Създателят на WhatsApp: Изтривайте профилите си във Facebook
Секция: Технологии
21 Март 2018 15:11
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Създателят на WhatsApp: Изтривайте профилите си във Facebook

/КРОСС/ Създателят на "WhatsApp" Брайън Ектън призова всички потребители на Facebook да изтрият профилите си в социалната мрежа.

"Крайно време е! Изтривайте Facebook", написа Ектън в профила си в Twitter.

                         


През 2014 г. Facebook закупи WhatsApp за 19 млрд. долара и по този начин напълно монополизира пазара. Днес WhatsApp е най-разпространеното мобилно приложение за размяна на съобщения, снимки и видеа с над 1.5 млрд. потребители. След като напусна WhatsApp миналата есен, Ектън създаде "Сигнал фоундейшън", която има за цел да гарантира сигурността в глобалната комуникация.

Това е поредният удар срещу най-мощната социална мрежа в света, след като стана ясно, че британската компания "Cambridge Analytica" е събрала личните данни на над 50 млн. потребители и е разработила алгоритъм за анализ на политическите предпочитания на избирателите.

Според представители на социалната мрежа през 2015 г. професорът по психология от университета в Кеймбридж Александър Коган, с помощта на създадено от него приложение за Facebook, е предал на „Cambridge Analytica" масивен обем лични данни на потребители.

"Cambridge Analytica" се е намесвала в хода на изборите в различни части на света, прибягвайки до подкупи и разпространение на клеветническа информация в интернет, разкри британският ТВ канал Channel 4 в свое разследване. Журналист се срещнал със сътрудници на "Cambridge Analytica" под прикритие като клиент, който иска да повлияе на изборите в Шри Ланка. Той снимал тайно срещите в лондонски хотели от януари 2017 до януари 2018 г.

По време на срещите ръководителят на компанията Александър Никс разказвал, че фирмата му се е намесвала в повече от 200 избори в различни страни по света, сред които Нигерия, Кения, Чехия и Аржентина.

„Предлагахме на кандидата голяма сума за финансиране на неговата предизборна кампания в замяна на земя, например. Записвахме това на видео, след това замъглявахме лицето на нашия човек и пускахме записа в интернет", разказва Никс.

Той добавил, че в някои случаи компанията му е пращала в домовете на кандидатите проститутки. На срещите, наред със самия Никс, са участвали експертът по данни Алекс Тайлър и изпълнителният директор Марк Търнбул. Последният разказал, че служители на компанията са пускали компрометиращи данни за кандидатите в отделни сайтове и социални мрежи. Скандалът срина доверието на инвеститорите. Състоянието на Марк Зукърбърг за броени часове намаля с над 6 млрд. долара. Стойността на акциите се стопи с почти 7%.

Бившият най-близък партньор на Марк Зукърбърг - Роджър Макнъми, предупреди, че Facebook е изправен пред най-голямата си криза - криза на доверието и тя може да срине тотално компанията.