За истината и толерантността: Кой е воювал за освобождението на България през 1877-1878 г.?
Секция: Анализи
14 Март 2018 10:31
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
За истината и толерантността: Кой е воювал за освобождението на България през 1877-1878 г.?

/КРОСС/ В неочаквано разгорeлите се спорове за това кой е участвал в освобождаването на България от турско робство по време на Руско-турската война от 1877-1878 г. се прояви отново различното отношение на участниците на тази дискусия към историята и съвременността.

Негово светейшество патриархът на Москва и цяла Русия Кирил призова да възприемаме историята в цялата ѝ пълнота и истина, но да не прехвърляме в историческата реалност днешните политически страсти. И все пак, както се оказа, за мнозина днешни български политици, следващи "най-пресните" постмодернистски идеологически рецепти (концепцията за "историческата толерантност", "множествеността на истините", "историческия релативизъм" и др.), историята е само начин за трансформация на съвремието в определени политически схеми.

На пръв поглед в речта на президента на България Румен Радев всичко беше казано правилно: той призова да пазим паметта за воините от многото народи, паднали на полята на тези отдавнашни сражения: руснаците, румънците, финландците, украинците, белорусите, поляците, литовците, сърбите и черногорците. "Историческата толерантност" е спазена и принципът за "множествеността на истините" не е нарушен. Само дето истината се губи...

Тук е необходима определена историческа справка. Преди всичко често пъти много хора, особено различните политически дейци извън Русия, бъркат имената на едни или други руски армейски поделения и националния състав на тези поделения. Например, в Руско-турската война от 1877-1878 г. на Балканите сред многото други са участвали 42-ри пехотен Якутски полк, 44-ти пехотен Камчатски полк, 20-ти пехотен Галички полк, 11-ти драгунски Рижки полк, 8-ми драгунски Астрахански полк, 56-ти пехотен Житомирски полк [1], а в Кавказ е воювал 160-ти пехотен Абхазки полк.

Но това съвсем не означава, че тези полкове са били набирани от якутите, камчадалите, галицийците, абхазците или от жителите на Рига, Астрахан, Житомир. Националният състав на тези и други редовни военни единици е бил, разбира се, разнообразен, но основата им са съставлявали руски войници. Освен това много често името на полка изобщо не отговаряло на постоянната му дислокация: "рижките" драгуни и "якутските" пехотинци били разквартирувани в гр. Кременец, Волинска губерния, Галичкият полк - в Житомир, Житомирският и Астраханският - в Тираспол, Камчатският - в Луцк, Абхазкият - в Казан, а пропуснатият от нас 52-ри пехотен Вилненски полк, който на пръв поглед би трябвало да си "стои" в "литовския" Вилнюс и да се състои от литовци, в действителност бил дислоциран във Феодосия и през 1877-1878 г. пазел кримското крайбрежие.

Трябва също така да напомним, че през 1874 г. в Русия била въведена всеобща военна служба, от която към момента на Руско-турската война били освободени някои от поданиците на руската корона, в частност жителите на Великото Финландско княжество, Северен Кавказ, Средна Азия и други отделни региони. Но във Финляндия и Кавказ съществували военни поделения, чийто състав се попълвал чрез вербуване на доброволци от жителите на тези региони: лейб-гвардейският 3-ти стрелкови Финландски батальон, Терекският, Закаталският, Кабардино-Кумикският и Дагестанските кавалерийски нередовни полкове и други.

Всички тези военни единици са участвали в Руско-турската война от 1877-1878 г.: Финският батальон и Терекският полк - на Балканите; Закаталският, Кабардино-Кумикският и трите Дагестански полкове - на Кавказкия фронт [2].
Следователно, ако изхождаме от историческата истина, то към списъка на народите, изброени в речта на президента на България, трябва да се добавят чеченците, аварците, кумиките, кабардинците, осетинците, ингушите, а ако си спомним и това, че офицерите на Финландския батальон са били шведи, то също и тях.

А също и остзейските (балтийските) немци, влизали в голямо количество в офицерския корпус на руската армия. Пък и мнозина други. И тъкмо тук възниква въпросът: защо броят на споменатите от президента на България народи се оказа толкова ограничен? И един друг въпрос: защо в този списък има вътрешно противоречие? Та нали освен поляците, които са се биели с турците в редиците на руската армия, е имало и полски легион, който, напротив, е участвал в боевете на страната на Османската империя. Или за това не трябва да си спомняме? Къде в такъв случай е историческата истина? Или по-важна е "историческата толерантност"? 

Отговорът на тези въпроси, както ми се струва, трябва да се търси не в историята, а в съвремието: изброени са народи, които са влизали някога в състава на Руската империя, но понастоящем са държавообразуващи нации на независими държави, тоест тук се подразбират не народи, а именно държави: Украйна, Беларус, Полша, Литва, Финландия.

С други думи, в самото това изброяване по начало е вложен скрит "антиимперски" подтекст: достойна памет заслужават само онези народи, които са се "изтръгнали" от "руския имперски гнет". Но нали в днешното западноевропейско разбиране понятието "имперски" се отъждествява с понятието "руски", и следователно "антиимперският" смисъл на това изказване съдържа значим антируски подтекст, обърнат както към миналото, така и към настоящето. Историческите събития се използват само с една цел - първо, да се подчертае правилността на "европейския цивилизационен избор" и, второ, да се минимизира ролята и значението на Русия в историята и съвременността.

Тъкмо против за всички тези скрити антируски смисли се изказа Негово светейшество патриархът на Москва и цяла Русия Кирил, който каза:

"Русия не обърна внимание на мнението на Европа. Движена от своята любов, отслабена и без никаква политическа подкрепа в света, тя започна борбата. Това е голям пример за това как духовната, културна солидарност надмогва политическия прагматизъм. Радвам се, че мога да кажа това. Не Полша, не Литва - Русия! Трудно ми беше да слушам всички тези позовавания на участието на други страни в освобождението. Нито полският, нито литовският сейм не са участвали във вземането на решение за обявяване на война с Османската империя. Надявам се, че медиите ни чуват и ще предадат моето разочарование от неправилната интерпретация".

Разпалилата се след тези думи полемика, стигаща в изказванията на някои български политици до грозни и недостойни за един почтен човек изрази, само потвърди съществуването на посочените от нас скрити смисли. В статията си "Българската реч на патриарха" докторът по политология Александър Шипков правилно отбеляза, че "историческият релативизъм", който толкова явно се прояви в тази дискусия, си поставя за цел "да лиши Русия от правото на собствена голяма история и като следствие от правото на съвременна голяма политика.

Именно затова в западната политизирана историография се провежда последователно мисълта, че не Русия е субект на всичките си големи исторически победи, а отделните народи, влизали в нейния състав". При това си струва да повторим: самият избор на тези "отделни" народи също съдържа силен идеологически подтекст. Ето такава една селективна "историческа толерантност".

Автор: Сергей Перевезенцев
Православие.Ru

Бележки

[1] Вж.: Сборник материалов по русско-турецкой войне 1877-1878 гг. на Балканском полуострове. Вып. 11. СПб., 1898. С. 139-178.

[2] Вж.: Хронологический очерк участия л.-гв. 3-го Стрелкового финского батальона в кампании против турок 1877-1878 гг. / Сост. штабс-кап. фон Вендт. Гельсингфорс, 1881; Лунтинен П. Военные формирования Финляндии в системе вооруженных сил Российской империи // Новая и новейшая история. 2002. № 5. С. 107-115; Санакоев М.П. Народы Кавказа и формирование иррегулярных частей в годы русско-турецкой войны 1877-1878 гг. // Известия Юго-Осетинского научно-исследовательского института АН Груз. ССР. Вып. 22. 1977. С. 41-51; Узарханов З.Г. Участие 3-го Дагестанского конно-иррегулярного полка в русско-турецкой войне 1877-1878 гг. // Известия Дагестанского государственного педагогического университета. Общественные и гуманитарные науки. 2011. № 2.