Прокуратурата даде на съд новата по-висока цена на водата
Секция: БЪЛГАРИЯ
12 Януари 2018 09:35
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Прокуратурата даде на съд новата по-висока цена на водата

/КРОСС/ Върховна административна прокуратура протестира решението на Комисията за енергийно и водно регулиране за драстичното повишение на цената водата в 14 области в страната (София, Смолян, Варна, Пловдив, Силистра, Кърджали, Русе, Перник, Монтана, Шумен, Сливен, Бургас, Ямбол и Враца). Тя ще атакува покачването на цената по съдебен път, като е открила нарушения в дейността на КЕВР по отношение на административнопроизводствени правила и спазването на нормативните изисквания. Общо протестите срещу по-високата цена на водата от страна на прокуратурата са 16.

Ето и какво гласи разпространеното съобщение на ВАП по повод протеста срещу КЕВР:

Върховна административна прокуратура протестира повишението на цените на В и К услугите, утвърдено от КЕВР

С решение № Ц-34/15.12.2017 г. на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/, са утвърдени, считано от 01.01.2018 г., цени без ДДС на водоснабдителните и канализационните /В и К/ услуги, предоставяни от „Софийска вода" АД, „Водоснабдяване и канализация" ЕООД, гр. Смолян, „Водоснабдяване и канализация - Варна" ООД, „Водоснабдяване и канализация" ЕООД, гр. Пловдив, „Водоснабдяване и канализация" ООД, гр. Силистра, „В и К" ООД, гр. Кърджали, „Водоснабдяване и канализация" ООД, гр. Русе, „Напоителни системи" ЕАД, „В и К - Златни пясъци" ООД, „Водоснабдяване и канализация" ООД, гр. Перник, „Водоснабдяване и канализация" ООД, гр. Монтана, „Водоснабдяване и канализация - Шумен" ООД, „Водоснабдяване и канализация - Сливен" ООД, „Водоснабдяване и канализация" ЕАД, гр. Бургас, „Водоснабдяване и канализация" ЕООД, гр. Ямбол и „Водоснабдяване и канализация" ООД, гр. Враца.

След подаване на протестите против увеличението на цените, в сила от 01.12.2017 г., касаещо Водоснабдяване и канализация" ЕАД гр. Бургас, „Водоснабдяване и канализация" ЕООД, гр. Ямбол и „Водоснабдяване и канализация" ООД, гр. Враца от Върховната административна прокуратура /ВАП/ са оспорени и останалите произнасяния на КЕВР - 16 на брой.

В хода на проверката от ВАП е установено, че от КЕВР са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствени правила.

По силата на изричната норма на чл.14, ал.1 от Закона за енергетиката /ЗЕ/ комисията провежда процедура за обществено обсъждане със заинтересованите лица при изготвянето на общи административни актове, предвидени в този закон и в ЗРВКУ, както и по други въпроси от обществена значимост за развитие на енергийния сектор и на В и К сектора.

Известно е, че В и К услугите имат всеобхватен характер, обуславящ и повсеместното им ползване. Макар в регулаторната функция на КЕВР да не се включват конкретните стойности по договорите между В и К оператори и клиенти, то решенията на административния орган са определящи за съдържанието на тези правоотношения. Ето защо единствените време и място, когато и където заинтересованите лица /в частност крупните групи потребители на територията, на която оперират изброените дружества/ могат да представят засягането си, са пред КЕВР. Обществено обсъждане в административното производство не е организирано.

По нататък, в хода на процедурата от КЕВР доводи на участници в откритото заседание са приети за основателни от административния орган, но внесените не само съществени промени, но и нови моменти в проектираното решение са представени и приети единствено на закритото заседание на комисията, без да е предоставена възможност за искания, бележки и възражения на други лица.

На следващо място, при вземане на решението е разкрито противоречие с материалноправни разпоредби.

Според Наредбата за регулиране на цените на водоснабдителните и канализационните услуги цената се определя по формула, в която присъства показател И - инфлацията за периода от влизането в сила на утвърдената цена за първия ценови период до датата на изчисление на изменението, която влияе върху разходите на В и К оператора.

В конкретните изчисления от КЕВР е използвана информацията от интернет-страницата на НСИ за индекс на потребителските цени /ИПЦ/ - месечна инфлация през 2017 г.

Данните са приложени незаконосъобразно от административния орган. От характера на сведенията, публикувани от НСИ е видно, че обсегът на ИПЦ е несравнимо по-голям от инфлацията, която влияе върху разходите на В и К операторите. Затова не е случайно, че видовете разходи, върху които влияе инфлацията, съотв. начисляването на инфлация само върху тях не намират реално описание и в материалите по административната преписка, и в други актове, произхождащи от КЕВР.

По посочения начин от комисията директно е пренебрегната императивна правна уредба.
Не на последно място, при издаване на решението от КЕВР е допуснато противоречие с целта на закона, пряко произтичащо от несъобразяването с нормативните изисквания, фиксирани по-напред.

Така е, защото с преждеописания подход комисията на практика се съгласява да не спази закона, за да осигури спокойното повишаване на съответните цени. Подобна ситуация не е в унисон и с основните цели по чл.4 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги /ЗРВКУ/, и с основните, ръководните начала за дейността на независимия държавен орган, чиято дейност се осъществява по силата на закона въз основа на независимост, безпристрастност, професионализъм, почтеност, последователност, публичност и прозрачност /според чл.10, ал.3 ЗЕ/. Създадено е положение на предопределеност, тъй като производството е реализирано в обстановка на сигурност, че цената на В и К услугите неминуемо ще се повиши. Нещо повече - стореното по настоящия случай, при неспазените нормативни задължения се отдалечава твърде и от друг първостепенен принцип на административния процес - на съразмерността по чл.6, ал.1 от Административнопроцесуалния кодекс, обвързващ административните органи, на първо място, да упражняват правомощията си по разумен начин, добросъвестно и справедливо. А игнорирането на общественото обсъждане е в пряко противоречие както с целта по чл.4, ал.1, т.6 ЗРВКУ за балансиране интересите на В и К операторите и на потребителите, така и с принципа на чл.7, т.3 от с. з. за защита на интересите на потребителите.

В същата насока от ВАП е установено и несъблюдаването на правилата за документално оформяне на произнасянето на комисията и по-специално на чл.13, ал.4 ЗЕ, според който начинът на гласуване на всеки гласувал и мотивите на всеки гласувал против се отразяват в протокол към решението /тези правила са доразвити в устройствения правилник на КЕВР/.

От ВАП не е подминато и процедирането на административния орган при определяне на т. нар. „социална поносимост на цената на В и К услугите", която /по смисъла на ЗРВКУ/ е налице в случаите, когато тяхната стойност, определена на база минимално месечно потребление на вода за питейно-битови нужди от 2,8 куб. м. на едно лице, не надхвърля 2,5 на сто от средния месечен доход на домакинство в съответния регион.

При тази дейност от КЕВР са отречени данните от изследването „Наблюдение на домакинските бюджети" и са приети данните от изследването „Статистика на доходите и условията на живот", което не е публично достъпно и затова всички, извън членовете на комисията са в невъзможност да се запознаят със съдържанието му.

Преди това още през 2015 г. от КЕВР е направено сравнение и е установено, че изследването „Статистика на доходите и условията на живот" „...значително ще увеличи размера на социалната поносимост на цените на В и К услугите..." и същите данни „...на практика неутрализират ефекта от намаляването на размера на социалната поносимост от 4 на сто на 2,5 на сто, извършен с промените в Закона за водите от 2015 г."

От своя страна, ВАП констатира, че разликата е главно във фактора „териториални нива на домакинствата". От тази гледна точка, приложимо е изследването „Наблюдение на домакинските бюджети", защото с по-ниско ниво на социалната поносимост се обхващат повече домакинства, а въвеждането на тази уредба е извикано именно от нуждата да се минимизират слоевете от населението, за които цените са непосилни. И всичко това е, защото критерият за социална поносимост е отреден за отчитане на ефекта върху потребителите, а не само върху В и К операторите на фона на нормативната регламентация, че водата за питейно-битови нужди е основна жизнена потребност по смисъла на Закона за социалното подпомагане.

В ползваното от КЕВР изследване „Статистика на доходите и условията на живот" данните за доходите са по-високи с около 50% спрямо доходите от изследването „Наблюдение на домакинските бюджети" /а според НСИ по-голяма е и максималната грешка/. Това процедиране, чисто аритметически обуславя по-висок размер на социалната поносимост, респ. осигурява облекчено и безпроблемно завишаване на визираните цени, вкл. и за в бъдеще. И така конкретно за региони Силистра, Монтана, Шумен, Сливен, Кърджали, Враца, Бургас образуваните цени надхвърлят прага на социалната поносимост или са близо до него.

По разкрития начин от КЕВР с подмяната на смисъла на въпросната информация се утежнява положението на потребителите.

В контекста на отразеното, показателна е нагласата на административния орган непременно да увеличава цените на В и К услугите.

С описаните аргументи Върховна административна прокуратура протестира пред Административен съд - София град с искане за отмяна на решението на КЕВР от 15.12.2017 г. за повишаване на цените на В и К услугите.