/КРОСС/ Пяната на поредната антируска кампания в САЩ в една шизофренична вече политическа обстановка започва да дава гротескни резултати. Оценките в нея няма как да не навеждат мисълта за тълкуването на деветата божа заповед, че когато осъждаме поведението на другия, констатациите ни често са „плод на нашето извратено мислене и греховно въображение": „Защо гледаш сламката в окото на брата си, пък гредата в своето око не усещаш? Лицемерецо, извади първом гредата от окото си, и тогава ще видиш как да извадиш сламката от окото на брата си?"/Мат.7:3,5/
Този път критиките се базират на констатирани 100 000 долара с „евентуален" руски произход за закупуване на 3000 реклами във Фейсбук от 470 акаунта. При това за две години, т.е. по 50 000 долара на година с политически послания, но без класическо застъпничество за който и да е кандидат за президент.
Ако 50 или 100 000 долара са основание за обвинение, че има намеса в изборите за президент на САЩ, че е обърнат вота и т.н., то тогава в България ръководителят на изборния щаб на ГЕРБ Цветан Цветанов трябва незабавно да си подаде оставката, защото през 2014 г. потроши 2 млн. и 870 хиляди лева. През 2016 г. българските партии изразходваха 2 659 383 лева в президентската кампания, без да броим неотчетените пред Сметната палата. Излиза, че само със средствата на Патриотичния фронт за кандидатите Каракачанов и Нотев- 217 386 лв, тази българска формация е можела също да се намеси успешно в избора на президент на САЩ.
Обидно е за всеки здравомислещ човек да му поднасят такива аргументи, но очевидно, че някои намират за основателно те да обиколят земното кълбо и да засвидетелстват колко са „загрижени" или колко са болни.
В сравнение с тези 50 или 100 000 долара, екипът на Доналд Тръмп е изразходвал за реклама само през Фейсбук 85 милиона долара и това е капка в морето.
Нека да видим, какви средства използват американските мозъчни центрове /тинк-танквове/ и политически фондации с цел оказване на политическо влияние. Стоте най-големи от тях разполагат с годишен бюджет от 5,4 милиарда долара и с недвижима собственост за над 40 милиарда долара. Сред тях са фондацията "Форд" с бюджет от 658,1 млн. долара, "Отворено общество" с 624 млн. долара, корпорацията "Ранд" с 322,1 млн. долара, "Карнеги" с 237,3 млн. долара, Институтът за отбранителни изследвания с 215,8 млн. долара, фондацията "Чарлс Кох" със 155,8 млн. долара, "Рокфелер Брадърс" със 145 млн. долара и т.н. И това е само върхът на айсберга, защото точно те са задължени да публикуват разходите си. В тези 5,4 милиарда не са включени лобистките организации например с разходи от 336 млн. долара. Но не се смятат за мозъчни тръстове.
Ако редакторите си даваха сметка в какви мащаби протича платеното формиране на политическо мнение, то информацията за 100 000 долара с „вероятен" руски произход въобще нямаше да представлява интерес. Фактът обаче, че се надува балонът има само едно обяснение и то е, че се води целенасочена кампания и не става и дума за предлагане на сериозна и обективна информация.
Споменатите фондации и мозъчни тръстове са само малко колело от огромната машина за влияние. Един по-широк поглед например върху генезиса, състава и начина на действие на американския Съвет за външна политика дава представа за ролята на създадената от него пропогандна матрица с двата ѝ обръча, вътрешен и външен от медии, правителства, военни, разузнавания, НПО, мозъчни тръстове, експерти, агенции, PR-компании и др. Но именно Фейсбук и Гугъл, за които става дума в настоящата кампания, са свързани със Съвета за външна политика на най-високо ниво. Тук нито е моментът, нито има място да разглеждаме в дълбочина структурата, пипалата и мощта му. Но ето само няколко откъслечни примери:
До избора на Доналд Тръмп за президент Съветът за външна политика десетилетия наред имаше пряко влияние върху ключови позиции в американското правителство и назначаваше няколкостотин висши служители и съветнци. Бившият сенатор Бари Голдуотър казва: „Ако сменим президента, означава, че избирателите искат промяна в националната политика. Досега обаче винаги имаше големи смени на персонала, но не и смяна в политиката, тъй като един член на Съвета беше заменян с друг".
Бившият шеф на американската информационна агенция Associated Press Том Кърли пише още преди години в един от докладите си, че само Пентагонът плаща на постоянно назначени 27 000 PR-специалисти, за които отделя годишен бюджет от 5 милиарда долара за „произвежданата" от тях пропаганда и дезинформация. Генерали са заплашвали, че ако някой пише негативно за тях, тази информационна армия ще ги унищожи. Според документи на Уикилийкс такива „журналисти" били определяни като най-голямия риск за сигурността. Бившият главен редактор на известния австрийски вестник „Ди Пресе" Ото Шулмайстер е бил снабдяван редовно от ЦРУ с „информация". В разсекретеното му досие пише: „Материалът е предаден. Излезе уводна статия съгласно нашите указания".
Други правителства под влияние на САЩ имат само ораничени възможности по геополитически въпроси. Дългогодишният координатор за германо-американското сътрудничество в Бундестага Вернер Вайденфелд казва в едно интервю: „Ако по някой сериозен въпрос сме на друго мнение от американците, тогава идва материал от разузнаването, който дискредитира Германия и не означава друго освен: или правите това с нас, или сте следващите".
Мрежата на Съвета може да дирижира скрити операции, да разпространява информации за цяла верига от събития и създава изкуствена реалност. Бившият директор на ЦРУ и представител на Съвета за външна политика Уилям Кейси казва: „Нашата дезинформационна програма ще бъде завършена, когато всичко, което обществеността знае, е фалшиво".
По повод на обвиненията, че има руска намеса в изборите в САЩ е добре да си спомним премълчавания факт, че за успеха на Тръмп допринесе една фирма /същата, която съпровождаше референдума за „Брекзит" във Великобритания/ на базата на нов метод, откраднат от създалия го млад американски учен Мишел Косински. Той е базиран на психотаналитичен модел на личността и доказва, че само 68 лайкове, които прави човек във Фейсбук са достатъчни за да се познае на 85% дали личността има симпатии към републиканската или демократическата партия. На 90% - дали е бял или черен, каква е интелигентността му, дали е алкохолик или не.
Фирмата, която открадва и прилага този психометричен модел е натрупала такива психограми-портрети на 220 млн. американци. В САЩ маркетинговата фирма "Кембридж Аналитика" е изпращала стотици хиляди лично и групово адресирани имейли, съобразени с желанията или конкретните проблеми на получателите с обещания Тръмп да ги изпълни и реши.
На световен конгрес в "Гранд Хаят хотел" в Ню Йорк на фирмите, които провеждат кампании за избори, сред представителите на държави, проявили огромен интерес към този нов метод, били и такива от Германия и Швеция. Предвид на предстоящите на 24 септември избори в Германия, нека да видим, дали същата фирма не е поела ангажимент за предизборната кампания и дали няма за трети път след Лондон и Вашингтон да донесе удивителен успех, на този, който я е наел.
А на създателите на пропагандни и дезинформационни кампании да напомним пак поговорката "извади първом гредата от окото си, и тогава ще видиш как да извадиш сламката от окото на другия", защото които се провиняват срещу деветата Божия заповед, се оприличават на участниците в неправедния съд срещу Христа, които после Го и разпнаха.
Източник: Симеон Николов - pogled.info