Зам.-министър Крумова: Избраният вариант на "Струма" в най-малка степен ще засегне биоразнообразието
Секция: БЪЛГАРИЯ
09 Декември 2017 17:41
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Зам.-министър Крумова: Избраният вариант на "Струма" в най-малка степен ще засегне биоразнообразието

/КРОСС/ Обяснихме на Бернската конвенция, че при избора на вариант за преминаването на АМ „Струма" през Кресненското дефиле, сме изпълнили всички изисквания на Решение 98 от 2002 година. Това беше позицията, представена от мен, че всички изисквания за избор на разгледаните над 20 алтернативите, в рамките на развитието на проекта, са изпълнени. Това каза в интервю за агенция „Фокус" заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройствто Малина Крумова за срещата на 37-ия Постоянен комитет на Бернската конвенция (Конвенция за опазване на дивата природа) в Страсбург.

„Проведени са обществени консултации, отчетено е становището на местните общности. Алтернативите са разглеждани на базата на екологични съображения, не само на технически и икономически. Всичко това е свършено, проведени са 2 процедури по ОВОС, разгледани са много алтернативи", заяви тя.

„В резултат на всички действия е избран вариантът с частично преминаване през дефилето и второ платно в обратната посока в ниските склонове на Пирин", обясни Малина Крумова.

„Нека да сме точни, реално Бернската конвенция има решение от 2002 година по отношение на инвестиционните намерения в дефилето. Самото решение не определя какъв трябва да бъде вариантът на минаването през Кресна, а посочва определени изисквания, които трябва да бъдат спазени при избирането на вариант", посочи зам.-министърът и допълни, че изискванията са свързани с това да бъдат разгледани всички алтернативи, по възможност да бъде избегнато разширяването на магистралата в дефилето, доколкото е възможно да се търси вариант извън дефилето.

„Препоръките са такива, каквито ги казвам, с по възможност и при възможност. Такъв е и текстът на самата Конвенция. Тя не отрича възможностите и инвестициите, които са необходими за развитието на регионите и икономиката, цели екологичните аспекти да се съобразяват в най-голяма степен", каза още зам.-министър Крумова.

Считаме, че избраният вариант за АМ „Струма" през Кресненското дефиле в най-малка степен ще засегне биоразнообразието. Предвидени са мерки, които да намалят негативния ефект на съществуващия път. Дори може да се очаква, че в резултат на изпълнението на този вариант, е възможно да има подобрение на наблюдаваните видове и на местообитанията в дефилето", заяви тя.

„Избраният вариант е да се реконструира и рехабилитира пътят в дефилето, като стане еднопосочен. С това значително ще се намалят понастоящем сериозните катастрофи и инциденти, които се случват в дефилето", посочи Малина Крумова и допълни, че ще се изпълнят и мерки, които подпомагат видовете.

„Тези мерки са свързани с ограждане на пътя, така че да не могат дивите животни да излизат на пътя и да стават жертва на инциденти, както и с прокопаване на тунели, през които да могат да минават и да имат достъп до реката", коментира зам.-министърът.

„Посоката от Гърция към София ще бъде изградена в ниските склонове на Пирин с трилентова магистрала по изкачването, а в останалите части - двулентова. Предвидени са около 5 км тунели, много виадукти. Техническото съоръжение е изключително сложно, но е важно, за да може да се направи разделянето на трафика, което ще намали инцидентите. То ще позволи проектната скорост в дефилето да бъде 80 км/ч.", обясни Малина Крумова.

„Предвиден е обход на Кресна, така че пътят да не минава през града. Това ще намали опасностите, свързани с преминаването на такъв сериозен трафик през населеното място. Така ще се изпълни АМ „Струма", каза още тя.