Владимиров: Отпуснатите 224 милиона лева за БДЖ ще отидат за погасяване на задължения
Секция: БЪЛГАРИЯ
25 Юни 2017 11:27
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Владимиров: Отпуснатите 224 милиона лева за БДЖ ще отидат за погасяване на задължения

/КРОСС/ „Държавната помощ за БДЖ в размер на 224 милиона лева има съвсем конкретно предназначение. За погасяване на задълженията по втория облигационен заем са предвидени 150 милиона. Други 40 милиона са задължения към Бюджета, защото държавата плати гарантирания заем към Световна банка. 30 милиона са задълженията към една друга банкова институция - КЕВ. ЕК даде разрешения точно за тези плащания". Това каза за предаването „Неделя 150" по „Хоризонт" изпълнителният директор на Холдинг БДЖ Владимир Владимиров.

Той обясни, че искането за нотификация е целяло да позволи на държавата да подкрепи реформата, извършена в БДЖ през последните 7 години и допълни:

„Нотификацията вече е получена, което показва, че оценката на ЕК е положителна за всичко, което е направено, че компанията е жизнеспособна и държавата вече може да се намеси на тази финална права в реформите, за да бъде спасено окончателно дружеството и да му се даде перспектива за развитие. Това може да се осъществи на първата фаза като безлихвен заем, който БДЖ да получи, за да извърши тези плащания, след което този безлихвен заем да бъде покрит с парите, които ще постъпят от концесията на летище „София". Такава е схемата на правителството и това трябва да се случи в следващата година - година и половина".

Владимиров уточни, че през 2010 г. компанията е била „на ръба на фалита" и допълни:

„850 милиона бяха задълженията на БДЖ, а в момента са задълженията на БДЖ са 412 милиона. Това е едно канско усилие - да бъдат извадени тези средства и да бъдат платени на банките-кредитори. Ще си позволя да кажа, че и в резултат от наказателните лихви и всички останали проблеми, натрупани в БДЖ преди края на 2009-а година, средствата, които са извадени от дружеството, не са само тези 430 милиона, а са почти 600 милиона изваден ресурс на железницата. Ако те не бяха извадени от железницата, ако преди 2009-а година не са натрупани тези задължения, а както е по правилата - държавата дава средства за инвестиции в дружеството, с тези 600 милиона ние щяхме да имаме толкова подвижни състави, че никакви проблеми нямаше да бъдат задавани в момента. Тоест ние тръгваме от една изключително ниска база, спасяваме железницата от фалит и в момента сме на финалната права да погасим последните задължения, които тежат на БДЖ, за да се отвори пътят за развитие.

Следващата стъпка в дружеството е закупуване на нови модерни мотрисни влакове.Подвижният състав е много стар. Той е на 40 години средно, но ние го заварихме такъв. Това, което успяхме да направим, е да го поддържаме, едновременно с изваждането на тези 600 милиона и с всичките тежки реформи, защото няма как да направим и двете неща едновременно".

Владимиров опроверга и информацията на неправителствената организация „Гражданско обединение за обществен релсов транспорт", според която ЕК и давала нотификация през 2009 и 2010 г., но разрешенията за държавна помощ не са били реализирани.

„Преди тази нотификация имаше само една, но тя беше за мостово финансиране в размер, доколкото си спомням, на 170 милиона лева, което беше под условие, че тези пари се дават на железницата именно като мост, за да могат да се осъществят определени реформи и подлежат на връщане в рамките на следващите 6 месеца. Тогава правителството прецени, че няма да даде тези средства поради причини, които трябва да се върнем назад, за да анализираме. Но тази нотификация, получена в момента, е съвършено различна по своето естество, тъй като тези пари не трябва да бъдат връщани от дружеството. Това е еднократен акт и е намеса на държавата за окончателното преодоляване на проблема със задлъжнялостта на БДЖ, така че информацията е доста по-различна.

Процедурата ще стартира до края на септември, а влаковете ще са съобразени с изискванията на клиентите", обясни той.

Технологичният срок за доставка и въвеждане в експлоатация е 24 месеца, но мотрисни влакове могат да бъдат взети под наем и по-рано.

„До тогава трябва да има и по-голяма степен на завършеност на високоскоростните трасета, но, разбира се, това не е достатъчно. Трябва да има по-дълъг период от умерени инвестиции в железницата. Държавата не може да си позволи да направи големи, крупни, бързи инвестиции в този сектор, но трябва да има поне умерени инвестиции за един доста по-дълъг период от време, за да може да има по-голямо насищане на мрежата с модерни влакове. Ние ще стартираме процедура за около 210 милиона. Това са около 15 мотрисни влака. За да се постигне едно по-оптимално ниво и по-добър комфорт, са необходими още 210 милиона. Тоест трябва да има една дългосрочна визия за следващите 10-15 години умерени, но постоянни инвестиции в железницата, за да може качеството на услугата да се качи заедно с повишаването на скоростите", каза още шефът на железницата.
„Едновременно със закупуването на новия подвижен състав трябва да започне и програма за подобряване условията на труд", обясни Владимиров.

Ще се търси и ресурс за повишаване на възнагражденията в определени сектори на железницата.

„В момента се подготвят 21 проекта в железницата. Това са последните 21 проекта, които ние искаме да реализираме за завършване на реформата. Досега са реализирани повече от 300 мерки от момента, в който ние сме влезли в БДЖ. Единият от тези 21 проекта е именно за подобряване на условията на труд".

Владимиров отчете че кражбите на гориво в БДЖ са „намалени драстично" заради комплексен подход от мерки, но по-пълното решение на проблемите зависи от електрификацията. Вандалските прояви обаче нанасят изключително големи щети и причиняват големи забавяния. В БДЖ има и разработена система за реакции при терористична опасност.