Тръмп, Йерусалим и Ислямът
Секция: Интервюта
11 Декември 2017 09:26
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Тръмп, Йерусалим и Ислямът

/КРОСС/ Коментар за френското издание "Le Monde" на Жан-Пиер Филиу - професор по история на Близкия изток в Парижкия институт по политически изследвания.

Провокацията на Тръмп допълнително ще ислямизира палестинския въпрос, светът ще се възползва повече от всякога от представянето си в национален мащаб.

Тръмп без съмнение не е наясно, че възражда една много стара империалистическа традиция да се ислямизира палестинския въпрос, за да избегне от националното измерение. Неговите предшественици вписаха Йерусалим в перспективата на помирение между израелския и палестинския национализъм, всеки от които претендира да направи Йерусалим столица на съответната държава. В обръщението си за признаването на Йерусалим като столица на Израел, напротив, Тръмп отрича националния стремеж на палестинците към Светия град, просто изложени в основните принципи на свободата на поклонение: " Йерусалим е и трябва да остане днес място, където юдеите се молят на Стената на плача, където християните следват кръстоносните места, а мюсюлманите се събират в джамията Ал-Акса.

Прецедентът великия мюфтия:

Много е важно, че нито веднъж в речта си от 6 декември, Тръмп употреби думата "арабски" или като съществително, или като прилагателно. Той използва термина "палестинци" само един път, и то в едно заклинателно изречение: "Искаме съгласие/ сделка - "Great deal" в оригинала - което да е много благоприятно за израелците и много благоприятно за палестинците". От друга страна, свободата на преклонението в Йерусалим ознаменува прилагането му в самия Израел : " в продължение на седем изминали десетилетия израелския народ построи страна, където Евреи, Мюсюлмани и Християни, както и последователите на други вери , са свободни да живеят живота си и своята вяра ". Израелците са представени, значи, като разнообразни и уважавани,там където Палестинците, даже не и араби, са основно само мюсюлмани привързани към Ал-Акса.

Един също редуктивен подход, основан на отричането на националните права на палестинския народ в Йерусалим може само да подхрани в замяна палестинската поляризация в третото най-свято място на исляма. Преди сто години Декларацията от Балфур, първата победа на ционисткото движение, гарантира подкрепата на Лондон, за създаване на "национален дом на еврейския народ" в Палестина. Думата "арабски" там също отсъстваше, в полза на единственото утвърждаване на "гражданските и религиозни права на нееврейските общности". Национални права единствено само за "еврейския народ", свобода на богослуженията и администрацията на "нееврейските общности", обречени да не станат народ. Тръмп върна дипломацията в Близкия изток сто години назад.

Но декларациите, макар и имперски, точно не могат да изтрият реалността на народите. Британците, чийто мандат над Палестина е признат от Лигата на нациите през 1920, вече имаха в ционисткото ръководството изцяло координационен център, определен за администриране на Yishuv, или установяването на евреите в Палестина. За да се разруши арабската солидарност на Палестинските "ислямо-християнски комитети", Лондон реши да назначи през 1921 г. един "Велик мюфтия на Йерусалим", Титла без прецедент, и да го постави начело на един "Висш ислямски съвет". Следователно Великобритания бе избрала да ислямизира палестинския въпрос, отколкото да признава легитимността на арабския национализъм - катастрофален избор за бъдещето на Палестина и нейното разнообразно население.

Голям подарък за ДАЕШ:

Първият ми престой в Йерусалим датира от 1980 г.,а най-скорошният от последния март по покана на Еврейския университет. По време на редовните ми посещения можех да наблюдавам методичния напредък на израелската колонизация в окупираната територия от 1967 г. насам в Източен Йерусалим. Палестинците в тази област обаче, носещи специален документ за самоличност в Йерусалим, продължават да бъдат там наполовина повече от израелците (повече от 300 000 къмто 200 000 души). Аз загубих броя на вечерите си в Западния бряг, за да съзерцавам заедно с палестинците светлините на Йерусалим, толкова близо до тях и все пак толкова недостижим. Йерусалим се намира в сърцето на тяхната национална идентичност, далеч отвъд тяхната привързаност като мюсюлмани в Ал-Акса , и християни в Божи гроб.

Провокацията на Тръмп обезсилва легитимността на администрацията му да работи в полза на мир между израелци и палестинци. Тя съставлява прекрасна изгода за екстремистите от всички страни , които искат да маскират конфликта между два национализма в неизкупима религиозна война. Такава извратена ислямизация не е просто тежък удар нанесен на палестинските националисти, както и на Йордания и Египет подписали мирен договор с Израел. Тя удря с пълна сила също мирния лагер в Израел, вече изправен пред нарастването на многобройните заселници. Той също така подкопава позицията на източните християни на родната им земя. Тръмп най-накрая предлага неочакван дар на Даеш, които, отстъпвайки на толкова много фронтове, ще могат да подновят своята пропаганда и привличане в името на предполагаемата защита на святото място на исляма.