Стара кола - по-високи данъци! Ще плащаме ли повече, заради вредните газове?
Секция: Автомобили
05 Февруари 2018 09:34
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Стара кола - по-високи данъци! Ще плащаме ли повече, заради вредните газове?

/КРОСС/ Възможно ли е мерките срещу мръсния въздух да доведат до по-високи данъци за старите коли, които най-много замърсяват околната среда? В края на миналата седмица финансовият министър Владислав Горанов обяви, че сме се превърнали в „гробницата на Европа". Купуваме „втора ръка" коли със съмнително качество, каза той пред депутатите и отвори дебат за данъка на старите коли. Как ще се отрази това?

Ваня Григорова от КТ „Подкрепа" и Христо Христов от Асоциацията на вносителите на автомобили коментираха темата в сутрешния блок на Нова телевизия „Здравей, България".

Ваня Григорова подчерта, че не е ясно какво точно се предлага - увеличение на данъка на старите автомобили или намаляване на този за по-новите. Тя каза, че в момента има отстъпка за коли, които отговарят на определени екологични изисквания. Единственият дебат, който можем да проведем в момента е, дали на колите, които са по-мощни, тъй като на тях не се прави отстъпка, дали трябва да им се прави, каза още Григорова.

Христо Христов от Асоциацията на вносителите на автомобили заяви, че дебатът е закъснял, а формулата за определяне на пътния данък е „нелогична и много остаряла". Трябва да се спазят и двата принципа - по-малък данък за новите автомобили и по-голям за старите, подчерта той и добави, че има „съответните механизми и евростандарти". Освен това всеки евростандарт е обвързан не само с норми на екологичност и с норми на безопасност, според него. Не би трябвало да разглеждаме въпроса дали трябва да си купим нова или стара кола, каза още Христов.

Идеята е, че в България облагането на автомобилите се прекратява на 14-тата година и се получава един феномен вечен автомобил, който е в страната и данъкът му е един и на 14-тата и на 30-тата година, каза той.

Колите над 14 година не спират да плащат, каза още Ваня Григорова от КТ „Подкрепа". От социална гледна точка, наистина старите коли в България са прекалено много, но в държава, в която хората са най-бедни в целия ЕС, и в която неравенството е най-голямо няма как да е другояче, каза тя. Ваня Григорова подчерта, че налагането на такъв данък ще е нелогично, тъй като има заложени мерки в Закона за насърчаване на заетостта, по които се плаща за гориво. Новата мярка ще нулира гореспоменатата, каза тя. Григорова каза, че въвеждането на необлагаем данъчен минимум и намаляването на ДДС на стоките от първа необходимост „донякъде ще компенсира" мерките за чист въздух.

В момента има отстъпки, но те са за тези автомобили, които са под Евро 3 стандарт и нагоре, които е на 18 години, каза още Христо Христов. Не е нормално да има отстъпки за коли на 18 години. Той подчерта, че трябва да се измисли нова формула, която да стимулира новите коли.