София е на трето място в Европа по ръст на чуждестранните посетители за периода 2009 – 2016 г.
Секция: ЛЮБОПИТНО
26 Септември 2017 14:26
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
София е на трето място в Европа по ръст на чуждестранните посетители за периода 2009 – 2016 г.

/КРОСС/ София е на трето място в Европа по ръст на чуждестранните посетители, пренощували в града, за периода 2009 - 2016 г. Това сочат резултатите от Глобалния индекс на най-посещаваните градове на Mastercard, обявени днес. С 9,4% средногодишен ръст, столицата на България се нарежда веднага след Букурещ (10,4%) и Лисабон (10,2%) и пред Будапеща (8,6%), Хамбург (8,4), Москва (8,2%), Копенхаген (8,1%), Берлин (8%) и Амстердам (7,1%).

Глобалният индекс на най-посещаваните градове на Mastercard представлява много повече от престижна класация на 132-ата най-предпочитани от пътуващите градове. Въз основа на обема посетители и техните разходи за календарната 2016 година, задълбоченият анализ дава и прогноза за растеж през 2017 г., ключови данни за най-бързо развиващите се дестинации и по-задълбочено разбиране за това защо хората пътуват, колко и как те харчат средства в различните държави.

По брой на пристигнали в града София се нарежда на 77-о място в света - пред традиционни туристически дестинации като Коломбо (Шри Ланка), Женева (Швейцария), Санкт Петербург (Русия), Казабланка (Мароко) и Кайро (Египет). Общият брой на пристигналите посетители в българската столица за 2016 г. е 1 186 413 души. Ръстът на чуждестранните посетители на София през 2016 г. е над 18% в сравнение с предходната година, а прогнозата за 2017 г. е за нов ръст от 2%.

Глобалният индекс на най-посещаваните градове на Mastercard разкрива и годишен ръст от 3,7% в изразходваните от посетителите на София средства за периода 2009 - 2016 г., като общият обем през 2016 г. достига $500 млн., при $387 млн. през 2009 г. Почти 20% е ръстът на разходите, които международните посетители са направили в София, само за последните две години (2016-а в сравнение с 2015-а).

Бангкок оглавява списък с 10 града - топ дестинации

С почти десетилетна традиция в отчитането на това къде хората пътуват в чужбина и как те разходват средства там, индексът на Mastercard отново откроява Бангкок като най-посещаваният град в света. Прогнозите за 2017 г. за ръст на посетителите в 10-те топ дестинации са положителни, с изключение на Ню Йорк, като Токио очаква най-голям растеж на броя пристигнали чужденци на територията си.

 

Международни посетители, пренощували в града през 2016 г.

Прогноза за 2017 г.

Бангкок

19.41 млн. посетители

4.0%

Лондон

19.06 млн. посетители

5.0%

Париж

15.45 млн. посетители

4.4%

Дубай

14.87 млн. посетители

7.7%

Сингапур

13.11 млн. посетители

2.6%

Ню Йорк

12.70 млн. посетители

(-2.4%)

Сеул

12.39 млн. посетители

0.4%

Куала Лумпур

11.28 млн. посетители

7.2%

Токио

11.15 млн. посетители

12.2%

Истанбул

9.16 млн. посетители

0.9%


Градовете като двигатели на икономическия растеж

В световен мащаб реалният БВП е нараснал с 21,8% от 2009 г. насам, докато разходите на международните посетители, пренощували в чуждестранни градове, са се увеличили с 41,1% за същия период. От 2009 г. насам повече от половината от най-предпочитаните градове-дестинации отчитат увеличение на разходите, съответстващи на или надвишаващи растежа на БВП, което ги превръща в приоритетни двигатели на широк икономически растеж за държавите си.

 

Разход на международния посетител, пренощувал в чуждестранен град през 2016 г.

Прогноза за 2017 г.

Дубай

$28.50 млрд.

10.2%

Ню Йорк

$17.02 млрд.

1.5%

Лондон

$16.09 млрд.

(-4.6%)

Сингапур

$15.69 млрд.

0.3%

Бангкок

$14.08 млрд.

10.9%

Париж

$12.03 млрд.

4.9%

Токио

$11.28 млрд.

3.7%

Тайпе

$9.91 млрд.

6.9%

Сеул

$9.38 млрд.

1.8%

Барселона

$8.90 млрд.

6.9%

Бъдещите градове-дестинации

Растежът на международните посетители, пренощували в някой измежду 132-те града, включени в индекса, също е надвишил БВП с 55,2% от 2009 г. насам. Разликата между градовете от Топ 10 и 10-те най-бързо развиващи се дестинации продължава да демонстрира значението на регионите на тихоокеанска Азия и Близкия изток, откъдето вероятно ще се появят бъдещите градове-лидери.

 

Ръст на посетителите за периода 2009-2016

Осака

24.0%

Чънду

22.7%

Коломбо

20.3%

Абу Даби

18.9%

Джакарта

18.2%

Токио

17.7%

Ханой

16.4%

Рияд

15.9%

Лима

15.2%

Тайпе

14.5%

Ключови данни за причините за пътуване и разходите в посетените градове

В 20-те най-големи градове-дестинации, по-голямата част от пътуванията се извършват за развлечение, като изключение прави Шанхай, където близо половината (48,4%) посетители пътуват по работа. Куала Лумпур е лидер по дял посетители (92,2%), които го посещават за почивка и развлечение.

Индексът идентифицира няколко категории разходи, които илюстрират как посетителите харчат средства, когато посещават Топ 20 на градовете-дестинации:

§  Храненето заема най-голям дял от харчовете на посетителите на Сеул (47%), Истанбул (33,6%) и Прага (29,3%).

§  Хората харчат повече за пазаруване при пътуване до Лондон (46,7%), Осака (43,4%) и Токио (43,1%).

§  Настаняването може да бъде най-скъпата част от пътуването при посещение в Париж (44,8%), Милано (40,4%) и Рим (40,4%).

§  Благодарение на наличието на ефективни транспортни системи, най-малко средства за придвижване са необходими на посетителите на Лондон (4,3%), Сингапур (4,6%) и Хонгконг (4,6%).

„Наблюдаваме повече хора от всякога да посещават градовете по бизнес дела или за отдих и знаем, че те очакват да получат безпроблемно прекарване и персонално отношение", казва Карлос Менендес, президент Корпоративни партньорства, Mastercard. „Призивът за действие е ясен - градовете, които предоставят тези очаквания, са в най-добра позиция да се превърнат в предпочитани дестинация и да реализират ползи от увеличения брой посетители и повечето средства, които те разходват при пътувания".

Независимо дали хората посещават градове по работа или за почивка, Mastercard допринася за по-удобното и вълнуващо пътуване чрез:

Работа с правителства и градски управи за подобряване удобството и достъп до ключови градски услуги като обществен транспорт, например;

- Партньорство с бизнеса и банките, за допълнителни удобства и стимули при пътуване;

- Създаване на безценни преживявания за картодържатели при пътувания в редица световни дестинации.

Характеристики на пътуващите в чужбина български потребители

Българските потребители, които пътуват в чужбина поне веднъж годишно са се увеличили на 55% в сравнение с 50% през 2016 г., показва последното проучване MasterIndex, проведено през 2017 г. от Mastercard сред картодържатели в държави от Балканите, включително България.

2/3 от българските картодържатели заявяват, че планират да пътуват в чужбина през 2017 г., като най-често посочваните дестинации са Гърция (43,6%), Италия (16,6%), Великобритания (10,5%), Германия (10,3%), Испания (9,4%), Турция (8,3%), Румъния (7,4%) и др.

Почти 2/3 от българските потребители считат разплащането с банкова карта в чужбина за сигурно. Удобството (64%) е посочвано като най-голямо предимство за потребителите, използващи разплащателни карти, когато пътуват в чужбина, следвано от бонуси за плащане с кредитна карта (44%), по-добро следене на разходите (43%), и сигурност (34%).

Делът на българските потребителите, които разплащат само или предимно с карта или онлайн за пътуване и настаняване в чужбина се е увеличил до 57% през 2016 г. в сравнение с 53% през 2015-а.

Докато са в чужбина, българските потребители заплащат с карти най-често за настаняване (73%), пазаруване (56%), храна в ресторанти и напитки в кафенета (37%), развлечение (музеи, клубове, увеселителни паркове) (30%), подаръци (28%) и транспорт (7%).