нашите клиенти.
С нашите специалисти в различни области (и имащи различен опит) ние се стараем да покрием всякакви нужди на клиентите си. Реално избирайки нас, няма да Ви трябва нищо допълнително и странично от дигиталния свят. Ние предлагаме услуги от разработка на уебсайтове, дизайн, брандинг, SEO оптимизация, до цялостни маркетинг решения и онлайн реклама.

- Кои според Вас са успешните практики във Facebook, които увеличават продажбите?
- Това, което дава най-добри резултати (особено в онлайн търговията), е ремаркетинг функцията на Facebook. Тя е възможна чрез вграждане на Facebook Pixel (няколко реда код) в нашия уебсайт, а ни предоставя огромни възможности пред нас. Чрез нея можем да изградим изключително успешни маркетинг кампании, които да вдигнат нивото на нашето онлайн представяне и увеличаване на продажбите ни. Най-голямото ѝ предимство е, че ние де факто можем да сегментираме много точно наша потенциална или вече съществуваща аудитория, на която да покажем конкретна реклама. Така ние може да бъдем по-сигурни, че ще бъде харесана и приета.

- Кой е най-важният урок, който сте научили до сега за онлайн търговията, и бихте го споделили на един онлайн търговец?
- Най-важният урок за успешна онлайн търговия е, че не трябва да спираме да се развиваме и да предоставяме постоянно ново и качествено съдържание на нашите клиенти. Паралелно с това трябва да се изградим добър и позитивен бранд. Това което аз вярвам, е че съдържанието е кралят, брандът е кралицата (Content is the king, brand is the queen) на нашия бизнес онлайн. Това е нещото, което би отличило Вас от останалите търговци. Само това би дало предпоставки бизнесът ни да бъде успешен не само сега, но и през годините напред.

- Как един онлайн търговец може да използва Facebook като канал, през който да продава повече? Какво трябва да направи?
- Първо трябва да си даде сметка за какво хората реално са във Facebook. Facebook не е онлайн магазин! Facebook е канал, който ни позволява да стигнем до нашите настоящи и потенциални клиенти.
Хората, които използват мрежата, не са там, за да пазаруват. Те са там за забавление, за да се свържат с близки и познати, да научават нова информация, да се запознават с нови хора, да обменят идеи и т.н. Един добър онлайн търговец се възползва от това. Той използва социалните мрежи като начин, по който да държи аудиторията ангажирана, да напомня за присъствието си, но да не досажда, и да предоставя ново, интересно, полезно, интерактивно, дори и забавно съдържание. По този начин не само запазваме своята аудитория, но и привличаме нова такава.

- Ефективен ли е ремаркетингът и как може да го приложим на практика?
- От нашия опит ремаркетингът дава изключително добри резултати. Често резултатите са дори и повече от добри. Имали сме рекламни кампании, които с много малка инвестиция генерират огромни приходи. Примерно имали сме кампании с бюджет за реклама от около 20 лева, а сме достигали до близо 8000 лева оборот (за съжаление, доста рядко се получават толкова добри резултати). Което от своя страна дава не само изключително висока възвръщаемост за инвестицията за реклама, но и възможност за инвестиране в други брандови аспекти.
Благодарение на Facebook пиксела ние лесно можем да проверим поведението на посетителите на нашия уебсайт и съответно да разберем какво точно правят те на него, а оттам и какво искат. Можем да разберем дали те разглеждат продукти, категории, дали четат статии или добавят продукти в количката, завършват поръчката си или излизат от уебсайта, преди да го направят. На база на това потребителско поведение ние можем да изградим цялата си маркетинг стратегия и да изпратим прецизно таргетирана рекламна кампания, която лесно може да се превърне в успех.
Проблемът при успешния ремаркетинг е, че за да съществува въобще, ние вече трябва да имаме някаква аудитория от посетители или клиенти на нашия онлайн магазин. Защото няма как да си вадим заключения и да оформяме статистики и кампания без нужната база от потребителско поведение.

- Възможно ли е ремаркетингът да отблъсне потребителите, ако се появява една и съща реклама на потребител, който не се интересува от дадена стока?
- Възможно е, да. Но именно добрите ремаркетинг кампании се правят към много специфична аудитория, за която вече имаме някаква предварително генерирана информация. Затова макар и възможно, е малко вероятно. Ако една ремаркетинг кампания е добре направена, то тогава негативният ефект не би следвало да има. И все пак не трябва да забравяме, че не е хубаво да прекаляваме с директни оферти и предложения.

- Какви са тенденциите според Вас за онлайн търговията за следващите години?
- Тенденциите говорят по-скоро за още по-персонализирано потребителско преживяване на база всеки индивидуален потребител и правилно отговаряне на нуждите му. Чрез machine learning, ще можем да анализираме още по-добре и качествено поведението на нашите потребители, за да можем да използваме тези данни. Непременно VR (виртуалната реалност) ще се отрази на ежедневието, живота ни. Но още по-интересното ще бъде как ще навлезе в онлайн магазините.
Друго нещо, което следя с интерес, са чат ботовете. Те ще имат възможност да заместят много от системните администратори, бидейки интегрирани и програмирани по правилния начин. Вече с нашият екип работим в тази насока.

- Какво Ви мотивира и вдъхновява в работата?
- Една от най-големите ми мотивации е възможността да се уча, развивам и експериментирам с различни новости и тенденции в дигиталния свят с всеки изминал ден. Тази сфера нещата се развиват и променят непрекъснато и ако искаш да си успешен, ти трябва да правиш същото. Харесва ми да усещам градацията и се старая всеки ден да съм по-добър и по-продуктивен от предишния.
Друго нещо, което ме мотивира и радва, е екипът, с който работя. Имам щастието да съм обграден от млади и амбицирани професионалисти с огромни възможности, които могат, искат и съм сигурен, че някой ден ще променят света ни. Как да не съм вдъхновен?

 

Повече за Петър може да научите в неговият личен блог - http://dyaksov.com/