Товарните корабите създават свои гръмотевични бури
Секция: ЛЮБОПИТНО
20 Септември 2017 20:45
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Товарните корабите създават свои гръмотевични бури

/КРОСС/ Товарните кораби, които пресичат с милиони през океаните на Земята, могат да имат едно изненадващо въздействие върху планетата - те създават по-интензивни бури по най-натоварените морски пътища в света.

Избълваните от корабите сажди в девствения океански въздух са кондензационни ядра за облаци в атмосферата, което води до по-мощна гръмотевична дейност, според анализ, публикуван в списание Geophysical Research Letters.

Това е странен пример за това как човешката дейност може да се промени времето, отбелязва NewScientist.

Когато Джоел Торнтън (Joel Thornton) от Университета на Вашингтон в Сиатъл и колегите му преглеждат регистрираните гръмотевични бури между 2005 г. и 2016 г. от World Wide Lightning Location Network, те забелязват, че има значително повече мълнии в някои региони на източен Индийски океан и Южнокитайско море, в сравнение с околните райони. Неочаквано това се случва по две прави линии в открития океан, което съвпада с два от най-оживените корабни маршрута в света. Заедно тези пътища имат два пъти повече попадения от мълнии в сравнение с околните райони.

Повече от 5 000 милиарда долара от световната търговия минава през Южнокитайско море всяка година и близо 100 000 кораби преминават само през пролива Малака. Броят на мълниите е мярка за интензивността на бурята и изследователите откриват на покачване на броя на мълниите още през 2005 година, разказва Джоел Торнтън в сайта на American Geophysical Union.

"Ние бяхме съвсем сигурни, че корабите трябва да са оказали влияние по някакъв начин", разказва Торнтън. Но все пак трябва да се премахнат и други фактори, които влияят върху интензитета на бурите, като скоростта на вятъра и температурите.

След като са изключени, екипът установява, че аерозоли от изгорелите газове на корабните двигатели са причината. Аерозолните частици действат като ядра, около които водната пара се кондензира в облачни капки. В чистия въздух няма много такива ядра, така че капките в облака бързо растат и падат като дъжд.

Но когато има много ядра като по натоварените морски пътища, се образуват по-голям брой малки капчици. Тъй като са леки, те се издигат високо в атмосферата и замръзват, създавайки облаци, богати на лед.

Точно това води до по-силни бури - мълниите възникват само ако облаците са електрически заредени и това се случва само ако има много ледени кристали.

А ефектът на аерозолите е, че мълниите са най-силно изразени в такива периоди на годината, когато се оформят мощни атмосферни конвекционни потоци, които отнасят аерозолните частици високо в небето.

Въпреки че гръмотевичната активност е по-висока по корабните маршрути, количеството на валежите не е по-различно оъ близките райони.

"Това е един от най-ясните примери за начина, по който хората наистина променят интензивността на буреносните процеси на Земята като отделят частици изгорели газове" , заяви водещият автор Джоел Торнтън.