Институционалното тяло на човека във властта е въпрос на държавата и обществото
Секция: Интервюта
18 Май 2017 10:11
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Институционалното тяло на човека във властта е въпрос на държавата и обществото

/КРОСС/ Разбира се, че трябва да се води дискусия, която да отиде отвъд нацисткия жест.

Нашето съзнание е обременено от пропаганда агресия, съществена част от отиващото си (почти отишлото си) поколение на нашите родители и от моето поколение е свързало живота си с онези 45 години и затова брани символи от своя живот заради своя живот, дори тези символи да са свързани много често с личности от тоталитарна система, която е извършила и чудовищни престъпления, да вземем само Архипелага Гулаг.

За мен Сталин е патология - чудовище, кръволок и тиранин и садист. Мога да намеря още много думи в този род.

Но в случая намесата на символите и жестовете на съветския тоталитаризъм заедно със символите и жестовете на нацисткия тоталитаризъм само размива картината. И измества акцентите.

Защо?

Ще го кажа по-сложно, защото явно не умея да го кажа по-просто.

Човекът във властта има две тела. Едното е неговото лично, другото е институционалното. Не, че е маловажно какво той прави, намирайки се в личното си тяло. Важно е. Но за нас в случая е важно какво той прави в институционалното си тяло.

Ако иска да си е обикновен човек - да прави жестове всякакви и да търпи личния си срам, да си носи личната отговорност, че пада на такова ниво и върши безумни простотии.

Но той иска - този тип иска - да ни управлява. Иска второ, институционално тяло. Ами тогава да е мислил, когато е трябвало да мисли. Защото нацисткият жест от личното му тяло се пренася в институционалното му тяло. А това второ негово тяло вече не е само негов личен въпрос. Това е въпрос на държавата и обществото. И държавата, и обществото не могат да бъдат опетнявани с такава върховна глупост.

Но с израждането на разбирането за властта, всеки следващи управляващи, и особено тези управляващи, израждат и своето поведение като намиращи се във второто си, в институционалното тяло. Те си присвояват властта и започват да я мислят като лично притежание, като своя собственост, не им достига институционална, държавническа култура да осъзнаят, че бидейки на власт, те не са там само в своето лично качество.

И не могат да се държат там както се държат в личното си качество:
-- не могат да правят нацистки жестове и да не се срамуват от тях;
-- не могат да говорят гадости за бухенвалдски шеги;
-- не могат да плещят тъпотии защо човек пък да не разпусне като е във ваканция и да направи нещо по нацистки начин;
-- не може да говори с подобен език - „простаци", „шестаци", „кюфтаци", „пържолка", „ще ги разбия", „ще ги смачкам", „шменти-капели", „матер'ял", „ела да те цунем", „българите са като моите кучета", „постоянно ги мачкам на избори", „банда некадърници".

Ето защо в конкретния случай не бива да разводняваме дискусията и да размиваме проблема.

Имаме човек на властови пост и той е извършил нещо, което позори институцията. Затова трябва да бъде прогонен незабавно и не с благодарности от властта.
И понеже това е именно проблемът, остава да виси със страшна сила безобразието, да са във властта солидаризиралите се и направили опит да олекотят и омаловажат извършената простотия от този тип (който така и не разбра за какво иде реч) негови политически ментори, патрони и покровители.

Автор: Николай Слатински, Фейсбук

* Заглавието е на редакцията