Българинът не е скептичен, той винаги гледа да не се мине, но всеки преминаващ измамник може да го излъже
Секция: Коментари
12 Ноември 2017 11:30
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Българинът не е скептичен, той винаги гледа да не се мине, но всеки преминаващ измамник може да го излъже

/КРОСС/ „Българинът не е скептичен, той винаги гледа да не се мине, винаги изтъква колко е хитър, но всеки преминаващ измамник може да го излъже". Това каза в интервю за предаването „Тази неделя" по БТВ политологът проф. Евгений Дайнов. Това, според него, е в основата на успешното разпространение на фалшивите новини у нас.

Преди седмица една такава беше на път да предизвика скандал между София и Анкара, след като мнозина повярваха, че турски войски са отказали да напуснат територията на България след учение. „На този фон, че ти си дявол и по-тарикат от другите, е по-лесно да се вържеш. Колкото по-фрапантна е фалшивата новина, толкова по-лесно е да й вярваш, ти си тарикатчето, което знае за какво става дума, докато професорите четат дебели книги и не знаят нищо от реалния живот", обясни той и направи паралел с ужким пресметливия герой на Тодор Колев от „Господин за един ден", който в крайна сметка пада в капана.

Политологът посочи, че трябва да се обърне особено внимание на случаите, в които правителството също произвежда фалшиви новини. „Целта е гражданите да се превърнат в крепостни селяни. Гражданинът е суверен, който формира властта чрез информиран избор. Ако бъде объркан до такава степен, че да не вярва на нищо или да вярва на всичко, той не може да направи информиран избори и не може да си контролира властта", подчерта Дайнов и допълни, че навсякъде управляващите искат да нямат мандати, отговорности и ангажимент да се отчитат пред народа си.

„Виждам постоянно, управляващите как легитимират сайтове и издания, които произвеждат фалшиви новини", посочи журналистът от „Капитал" Росен Босев. Той припомни, че европредседателството е било рекламирано „през откровено жълти сайтове", в които в единия момент четеш абсолютно превратно „разкрасена" информация, а в другия се публикува интервю с министър.