Неделя на Великия пост Връбница Цветница
Секция: Църковен календар
01 Април 2018 07:45
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Неделя на Великия пост Връбница Цветница

/КРОСС/ Последната неделя на Великия пост е посветена на спомена за тържествения Вход Господен в Йерусалим - едно от най-важните събития от последните дни на земния живот на Иисус Христос. Събитие, описано и от четиримата евангелисти, което станало шест дни преди иудейския празник Пасха, събитие, предшествало Неговите кръстни Страсти и осъществяващо древните пророчества за пришествие в света на Спасител: „Ликувай от радост, дъще Сионова, тържествувай, дъще Иерусалимова: ето, твоят Цар иде при тебе, праведен и спасяващ, кротък, възседнал на ослица и на младо осле, син на подяремница." (Зах. 9:9)

Събитието Вход Господен в Йерусалим се осъществило в тържествена обстановка: „На другия ден тълпи народ, дошли на празника, като чуха, че Иисус иде в Иерусалим, взеха палмови клончета и излязоха да Го посрещнат, като викаха: осана! Благословен Идещият в име Господне, Царят Израилев." (Иоан. 12:12-13) В славянския тест на Евангелието палмовите клонки били наречени „ваиа", оттам дошло и наименованието на празника в старите богослужебни книги - „Неделя Ваий". Понеже в нашите географски ширини не растат палми, а вярващите в този ден получават в храмовете върбови клонки и носят цветя, то този празник започнал да се нарича Връбница или Цветница.

ВХОД ГОСПОДЕН В ЙЕРУСАЛИМНе за дълго преди да „дойде във Витания" (Иоан. 12:1), иудеите станали свидетели на проявата на славата Божия - възкресението на умрелия „четиридневен" Лазар, приятел на Христос. Затова, след като разбрали, че Иисус е във Витания, много от тях се стекли за да видят Него и възкръсналия чрез Него Лазар.

След идването си във Витания, Иисус отишъл на вечеря в къщата на Симон прокажения. Марта прислужвала на масата. Също така присъствал и възкръсналия Лазар. По време на вечерята Марта, сестра на Лазар, помазала с драгоценно миро краката на Иисус и в знак на своето дълбоко уважение към Учителя ги забърсала със своята коса. В отговор на роптаенето на Иуда Искариот по повод напразното разхищение на миро:„Иисус рече: остави я; тя е запазила това за деня на погребението Ми." (Иоан. 12:7) Така истинният Агнец, който е дошъл заради спасението на света, предварително е бил умит с благовония и подготвен за заколение.

На другия ден по пътя за Йерусалим, когато наближили Витфагия /село разположено до Йерусалим/ Иисус изпратил двама Свои ученици: „като им каза: идете в селото, що е насреща ви, и веднага ще намерите вързана ослица и осле с нея; отвържете и докарайте Ми ги; и, ако някой ви рече нещо, ще кажете, че те са потребни Господу; и веднага ще ги прати." (Мат. 21:2-3)

ВХОД ГОСПОДЕН В ЙЕРУСАЛИМ Учениците изпълнили заповедта на Иисус, намерили ослицата и ослето, на което никой човек никога не бил се качвал и ги довели при Него. След като сложили дрехите си на гърба на животното, което се е смятало за символ на мира, учениците помогнали на Иисус да го възседне и шествието се отправило към Йерусалим. Множество народ Му показвали своите дълбока почит и преклонение - застилали пътя пред Него с дрехи и отрязани палмови клони: „а народът, ... възклицаваше и казваше: осана Сину Давидову! Благословен Идещият в име Господне! осана във висините!" (Мат. 21:9)

Когато Иисус едва наближил града: „... видя града, заплака за него" (Лук. 19:41). За какво е заплакал Господ? „и рече: да беше и ти узнал поне в този твой ден, какво служи за твой мир! Но сега това е скрито от очите ти" (Лук. 19:42). Господ е плакал за Своя възлюбен град и за Своя народ, защото видял пророчески, че: „... ще настанат за тебе дни, и враговете ти ще те обиколят с окопи и ще те окръжат, и ще те стеснят отвред, и ще съсипят тебе и децата ти в тебе, и няма да оставят в тебе камък на камък, понеже ти не узна времето, когато беше посетен." (Лук. 19:43-44) Свети Йоан Златоуст, като размишлявал върху това място от повествованието на светия евангелист, като мислил за сълзите на Господ Иисус Христос, казва: „Това са били сълзите на Всевиждащия Бог, Който е знаел не само за предстоящата гибел на Йерусалим и е плакал не само за свещения град, а е знаел бъдещето на земята, цялото бъдеще на човечеството и е плакал."

Процесията се отправила към храма, в който Господ видял все същата мрачна картина, която е наблюдавал и преди при посещенията Си в тази светиня - домът на Своя Отец. Същите търговци на жертвени животни със своята стока, същия шум и рев на добитък: „И влезе Иисус в Божия храм, изпъди всички продавачи и купувачи в храма, прекатури масите на менячите и пейките на гълъбопродавците, и казваше им: писано е: "домът Ми дом за молитва ще се нарече", а вие го направихте разбойнишки вертеп. И дойдоха при Него в храма слепи и хроми, и Той ги изцери." (Мат. 21:12-14)

Този тържествен Вход Господен в Йерусалим се случил в десетия ден на месец Нисан, именно в този ден, когато Израилевият народ си избирал Пасхално агне, за да го заколи в първия ден на Пасха. В този ден „Дщерь Сионова", без да забелязва това, радостно приветствала Агнеца Божий, идещ да изкупи греховете на целия свят.