Нанков: Третият "Дунав мост" ще е готов в обозримо бъдеще
Секция: ПОЛИТИКА
11 Септември 2017 08:34
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Нанков: Третият "Дунав мост" ще е готов в обозримо бъдеще

/КРОСС/ „Дунав мост" 3 ще стане в обозримо бъдеще. На 3 октомври имаме съвместно заседание на двете правителства (българското и румънското) и тогава ще обсъдим детайлите на бъдещия проект. Трети мост е необходим". Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройство Николай Нанков в предаването „Здравей, България" по Нова телевизия.

„Говорим за нов мост, за изцяло ново съоръжение. Било с изграждане с бюджетни средства от българска и румънска страна, било на база на концесия, ако бъде намерен инвеститор", обясни той.

Министърът посочи, че според ангажиментите, които правителството има към обществото и сроковете, с които работи, 2025 година АМ „Хемус" трябва да бъде изцяло завършена с още 250 км от София до Варна.

„Започнахме 9-те км от Ябланица до Тетевен, в момента проектираме, за да сме готови до края на годината, за още 50 км до разклона Ловеч-Плевен", уточни Николай Нанков.

„От Варна имаме нови 16 км, за които мина обществената поръчка. Имаме готов проект и е избран изпълнител. В момента изборът на изпълнител се обжалва, но в рамките на няколко месеца ще стартираме и с тези 16 км в посока Шумен и Търговище", обясни регионалният министър.

„Обозримо в рамките на мандата 75-100 км новоизградена АМ „Хемус" са реални", заяви Николай Нанков.

„Останалите участъци в известна степен ще бъдат в проектна готовност. Ще бъдат проектирани или ще се строят", каза още министърът.

Той коментира и предстоящото днес обществено обсъждане в Кресна и Симитли за трасето на магистрала „Струма" през Кресненското дефиле.

„ Трудно бихме могли да се съгласим със съжденията за „път-убиец" и повишена опасност от ПТП-та. Трафикът ще се редуцира минимум с 40 до 50% от дефилето. Това ще бъде трасе със скорост на движение до 80 км/час - не само няма да повиши риска, а точно обратното", заяви регионалният министър.

„Като всеки нов проект и този поражда освен големи очаквания и нови притеснения. Опитваме се да разсеем тяхната несъщественост, тъй като сме се погрижили за всичко, включително за местния бизнес и икономика", обясни Нанков.

По думите му голямото опасение на хората от Кресна е било достигането до техните ниви и имоти в рамките на дефилето, но са предвидени 5 пътни възела със свързаност между двете платна.

„За местния бизнес, за заведенията, за рафтинг туризма, за зеленчукопроизводителите сме предвидили 2 пътни възела, които са проектирани в настоящия вариант. 17 и 19 декара са в рамките на землището на Кресна. Пътните възли са в двете посоки. Обмисляме и варианта за 2 отбивки, две зони за отдих и търговия, с кмета на Симитли постигнахме договореност и за конкретни парцели", уточни той.

Във връзка с варианта магистралата да бъде изградена в планината Николай Нанков коментира:

„Вариантът е разглеждан от икономическа, техническа и екологична гледна точка. Това е по-тежкият от времева гледна точка вариант".

„Сега ще имаме рехабилитация на съществуващо трасе и изграждане на едно трасе, а не две трасета източно от дефилето. Ще спестим като време минимум 3 години", поясни министърът и допълни, че с оглед на допустимостта на разходите целият проект трябва да бъде реализиран до 2023 година.

„Кресненското дефиле е най-сеизмично тежкият участък, с висока честота на земетресения", коментира Николай Нанков и уточни, че вариантът двете платна да се изнесат източно от Кресненското дефиле ще е по-скъп с над 800 млн. лева.

Министърът говори и за старта на процедурата за тол-системата.

"Очакваме през месец октомври да имаме избран изпълнител и през 2018 г. да довършим процедурата по въвеждане на тол-системата. Не сме се отказали и да заведем иск срещу жалбоподателите, заради които България търпеше загуби в продължение на година и половина от невъвеждането на тол-таксите", добави той.

Превозните средства с тегло до 3,5 т ще останат на винетен режим, като електронни винетки ще заменят досегашните хартиени стикери, напомни министърът. Превозните средства, които са с тегло над 3.5 т. ще попаднат в обхвата на тол-системата. В тази категория попадат и големите автобуси, но за тях се предвиждат облекчения, тъй като те предоставят специален вид услуга, обясни Николай Нанков. След въвеждането на тол-системата основната тежест ще бъде поета от големите тирове, подчерта министърът.