Карел Крал: Учебният център е инвестиция в бъдещето на ЧЕЗ
Секция: Интервюта
20 Септември 2017 15:02
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Карел Крал: Учебният център е инвестиция в бъдещето на ЧЕЗ

/КРОСС/ ЧЕЗ Разпределение България откри официално своя нов технически учебен център, в който бъдещи и настоящи електротехници ще придобиват и усъвършенстват практическите си умения. Центърът е реализиран на територия от 3000 кв. м, на стойност над 400 хил. лева и представлява умален модел на електроразпределителната мрежа.

Капацитетът на обучаващи се в центъра започва от 2400 души, поне компанията си е поставила амбициозната цел толкова нейни служители да преминат през него. Отделно от това ще бъде и броят на желаещите ученици и студенти да се учат там.

За центъра, възможностите, които се откриват пред желаещите да повишат квалификацията си и за това има ли липса на кадри в сектора пред Агенция КРОСС говори Карел Крал, регионален мениджър на ЧЕЗ за България

 

Репортер: Г-н Крал, откога започват обученията в новия технически учебен център на ЧЕЗ?

Карел Крал: Почти сме готови да започнем. Сега се правят протоколите и методиката за обучение, но сме почти готови. Започваме стъпка по стъпка, най-напред с нашите служители. Идеята ни е да обучим също така и подизпълнителите, защото за нас е много важно и те да спазват същите стандарти.

Репортер: Някои от служителите и подизпълнителите със сигурност ще имат нужда от обучение, за да могат успешно и качествено да работят с новите технологии, които ни показахте в учебната сграда, особено служителите от старата генерация.

Карел Крал: Така е. Такава е тенденцията, да вървим към модернизация. Нещата се развиват много по-бързо през последните 10-15 години, отколкото в 70-те години преди това. Това винаги е било така, особено в сектори като телекомуникации, енергетика, пренос на газ. През годините нямаше никакви промени. Всичко ново се правеше за 15-20-30 години. Сега нещата вървят много, много по-бързо.

Репортер: А способни ли сме в България в момента да гоним другите пазари и това, което те могат да предложат като технологии. Все ни обвиняват българите, че сме изостанали. Толкова ли е тежко положението?

Карел Крал: Ние се стремим с вложените средства да подобрим качеството на мрежата. Ясно е, че за момента това не е достатъчно. И това е обект на дискусия с регулатора, какви средства ще одобри за следващия регулаторен период за инвестиции. Ние се надяваме, че рамката ще бъде горе-долу същата, както досега. Защото, ако бъде одобрено повече (като инвестиции), проблемът ще е дали имаме достатъчно подизпълнители, материали, които можем да купим и са в капацитета на подизпълнители да правят всичко това. Затова със сигурност всичко трябва да се прави стъпка по стъпка.

Репортер: Кадрово имате ли обезпечение в момента? Имате ли необходимост от още обучени кадри. Или това е идеята, сами да си ги „произведете"?

Карел Крал: Мисля, че в момента имаме достатъчно кадри. Правим подбор на нови служители, но в момента имаме от какво да избираме, има обучени хора. Това, което виждате тук е инвестиция за след 5-10 години. Защото ние имаме статистика на хората, на служителите ни, кога те ще се пенсионират и всичко това, което виждате в учебния център е визия в дългосрочен план. Засега имаме достатъчно хора, правим подбор, набираме нови хора, но и дългосрочният план е много важен за нас.

Репортер: Борите се да преобладават младите хора, така ли?

Карел Крал: Точно затова работим с техникуми, участваме в дуалното обучение и според мен е много важно да направим нещо, за да убедим младите хора, че енергийният сектор може да бъде интересен за тях, че ще се развива, че ще работят с нови технологии. Защото всички млади хора това искат - да работят с модерни и нови технологии.

Репортер: Не знам дали сте влизали скоро в български техникуми или както се казват сега профилирани гимназии. Особено в по-малките градове бъдещите кадри се обучават на допотопна техника.

Карел Крал: Затова и ние участваме в дуалното обучение. Така даваме възможност на тези техникуми, на училищата, да вървят към нас, да им покажем сегашните технологии.
Петър Холаковски, изпълнителен директор на ЧЕЗ Разпределение България: За нас най-важно е да повишаваме квалификацията на нашите служители. Основно на нашите служители. И за външни фирми, които работят внашата мрежа (подизпълнители, бел.ред.). Защото там понякога качеството е различно, а ние искаме да се работи по един и същ начин в цялата мрежа. Искаме да минават през този учебен център, да видят съоръжения и да се научат как се работи в нашата мрежа.
Карел Крал: За да бъде качеството на работа навсякъде едно и също за нашите клиенти. За да не се случи наш клиент да види разлика в работата от наш служител или пък подизпълнител. Ние сме лицето, което отговаря за това, клиентите да се обслужват качествено.
Петър Холаковски: Както казах - качество за клиентите и удовлетворението от услугата - това е нашата цел. Искаме да имаме единни стандарти при изпълнението на всяка дейност, т.е. тя да се изпълнява по точно определен начин от нашия служител, подизпълнител и т.н. Това е една от целите.
Карел Крал: Само ще дам пример, за да може да си представите. Ако имате ток с ниско напрежение, ако не е качествено направена връзката, може да има и по-лошо качество на захранването - по-нисък волтаж и т.н., което води до жалби и недоволството на клиентите ни. Затова искаме всички - наши служители и подизпълнители, да изпълняват по една и съща методика работата си, за да сме сигурни, че качеството е запазено.

Радина Христова