Инж. Атанасов: Готови сме през май да стартираме търга за Кресненското дефиле
Секция: БЪЛГАРИЯ
27 Март 2018 17:03
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Инж. Атанасов: Готови сме през май да стартираме търга за Кресненското дефиле

/КРОСС/ Плакет за 135-та годишнината от създаването на пътната администрация получи АПИ от ББА "Пътна безопасност"

Председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура" инж. Дончо Атанасов получи плакет по случай 135-та годишнината от създаването на пътната администрация. Отличието бе връчено от председателя на УС на Българска браншова асоциация „Пътна безопасност" Николай Иванов при откриването на международната конференция „Нови технологии и добри световни и европейски практики". На нея участваха министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ангел Попов, заместник-министърът на вътрешните работи Стефан Балабанов и инж. Веселин Давидов, член на УС на АПИ.

С вълнение приемам тази награда, тъй като пътната агенция е полагала и ще продължи да полага огромни усилия в пътната безопасност, каза инж. Атанасов. Днес е символична дата, защото след двадесет годишно прекъсване продължава строителството на АМ „Хемус" в направлението от София към Варна, в участъка от Ябланица до Боаза. Надявам се в рамките на 2018 г. да стартират всички процедури по строителството на АМ „Хемус" до Велико Търново, включително и на най-тежките участъци от АМ „Русе - Велико Търново". Вече е в ход обществената поръчка за участъка Мездра-Ботевград, а в края на април-средата на май ще стартират процедурите за строителство и надзор на участъка през Кресненското дефиле, за да завършим АМ „Струма", съобщи инж. Атанасов. Той подчерта, че строителството на автомагистралите е изключително важна част от пътната безопасност и за намаляване на жертвите по пътищата. Там където можем да предотвратим катастрофи, ние го правим. Пример за това е участъкът Бургас-Созопол, на който загиваха между 13 - 15 души всяка година, от десет години там няма сериозно пътно произшествие. Такъв беше и участъкът от София до Божурище, който също сме обезопасили, каза председателят на УС на АПИ.

Инж. Веселин Давидов участва в първата сесия на форума и представи приоритетите на агенцията за пътната безопасност през призмата на новия модел на финансиране на пътищата. Той припомни, че в България от 2006 г. функционира винетна система и към настоящия момент тя не е най-справедливият начин на таксуване при ползване на пътищата. Инж. Давидов посочи, че един товарен камион над 12 т преминава през България за 12 евро, докато в други държави дава много по-голям финансов принос за съответните пътни инфраструктури. Той посочи, че две трети от приходите от винетната система през 2017 г., които са в размер на 350 млн. лв., се формират от леките автомобили. Инж. Давидов цитира и проучвания от 90-те години на Европейската асоциация по пътни настилки, които показват, че щетите по пътната настилка, причинени от преминаването на един тежкотоварен камион над 12 т се равняват на натоварването от преминаването на 140 хил. леки автомобила. Получава се така, че тежкотоварните автомобили, които в най-голяма степен разрушават пътната настилка, допринасят в най-малка степен за тяхното финансиране. Целта ни е с внедряването на тол системата да се постигне един по-справедлив модел на таксуване, така че средствата за пътища да нараснат поне 3 пъти. Това ще ни даде в много по-голяма степен възможност да финансираме пътната безопасност, подчерта инж. Давидов. Той посочи още, че основна причина за ниската ефективност по отношение на отстраняване на констатираните дефекти по пътищата е недостигът на средства. Оценката на необходимите и разполагаемите средства за отстраняване на констатираните дефекти по пътищата, направена от областните пътни управления, по инициатива на Института за пътища и мостове, показва, че са необходими 2,5 пъти повече средства за извършване на дейностите по текущ ремонт и поддържане. Разчитаме с въвеждането на тол системата да обърнем този модел на финансиране, като увеличим приноса на тежкотоварните автомобили от транзитния трафик през страната, заяви инж. Давидов.

Международната конференция е част от календара на Българското председателство на Съвета на ЕС 2018 г. и се проведе с подкрепата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Конференцията е организирана от Българска браншова асоциация „Пътна безопасност", Международната пътна федерация и Европейската пътна федерация.