Китайска фирма иска да строи у нас магистрали и тунела под Шипка
Секция: ИКОНОМИКА
17 Август 2017 18:10
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Китайска фирма иска да строи у нас магистрали и тунела под Шипка

/КРОСС/ Китайска компания заяви интерес към строителство на големи пътни инфраструктурни проекти у нас на базата на публично-частно партньорство. Сред тях са изграждане на автомагистралите Калотина - София, Русе - Велико Търново и тунела под Шипка. Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков проведе работна среща с Ян Дзиендян и У Шивън - представители на компанията „Ситик Констракшън", част от голям държавен китайски конгломерат, съобщиха от ведомството.

Министър Нанков подчерта, че между България и Китай са изградени добри двустранни отношения и вече има натрупан опит по отношение на възможностите за реализация на проекти и насърчаване на двустранните икономически и търговски отношения. Той изтъкна, че тези проекти са част от важни транспортни коридори, свързващи Западна Европа с Азия и имат голям потенциал като икономически оси, а в същото време са и стратегически обекти за страната ни.

„Интензивният политически диалог между България и Китай през последните години създава рамка за ползотворно сътрудничество във всички сфери. България подкрепя инициативата за сътрудничество между Китай и страните от Централна и Източна Европа, известна като 16+1, която може да бъде основна за реализация на проектите", каза Нанков.

Представителите на „Ситик Констракшън" отбелязаха, че са запознати с географското положение на България като важен кръстопът, който много добре се вписва в политиката на Китай за изграждане на новия „път на коприната".

„България би била първата държава, член на ЕС, в която можем да стартираме реализацията на проекти, съобразявайки се изцяло с европейските изисквания за публично-частно партньорство", отбелязаха г-н Ян и г-н У. „За нас, като специализирана компания, представлява интерес възможността да участваме във всякакви инфраструктурни проекти, които биха се правили в България в близко бъдеще", подчертаха още те.

Китайската компания има зад себе си голям обем реализирани проекти в чужбина, включително автомагистрали с голяма дължина. Сред тях са магистрала в Алжир, с дължина 498 км и на стойност 7,8 млрд. долара. В момента компанията строи две автомагистрали в Казахстан. Едната е с дължина 780 км, а другата е над 900 км.

Предстоят допълнителни срещи, на които китайските инвеститори ще бъдат запознати детайлно с техническите параметри и прогнозите на трите пътни проекта. След което ще се търсят възможности за създаване на смесено дружество между държавата и компанията, която, съгласно изискванията на българското и европейско законодателство, да пристъпи към реализация на предявените намерения. Другата възможност е реализация на обектите на концесия, чрез намирането на конкретен бизнес модел, който да сведе до минимум рисковете за инвеститора и държавата.